Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opkøb af hus med henblik på at udleje eller sælge.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Slaglese
Tilmeldt 16. Aug 08
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :


Som overskriften siger går jeg med tanker om at opkøbe et hus på tvang, for at sætte det i stand og sælge det igen.
Er der noget jeg skal være opmærksom på hvis jeg gør det igennem mit firma (ApS )??
Bonus spørgsmål, kan det overhovedet svare sig at lade sit firma eje det hus som man selv bor i?? Info til det er at huset koster 2,4mill.
Håber i kan hjælpe med lidt Info :-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Er en eventuel gevinst ved salg af fast ejendom som privat person ikke skattefrit

Så er den jo lige til højrebenet. Hvis du kan købe det til 2,4 sætte det i stand på 1 år hvor du har haft omkostninger til materialer på 300.000,- og så sælger det efter et år til 3,4mil, så har du jo en fortjeneste på 700.000 skattefrit (udover de renter du selvfølgelig har betalt i forbindelse med lånet). Det er da en god årsløn.... Tallene er selvfølgeligt fiktive, men du kan jo selv regne på det

Selvfølgelig kan dit ApS eje huset og så leje det ud til dig som privatperson.

Hilsen Morten 

Fra Slaglese
Tilmeldt 16. Aug 08
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ligger det sådan at jeg har et hus og vil gerne blive boende der, så den med at købe privat er et no Go. De ting jeg er interesseret i er.
1) er der penge at hente ved at lade mit firma eje mit nu værende hus og så enten leje det af firmaet eller have frit hus som del af lønnen.. Her tænker jeg sætte en evt husleje lav og så hive mindre ud i løn.

2) mht til at købe et hus på tvang og istandsætte det og sælge igen, er der nogen faldgrupper der hvis nu mit firma sælger det til en privat person??

Fra Middelfart
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 74
Fra  Lindholm Boligrådgivning Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er to ting, du skal holde dig for øje.

For det første, så kan du ikke som professionel erhverver fraskrive dig ansvar for fejl og mangler ved et efterfølgende salg, selv om du anvender reglerne om tilstandsrapport og ejerskifteforsikring, når du har erhvervet ejendommen og udført ombygning/tilbygning/renovation med salg for øje. Du hæfter altså for de arbejder, du har udført, da du er professionel (ApS) i 10 år fra salgsdatoen.

For det andet er der ingen fortrydelsesret for erhvervsdrivende - og slet ikke ved køb på tvangsauktion (det er der heller ikke for private ved tvangsauktion). Det er reelt det eneste sted i dansk lovgivning, hvor der vitterligt er tale om totalt ansvarsfraskrivelse. Bliver du højestbydende, så hænger du på huset, uanset, hvad du måtte finde af ubehagelige overraskelser. At købe på tvangsauktion kan være en rigtig super god forretning, men se dig for og undersøg alt, hvad du overhovedet kan inden, du byder. Gennemgå servitutter, kommunale optegninger og historiske oplysninger, så du ikke finder ud af, at huset ligger på en losseplads eller der er en uafblændet olietank i baghaven, der aldrig er tømt og nu har lækket olieforurening ud i jorden for millioner af kroner.

For det andet kan du ikke sælge "skattefrit" som ApS eller som investeringsprojekt. Som udgangspunkt er al avance i forbindelse med salg af fast ejendom ejendomsavancebeskattet, men der er en undtagelse i § 7, der gør at en person ikke beskattes af avancen, hvis ejendommen har tjent til bolig for denne person og hans hustand i en reel periode. (Adresse ændring, avisen kommer til døren etc. - der skal altså være tale om en ægte flytning - ikke blot en proforma :-) )

Om det kan betale sig, at ApS'et ejer huset er vel et skattemæssigt spørgsmål. Huset er jo ikke dit i givet fald - og en avance skal derfor også beskattes i ApS - det er vel billigere end personskat? Det spørgsmål overlader jeg gerne til en af vores dygtige Amino revisorer.

 

 

Fra Nordjylland
Tilmeldt 5. Mar 11
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du besøgt landbrugets debat- og erfaringsforum www.erfaland.dk i dag?

Udarbejdet af landmænd, for landmænd!

Fra København
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 5
Fra  Tvangsauktiondanmark.dk Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Linda siger, så er det på tvangsauktion "købt som beset".

Tal med en boligadvokat inden du går i gang, og tag en byggesagkyndig med på besigtigelsen af ejendommen. Besigtigelsen er som regel meget hurtigt overstået, så også her er professionel hjælp vigtig.

Ved køb på tvangsauktion er der ingen tilstandsrapporter og derfor heller ingen ejerskifteforsikring.

Tilmeldt 28. Mar 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Linda.

Er det ikke lidt usikkert rent juridisk? Nu sioger du man kan sælge skattefrit i henhold til §7  men er der nogle regler ift. hvis man gør det bevidst med henblik på fortjeneste.. altså gør det flere gange i træk?

Og hvor finder jeg §7 i hvilken lovtekst?

Mvh
Michaell

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 01:23
Hvor mange stjerner giver du? :

MichaellRS:

Hej Linda.

Er det ikke lidt usikkert rent juridisk? Nu sioger du man kan sælge skattefrit i henhold til §7  men er der nogle regler ift. hvis man gør det bevidst med henblik på fortjeneste.. altså gør det flere gange i træk?

Og hvor finder jeg §7 i hvilken lovtekst?

Mvh
Michaell

Det er en temmelig gammel tråd, som du har genoplivet her.

Men jeg vil tro, at Linda henviste til Ejendomsavancebeskatningslovens § 8, den såkaldte "parcelhusregel".

Der skal være tale om reelle flytninger. Hvis du bare flytter over i det andet hus i en periode og derefter flytter tilbage, så går den ikke.

Hvis du flytter fra det ene hus til det næste efter korte perioder, vil du formenligt blive anset for næringsdrivende, og dermed også skattepligtig af fortjenesterne. 

Tilmeldt 8. Oct 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Linda,
Vi er i en lignende situation. Vi har købt et hus som vi ønsker at renovere. I samme handel fulgte en seperat byggegrund med som sælger har købt for mange år siden (1955). Den er i handelen værdisat til 450.000.- så sælger ikke bliver beskattet af overskud da købpris var 5.800! Sælger har brugt grunden som have mm. Den reelle værdi er ca 750.000.-
Vi påtænker at bygge et typehus på grunden straks og derefter flytte derind mens renovering af det andet hus står på ca 6-9 måneder. Herefter vil vi flytte over i det renoverede hus og sælge det nyopførte på grunden.
Mit spørgsmål går på om jeg kan blive beskattet af et evt overskud på salg af det nye hus. Ville det være bedre at grunden var reelt værdisat eller spille det ingen rolle?
Håber det giver mening.
Mvh
Mark Vendelbo
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)