Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Av, min arm" - Mus tastetur

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Wacom havnede direkte på ønskelisten.

Tak Oscar
 
mvh Hans
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :
En tegneplade er enormt god hvis du laver meget grafisk arbejde. De fleste jeg kender der bruger en sådan begynder også hurtigt at bruge den som generelt pegeredskab istedet for musen, bevidst eller ubevidst. Derudover ville jeg da gerne høre hvilke øvelser Hans bruger 3 gange om dagen, det kunne måske hjælpe os andre lidt.
 
Jeg har været normal IT bruger siden jeg var 6 (jævnlig brug af computer) og hardcore bruger siden jeg var 12 (daglig brug), men alligevel fik jeg først problemer med håndleddet da jeg var 25 i form af en seneskedehindebetændelse. Det problem fik jeg i løbet af relativt kort tid, i løbet af de 3-6 måneder hvor jeg arbejdede med en for høj bordindstilling uden at tænke over det. Det er nok også derfor musseskader sjældent rammer IT nørder, vi er simpelthen vokset op med brugen af tastatur og mus som en del af dagligdagen og har ubevidst lært os selv at variere vores arbejdsstillinger. De stakkels kontorfolk der får musseskader straks de sidder foran en computer har simpelthen ikke fået lært varierede "muserutiner" på rygraden som vi andre har
 
Hvis I gerne vil styrke håndleddet er der også mere ekstreme måder at gøre det på. Jeg har (ufrivilligt selvfølgeligt) haft brækket mit højre håndled 2 gange og hver gang er knoglerne simpelthen vokset sig kraftigere
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/13/2005 4:11:22 PM Forfatter: Thor Larholm
 Derudover ville jeg da gerne høre hvilke øvelser Hans bruger 3 gange om dagen, det kunne måske hjælpe os andre lidt.

Jeg laver dem skam meget mere end tre gange dagligt - og jeg skal efter bedste evne forsøge at beskrive dem.
 
Den første er nem.
Sid tungt på stolen og ret ryggen.
Placer knoerne i sædet og løft dig op.
Hold løftet i noget tid - slip langsomt.
 
Den anden er vansekeligere at beskrive:
Placer højre tommelfinger på ydersiden af højre skulder så langt nede af armen som muligt.
Armen er nu formet som en trekant hvor hjørnerne er hhv. skulder/tommelfinger, albue og håndled.
Løft albuen, så overarmen kommer op i vandret.
Kør albuen rundt i så store cirkler som muligt, idet du lader den pege bagud i forhold til ryggen. Vær forsigtig, hvis det knirker eller klikker i skulderen.
Gentag evt. med venstre side eller lave højre og venstre side samtidig.
 
Den sidste er stort set umulig at beskrive:
Rejs dig op.
Lad højre arm hænge lodret ned.
Bøj håndledet opad.
Pres håndfladen nedad - det spænder på indersiden i albueleddet.
Grib nu med venstre hånd fast i hovedet over højre øre - og træk hovedet mod venstre.
Find det punkt, hvor trækket i skulderen virker stærkest.
Hold trækket i 20-30 sek.
Saml. hovedet op fra gulvet, skru det på igen og fortsæt arbejdet som om intet var hændt.
 
mvh Hans
 
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu har Hans gjort opmærksom på, at TrackBalls ikke altid er lykken. Jeg vil nu anbefale en alligevel ;)
Hvis du ikke er grafiker eller pro-gamer, tror jeg nu godt at du kan blive glad for den. Jeg købte nedenstående for 3 år siden og har aldrig givet 500 kroner så godt ud - udover at logoet er slidt væk, så fremstår og fungere den stadig som da jeg købte den.
 
 
Den har en scrollknap ved pegefingeren, samt to frem/tilbage knapper lige over venstre museknap.
+ En knap med en lås på, som jeg aldrig har grejet hvad skal gøre
 
 
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Hans,

Hvis pengene er til det så kan jeg anbefale at anskaffe deres intous serie (2,3) i stedet for deres noget billigere "forbrugermodel". Der er en verden til forskel i kvaliteten af de to (de billigste modeller føles som plastisk der knirker eller musen er ikke så præcis). Det samme gælder stort set alle andre Wacom kopier jeg har set igennem tiden. Men det kan være jeg er miljøskadet hvad det angår.. jeg sværger i hvert tilfælde stadigvæk til Wacom. Jeg mener jeg gav omkring 1800 for min Intous 2 for et par år siden.

