Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Av, min arm" - Mus tastetur

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Bryrup
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

Jeg har brug for lidt hjælp til min hårdt belastede højre arm/skulder, som jeg bruger til musen mange timer dagligt.
Har nogle erfaringer med og kendskab til indkøbssteder for et godt supplement til mit udemærkede og trådløse Logitech tastetur og tilhørende mus.
Mener at have set en "tilkobling" til eksisterende tastetur, hvor musen blev placeret midt for tasteturet.
Håber nogle kan være mig behjælpelig med mit lille problem.
 
Bedste hilsner
 

Peter
Danmarkshop.com

Fra Køge
Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 456
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 1. Jun 05
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Hej Heidi,

 Jeg har været plaget af det sammen problem efterhånden i et halvt år. Jeg har fået en støtte til hånden fra min fysioterapeut på Herlev sygehus. Den er GULD værd og jeg kan ikke undvære den.

Den RollerMouse Pro, som du spørger om, vil jeg få i løben af denne uge.

Jeg har henvendt mig til en lokal hjælpemiddel central for at få vejledning. Jeg har afprøvet den der, og den er simpelthen genial. Idet, at du ikke skal have din højre hånd/arm til side fra din krop. Den kan dog også købes hos Atea til 1.95,-. Deres kundecenter nummer er 70120801.

Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg roder med computer dagen lang. Mange gange over 8 timer. Jeg har haft én eneste skade i løbet af en 6-7 år, og dette var i forbindelse med at mit skrivebord var for højt. Det tror jeg er problemet for mange, da man så presser skuldrene alt for højt op i forhold til nakken.

Hvis det ikke er problemet, så kan jeg kun anbefale at lære at benytte tastaturet meget mere. Der er utrolig mange genvejstaster man kan benytte sig af. Det ville også være en klar fordel at få en TrackPoint, som IBM har på alle deres bærbare (den lille røde "knap" i midten af tastaturet). Man kan købe eksterne IBM keyboards (der i øvrigt er de bedste tastature på markedet), som har denne trackpoint. Se bare her: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=95594

Hvis du ikke vil ofre de penge for et ordenligt tastatur med TrackPoint, så fokuser i stedet på at indrette det nuværende ordenligt. Hav musen så tæt på tastaturet som muligt og sørg for at have plads nok på skrivebordet til at dine underarme hviler på bordet - men lad endelig albuerne stikke ud, ellers skal jeg love for at du får ondt i dem.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har på et halvt arbejdsliv smadret min højre skulder - så nu bruger jeg venstre hånd så meget som muligt.

Desuden bruger jeg stort set kun den bærbare computer, hvor pegepladen (som den så lyrisk kaldes på dansk) har den store fordel, at jeg ikke skal løfte hænderne og derfor ikke belaster skulderen i samme grad, som når man flytter hænderned mellem mus og tastatur.
 
Hvis du vælger at gå til en fysioterapeut, så vælg én der ikke blot laver smertelindring, men også anviser dig ting, du kan gøre selv. Jeg har tre øvelser, som jeg gør mange gange dagligt, og det holder faktisk problemerne stort set væk - når blot jeg ikke i min fritid arbejder med hænderne over hovedhøjde - så går det helt galt.
 
God bedring.
 
mvh Hans
Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Aug 05
Indlæg ialt: 169
Fra  Microsys Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan tilslutte mig Hans'' udsagn.

Det kan ikke gå hurtigt nok med
tilvænning mht. brug af venstre hånd/arm.
Efter nogle år vil din højre side så komme
sig. I hvert fald min erfaring. (husk også,
som de andre foreslår, prøve diverse mus mv.)

Prøv vores nye produkt TechSEO360.com for Windows og Mac - og se vores teknisk SEO med TechSEO360 video på YouTube

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

En ting undrer mig mht. musseskader....

Hvorfor er det sjældent noget der rammer IT folk? Jeg kender rigtig mange IT nørder (som jeg selv ) der arbejder adskillige timer hver dag med en mus, og har gjort det siden musens barndom, og ingen af dem døjer med musseskader.
 
Jeg kender til gengæld kontorfolk der har fået musseskader efter 6 måneders daglig brug af mus. Er muskulatur etc. bare mere veltrænet/hærdet hos IT folk? Eller skyldes det mon, som Christian skriver, at IT folk generelt er bedre til at bruge genvejstaster?
 
Bare noget der har undret mig.
 
mvh Carsten
 
 
 
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Carsten: Genvejstaster über alles. Man sparer så mange bevægelser i forhold til den generelle computerbruger, der virkelig bruger oceaner af kræfter på at flytte hænderne mellem musen.

Hans: En touchpad er 100 gange langsommere og kræver mere bevægelse end en TrackPoint gør. Man bevæger næsten ikke fingeren ved en TrackPoint og derfor minimerer man virkelig risikoen for musseskader.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 12/13/2005 2:13:19 PM Forfatter: Christian Birch 

 En touchpad er 100 gange langsommere og kræver mere bevægelse end en TrackPoint gør. Man bevæger næsten ikke fingeren ved en TrackPoint og derfor minimerer man virkelig risikoen for musseskader.
 
Det er helt rigtigt, men for mig fungerer den simpelt hen ikke. Det er ikke lykkedes mig at få den til at blive min forlængede finger på samme måde som touchpad''en - og naturligvis genvejstasterne - er det.
 
Jeg har også været meget glad for en rollermouse, men den er ikke så præcis.
Når jeg skal tegne eller fritlægge er en rigtig mus nr. 1. Så må man bare holde nogle relevante pauser.
 
Min konklusion på dette er at man må finde det værktøj, der fungere bedst med mindst mulig gene. Desuden må man skifte arbejdsstilling så tit som muligt. Jeg hørte en ergoterapeut komme med et meget klogt svar på spørgsmålet om, hvad der er den bedste arbejdsstilling:
"Den bedste arbejdsstilling er den næste!"
 
mvh Hans
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/13/2005 2:26:36 PM
Når jeg skal tegne eller fritlægge er en rigtig mus nr. 1. Så må man bare holde nogle relevante pauser.



Eller hvis man gør det ofte, så få fat i en Wacom Digitizer. Det behøver ikke være en stor a4 model, men de små a6 modeller gør underværker ved fritlægning frihåndskurver og lignende.

For at det ikke skal være lyv, så er det også en fantastisk måde at mindske risikoen for museskader, da man holder på en pen som en blyant og derfor ikke belaster hånden så meget p.g.a. de lidt mere løse bevægelser. Det tager lidt tid at vænne sig til, men kan klart anbefales hvis man alligevel bruger tid i et grafik program.

I gamle dage på Jubii redede det min hånd for kroniske skader da jeg har en belastningsskade fra noget stunttræning m.v. Jeg kan godt bruge en mus, men det er som om at brugen af min digitizer ophæver de belastninger jeg får ved mus (som jeg bruger på maskinen derhjemme). Så måske handler det i virkeligheden om at få varieret en smule.
Side 1 ud af 3 (21 indlæg)