Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent? need backup!

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 28. Apr 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Godtfolk...

 

Vi er to kammerater som er gået sammen om et lille grafisk design bureau. En dag faldt vi over et produkt på nettet som vi hurtigt så potentiale og muligheder i. Vi videreudviklet ideen hvorefter vi efter lang tid søgen på fandt flere firmaer som havde fundet på nogen lunde samme ide. Men der kan vel ikke være verdens patent når flere firmaer sælger samme produkt?

Beklager det kryptiske sprog og det kan nok være svært at hjælpe når man ikke rigtig kan sætte sig ind i hvad silvan jeg snakker om, men jeg kan desværre ikke skrive i detaljer for så ved jeg at vi kommer sidst i det her patent kappeløb.

 

500kr spørgsmålet må gå på om hvor vi skal hend for at undersøge om vi har ret og lov til at udvikle og sælge det her produkt?

 

 

På forhånd tak for jeres tid

 

MVH

 

Jacob Vestervang

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 28. Apr 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Har været der... og det koster en bondegård at få et møde med dem og få dem til at undersøge om vi må... er det virkelig den eneste mulighed?
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 08-05-2007 09:57:33 Forfatter: JVC Har været der... og det koster en bondegård at få et møde med dem og få dem til at undersøge om vi må... er det virkelig den eneste mulighed?

 

Hej JVC,

 

I kunne jo starte med at gå en tur ned i deres arkiver og se hvilke patenter der foreligger på det produkt I har videreudviklet på - det koster kun jeres tid og energi.

 

Mvh Lars C


Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Som det bliver skrevet, så er det forholdsvis nemt at søge i patentstyrelsens databaser. Men de er enorme. En såkaldt forhåndsundersøgelse koster, hvis jeg husker rigtigt ca. 5-10.000 kr. Hvis man ikke syntes det er værd at ofre på sin ide, ja så er ideen jo nok heller ikke mere end 5-10.000 kr. værd.

Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 10-05-2007 22:37:09 Forfatter: Rasmus Nørgaard
Hej

Som det bliver skrevet, så er det forholdsvis nemt at søge i patentstyrelsens databaser. Men de er enorme. En såkaldt forhåndsundersøgelse koster, hvis jeg husker rigtigt ca. 5-10.000 kr. Hvis man ikke syntes det er værd at ofre på sin ide, ja så er ideen jo nok heller ikke mere end 5-10.000 kr. værd.


 

Hej Rasmus,

 

Det er da en kende overfladisk at skrive sådan, hvis man nu ikke har pengene - så kan ideen da være mange penge værd! De to ting har da intet med hinanden at gøre.

 

Mvh Lars C


Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Lars.

Nej, der er jeg altså ikke helt enig med dig. Ja, 10.000 kr. er sgu mange penge, men hvis man tror på sin ide, så syntes jeg altså ikke at 10.000 er et voldsomt beløb. Nu må du heller ikke hænge mig op på, at det faktisk koster 10.000 kr. Men det var prisen jeg fik, sidste jeg talte med en derinde fra.

Og hvis man ikke kan skaffe eller måske er villig til at risikere at miste 10.000, jov så mener jeg ikke at ideen er det værd. Det er ligesom at gå i banken for at låne til et projekt. Hvis man ikke selv tror på det og evt. er villig til at stille pant i f.eks. et hus, ja så tror banken sgu da heller ikke på det.

Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 10-05-2007 22:51:04 Forfatter: Rasmus Nørgaard
Hej Lars.

Nej, der er jeg altså ikke helt enig med dig. Ja, 10.000 kr. er sgu mange penge, men hvis man tror på sin ide, så syntes jeg altså ikke at 10.000 er et voldsomt beløb. Nu må du heller ikke hænge mig op på, at det faktisk koster 10.000 kr. Men det var prisen jeg fik, sidste jeg talte med en derinde fra.

Og hvis man ikke kan skaffe eller måske er villig til at risikere at miste 10.000, jov så mener jeg ikke at ideen er det værd. Det er ligesom at gå i banken for at låne til et projekt. Hvis man ikke selv tror på det og evt. er villig til at stille pant i f.eks. et hus, ja så tror banken sgu da heller ikke på det.


 

Hej Rasmus,

 

Der findes faktisk iværksættere der ikke har ret meget andet end en god ide og en bunke energi og for dem kan 10.000 være uoverstigeligt - og alt andet end lige, hvis spørger mener at beløbet er alt for stort, så skal han da ikke dømmes ude, blot fordi han ikke lige har et hus eller andre værdier at sætte på højkant.

 

Ovenstående er rent faktisk også en del af essensen af de problemer der i Danmark med at udnytte vort innovative potentiale. Nogle (især pengefolk) mener at folk da bare skal skaffe de fleste midler selv, og når de så er helt på r...., så kan de købes ud for småpenge.

 

Hvis banken eller investorerne ikke tro på ideen, så findes der jo andre af slagsen. Hvis vi ikke kan give gode råd om hvordan man kan løse et problem uden at dømme nogle ude - så finder de andre steder at spørge.

 

Mvh  Lars C


Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Rasmus-> Det er måske 10.000,- værd at sikre at man har ret til at forfølge sin idé, men jeg ville umiddelbart mene at det er 10.000,- ud af vinduet, groft sagt...

Det er 10.000,- som man mister 100%, hvis "dommen" er at idéen i forvejen er patenteret - og det er en øv-følelse også at have brugt 10.000,- på at få at vide at idéen IKKE er patenteret.. For så var det jo alligevel det forkerte sted man spurgte... Eller... Så kunne man i bagklogskabens lys jo sagtens have kløet på uden at undersøge det.

Anyway - jeg tror at det er langt billigere at søge om et nyt patent. Et afslag er jo begrundet, og hvis begrundelsen er, at det findes i forvejen, så er det vel det samme som at slå op i arkivet. Men til gengæld er der så en chance for at man så får patentet, hvis det ikke allerede er patenteret.

Om man så kan lide patenter eller ej (hvilket jeg ikke kan...)

Vh
Peter

EDIT: Lars-> Kloge ord :-)

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Lars, nu dømmer jeg bestemt ikke nogen ude. Men det er jo også noget med at tage en chance.

Og ja, man risikerer at miste 10.000 på en undersøgelse, men omvendt er det jo rart at vide hvor man står inden man begynder for alvor

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)