Hvad angår dine 3 øvelser så minder de 2 sidste meget om de opvarmingsøvelser vi fik besked på at lave da jeg fungerede som stunt-statist (lang forklaring bag det udtryk) for det kongelige teater i forbindelse med Ivanhoe i Dyrehaven for et par år siden.

Det er dog vigtigt at passe rigtig meget på med den sidste (stræk af halsmuskler) da man helst ikke må trække direkte i hovedet. Mange trækker for hårdt fordi de ikke kan mærke noget lige i starten og så er man godt på vej til en forstrukket nakke ved et uheldigt træk. Det er derfor bedre at hvile armen på hovedet og lade vægten af armen presse hovedet ned (husk ikke trække direkte) og så er tricket at sænke den modsatte skulder til helt slap tilstand, eller ligge pres på den modsatte arm/skulder, ved at presse håndfladen ned mod gulvet som du nævner. Det er det direkte træk på halsmusklerne der kan giv nogle grumme skader hvis man ikke lige er opmærksom (nybegynder).

Martin Spang og et par andre af de professionelle stuntfolk gjorde meget ud af vi fokuserede på at varme vores led op og "fortælle" dem at nu skulle de forberede sig på at arbejde. På den måde smører man tilsyneladende ledene med noget væske, der gør dem mere resistente overfor pludselige smæk og træk.

Det lille fif har gjort at hvor gang jeg sætter mig foran computeren eller skal løfte noget tungt så ryster jeg lige alle dele af kroppen igennem og roterer arme, håndled og bevæger fingrerne som hvis man spiller lidt aggressivt på klaver. (Det ser garanteret åndsvagt ud).

Det kan virkelig mærkes om man lige hurtigt har fortalt alle dele af kroppen at "nu skal i arbejde" eller om man gør direkte fra en kold position. Det er ikke mere end et par sekunder, der skal til for at gøre en bare minimal forskel ved løft og andre belastninger. Det lyder logisk men prøv i dagligdagen at notere dig hvor mange gange du går fra en kold position til lige pludselig at udføre noget fysisk arbejde. Når man sidder på en kontorstol bevæger benene sig ofte en gang imellem under bordet og på den måde er benene altid parate til opgaver (hente kaffe m.v.). Det er derimod ofte det helt modsatte med det meste af overkroppen.

/my 2 cents
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 12/13/2005 5:11:47 PM Forfatter: Oscar Eg Gensmann

Det er dog vigtigt at passe rigtig meget på med den sidste (stræk af halsmuskler) da man helst ikke må trække direkte i hovedet. Mange trækker for hårdt fordi de ikke kan mærke noget lige i starten og så er man godt på vej til en forstrukket nakke ved et uheldigt træk. 
 
Min daværende fys mente nu, at jeg brugte netop den øvelse til at holde en nerve lang nok - men ellers har du ret. Det må ikke knage - så er det for hårdt.
 
mvh Hans
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/13/2005 1:14:58 PM Forfatter: Carsten Jacobsen

En ting undrer mig mht. musseskader....

Hvorfor er det sjældent noget der rammer IT folk? Jeg kender rigtig mange IT nørder (som jeg selv ) der arbejder adskillige timer hver dag med en mus, og har gjort det siden musens barndom, og ingen af dem døjer med musseskader.
Jeg kender til gengæld kontorfolk der har fået musseskader efter 6 måneders daglig brug af mus. Er muskulatur etc. bare mere veltrænet/hærdet hos IT folk? Eller skyldes det mon, som Christian skriver, at IT folk generelt er bedre til at bruge genvejstaster?
Bare noget der har undret mig.
mvh Carsten


Ja det er mærkeligt. Jeg har, på trods af min. 8-10 timer dagligt musebrug i snart 12 år aldrig haft bare antydningen af skader. Egentlig underligt...

