Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et hurtigt spørgsmål til grafikerne herinde.

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 1. Sep 06
Indlæg ialt: 426
Fra  Sturmglas Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Nitz:
Jeg vil da også mene at man sagtens kan lave logo i Photoshop, så længe du starter stort nok. Problemet med et logo i Photoshop imod et der er lavet i Illustrator, er jo bare at du ikke kan skalere op i Photoshop, som du kan i Illustrator - eller i hvert fald bitmap vs. vector.

Enig

Tommy Nitz:
Så det er jo rigtigt at hvis man som trådopretter spørger åbent om man kan lave logoer i Photoshop, så vil det umiddelbare svar være nej, da man mangler muligheden for at skalere op senere hen. Det er dog ikke umuligt og direkte at kalde det "useriøst", synes jeg også er lidt hårdt.

Enig

Tommy Nitz:
Jeg tror faktisk at I er enige, I snakker bare forbi hinanden.

Enig

Big Smile

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Vil så lige uddybe min kommentar.

Hvis man vil arbejde seriøst med logo design, så er det i vector. Ikke kun for at det kan skaleres, men også pga. arbejdsgangen.

Hvis man arbejder i vector er det nemmere at flytte på elementer, skalere dem, og ændre formen.

I forhold til at arbejde med skrift er det muligt at arbejde med individuel spatering, tilrettte bogstaver osv.

Det kan også gøres i photoshop, MEN her får man underlige pixeleringer, og andre utilsigtede problemer, og der ikke kan fjernes igen.

Når man arbejder med at lave et logo, er det form og fonte man arbejder med, og et godt logo fungere i sort/hvid og er ikke afhængig af farver, gradients, skygger genspejlinger osv.

Gode links: Checkliste løb den igennem når du skal vurdere dit mesterværk Gratis bog kapitel Fantastisk bog, kan varmt anbefales.

Teddy

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Teddy Carlsen:

Vil så lige uddybe min kommentar.

Hvis man vil arbejde seriøst med logo design, så er det i vector. Ikke kun for at det kan skaleres, men også pga. arbejdsgangen.

Hvis man arbejder i vector er det nemmere at flytte på elementer, skalere dem, og ændre formen.

I forhold til at arbejde med skrift er det muligt at arbejde med individuel spatering, tilrettte bogstaver osv.

Det kan også gøres i photoshop, MEN her får man underlige pixeleringer, og andre utilsigtede problemer, og der ikke kan fjernes igen.

Når man arbejder med at lave et logo, er det form og fonte man arbejder med, og et godt logo fungere i sort/hvid og er ikke afhængig af farver, gradients, skygger genspejlinger osv.

Gode links: Checkliste løb den igennem når du skal vurdere dit mesterværk Gratis bog kapitel Fantastisk bog, kan varmt anbefales.

Teddy

Tak! Orkede ikke at skulle skrive flere indlæg i denne tråd, men med din meget klare beskrivelse må det den ting vel være sat på plads.

Jeg kan simpelthen ikke tro og håber ikke, at de, der siger det modsatte i denne tråd sælger logoer til nogle, men blot holder sig til det på hobbyplan ifm. hjemmesider.

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Teddy Carlsen:

Lige et link mere: Blog indlæg

Teddy

Et rigtig god artikel. Selvom det netop rammer mig og mit produkt. Men god konklusion på artiklen er jo, at hver ting til sin tid.

At  et logo ikke bare er et logo, ligesom et Tv jo heller ikke bare er et TV. Ligesom du ikke kan sammenligne en Lada og en Mercedes.

For nogle er behøvet at blive fragtet billigst muligt fra A til B, hvilket en Lada som regel kan. For andre skal dette ske hurtig, sikkert og bekvemt - og det sker måske for dem i en Mercedes.

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var på ingen måde ment som en kritik, men et indlæg for at nuancere hvad logo design indebære, og hvorfor der er forskel på priser.

Teddy

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 09
Indlæg ialt: 202
Fra  Monbo Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - god artikel med fine argumenter omkring design.

Godt design tager tid - specielt kommunikationen og revisioner for at nå i mål er tidsrøvere.

God pointe med font'en - AI - filen er ikke meget værd hvis modtageren ikke har den pågældende font.

En lille sidekommentar til PhotoShop - man kan faktisk arbejde med vektorer i PhotoShop, hvis man bruger path og shapelayers, og få en skalérbar fil som PDF.

Men ingen tvivl om at Illustrator er bedst til vektorer og typografi.

 

Besøg webshop med unikke håndlavede smykker på Monbo.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Teddy Carlsen:

Det var på ingen måde ment som en kritik, men et indlæg for at nuancere hvad logo design indebære, og hvorfor der er forskel på priser.

Teddy

Sådan tog jeg den bestemt heller ikke. Betragtede det som en positiv nuancering af debatten.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Bo Kalvslund:
En lille sidekommentar til PhotoShop - man kan faktisk arbejde med vektorer i PhotoShop, hvis man bruger path og shapelayers, og få en skalérbar fil som PDF.

 

Bestemt, men det er langt de færreste der er klar over muligheden. Og de, der er, slipper heller ikke altid vellykket fra det når logoet virkelig skal stå sin prøve. Sikkert pga. nogle af de ting Teddy nævner i et af sine indlæg.

Jeg ser det desværre tit, når logoet pludselig skal blæses op i f.eks. 1 meters højde...

Fra Nexø
Tilmeldt 31. Oct 11
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 03:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for alle jeres svar! Er blevet meget klogere. 
Og tak for artiklen, den var lige i skabet.

Sider hvor folk/firmaer søger grafikkere beskriver tit hvad logoet skal bruges til. :)
Men jeg er gået i gang med at lave illustrator.  

Ejer af DopeLife - EST. 2011

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)