Dbh Martin
Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Aug 05
Indlæg ialt: 169
Fra  Microsys Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Mnjaa... Altså... Jeg fik som sagt en sagde da jeg var ca. 15-16 (altså ca. 8½ år siden). Jeg sad nok ca. 10 timer foran computeren dengang. Lang historie, men bl.a. det jeg lavede og administrerede et spilside netværk belastede. Og så naturligvis det at jeg og mine venner spillede alt for meget C&C Red Alert. Det var så torske dumt. Men jeg lærte af det.

Idag kan jeg bruge mus med min højre hånd/underarm.
Men altså, efter nogle timer mærker jeg det.
Bruger derfor altid venstre til dagligdag + træner.

Anyways, point var bare at nogle nørder faktisk får det :-)

Når det er sagt: Grunden til at
mange af dem der arbejder "på kontor"
(det må så være en antagelse? Nogle der har statistik?)
får problemet er måske ikke helt vildt underligt.

Nu kender jeg ikke kønsopdelingen? Men mener have
læst kvinder er mere udsatte for skader fordi
deres musker mv. ikke er nær så... stærke.
(dertil kan tilføjes at led, knogler mv. jo også
bliver styrkes af belastning - og nok flere mænd der
dyrker sport? I hvert fald af generation 20+ år.)

Prøv vores nye produkt TechSEO360.com for Windows og Mac - og se vores teknisk SEO med TechSEO360 video på YouTube

Fra Bryrup
Tilmeldt 17. Nov 05
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak.

Mange tak for de mange velmente råd og vejledning.
Var en tur forbi egen læge i går eftermiddag, hvor jeg fik akupunktur ( 5 nåle i skulderen/nakke) det tog ca. 3 min, gjorde ikke ondt og hjalp gevaldigt. Skal have afsluttende behandling nu på fredag, hvor lægen så mener min skulder er ok.
 
Har dog allerede taget flere af jeres gode råd til mig, træner nu musen med venstre hånd ( det er slet ikke så svært ! ) variation i ens arbejde, genvejstaster, daglige øvelser og undersøger pt. mulighederne omkring øvrige hjælpemidler, mustype, pegeplade m.m.
 
Tak " I får 5 point "
 
PS: Til Carsten & Martin : IT-Nørder får måske ikke så jævnligt musseskader, de er vel delvis dopet af koffein og hvad der ellers findes at stoffer i kaffe og Cola
 
De bedste hilsner

Peter
Danmarkshop.com

Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/13/2005 8:54:41 PM Forfatter: Martin Thorborg
Dato: 12/13/2005 1:14:58 PM Forfatter: Carsten Jacobsen

En ting undrer mig mht. musseskader....

Hvorfor er det sjældent noget der rammer IT folk? Jeg kender rigtig mange IT nørder (som jeg selv ) der arbejder adskillige timer hver dag med en mus, og har gjort det siden musens barndom, og ingen af dem døjer med musseskader.
Jeg kender til gengæld kontorfolk der har fået musseskader efter 6 måneders daglig brug af mus. Er muskulatur etc. bare mere veltrænet/hærdet hos IT folk? Eller skyldes det mon, som Christian skriver, at IT folk generelt er bedre til at bruge genvejstaster?
Bare noget der har undret mig.
mvh Carsten

Ja det er mærkeligt. Jeg har, på trods af min. 8-10 timer dagligt musebrug i snart 12 år aldrig haft bare antydningen af skader. Egentlig underligt... Dbh Martin

 
Kære Martin
 
 
Måske er det noget med den hastighed man bevæger sin mus med, jo langsommere jo mindre risiko:-)
 
Efter jeg har skiftet til at bruge tohåndsmus (den der sidder på en bærbar) har jeg stort set ikke haft problemer, selvom jeg bruge 15-18 timer i døgnet ved min pc.
 
 
Med venlig hilsen
 
Lars C
plbrake.dk
Side 2 ud af 3 (21 indlæg)