Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Manglende udbetaling af løn

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Oct 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino'er

Jeg står i den uheldige situation at min nuværende arbejdsgiver er ved at gå konkurs, og banken har derfor stoppet udbetalingen af løn. Jeg har snakket grundigt med ham over de seneste par dage, og er kommet frem til den konklusion, at han vil gøre alt hvad han kan for at undgå konkursen. Men det sætter mig i en rigtig dårlig situation da jeg så ikke ved hvornår min manglende løn bliver udbetalt? Hvis han nu først erklærer sig konkurs om en måned vil der gå omkring 4 måneder før jeg ser mine penge pågrund af lønmodtagers garantifond har en gennemsnitlig behandlingstid på 10 uger. Jeg har snakket med min fagforening HK, hvor jeg dog kun har ret til rådgivning da jeg har et gratis medlemskab i kraft med at jeg er handelsstuderende. De foreslår jeg skal komme hen på deres kontor med lønsedler og kontrakt. Også skulle vi tage den derfra, jeg vil allerede undskylde nu hvis mit spørgsmål er rodet men det hele er lidt forvirrende for mig, da jeg er helt på bar bund om at jeg skal sætte fagforeningen efter ham? Jeg er på god talefod med min chef og ønsker ikke at skade ham i ond tro. Hvad er jeres forslag til hvordan jeg skal håndtere hele situationen? Hvis der ønskes flere detaljer for at give optimalt feedback må i endelige skrive! 

PS. Bliver det noget problem at få udbetalt mine penge via denne her garantifond? Og Hvad med de feriepenge jeg har tjent op over det sidste år, hvordan får jeg dem udbetalt hvis han nu går konkurs? Bliver det i såfald et problem at få de penge?

På forhånd mange tak

Simon Jess 

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

det er kun 2 steder du kan henvende dig i denne situation:

Fagforeningen og Garantifonden, og du har ret det kommer til at tage lang tid inden du ser nogle penge

Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon.

 

Det er jo en dybt beklagelig situation for dig og ikke mindst din arbejdsgiver!

Jeg kan kun sige at du må slå koldt vand i blodet! Kontakt de instanser der kan være behjælpelige, hold den gode kontakt til din chef (det kan være at han kan hjælpe dig med en a conto udbetaling fra egen lomme) og træk vejret.

Konkurser rammer desværre rigtig mange uskyldige mennesker i disse tider.

Dine feriepenge er garanteret gennem indbetalinger til en feriekonto, så disse skulle på ingen måde være i fare!

Held og lykke med det

 

Dbh

Mads

Tilmeldt 8. Oct 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svarene (: jeg er dog stadig lidt splittet pga af uvisheden om han overhoved går konkurs og i såfåld hvor lang tid der går før staten eller en fagforening lukker ham ned? Og er det overhoved lovligt for ham at have butikken åben idag? Selvom han ikke har udbetalt løn til nogle af medarbejderne? Min fagforening råder mig til at komme hen til dem også vil de erklærer ham konkurs hvis det stemmer.. Men jeg vil samtidig gerne gi manden en chance for at rejse sin butik op igen, men det er jo begrænset hvor længe jeg kan leve på godt humør alene..
Fra København
Tilmeldt 3. Nov 11
Indlæg ialt: 237
Fra  Oikos Development I/S Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Simon

Jeg har stor forståelse og sympati for din situation. Jeg har selv været i en lignende situation, hvor mine løndudbetalinger blev holdt tilbage, pga. kunder manglede at betale. Det fik desværre en uheldig udgang for mig, og jeg har den dag idag ikke fået de penge jeg skulle, og opgivet at gøre mere ved det.

Min dårlige oplevelse gør at jeg vil råde dig til at gå til fagforeningen. Det er simpelthen ikke dit ansvar at holde den forretning kørende. Når jeg kigger tilbage var det klart det jeg skulle have gjort, men jeg havde for meget sympati for min arbejdsgiver, og det var en fejl. I er jo først og fremmest i en professionel relation til hinanden. Det er utaknemmeligt at være lønmodtager i sådan en situation for du bliver taget som gidsel i firmaets økonomi og omvendt når det går godt er det jo ikke dig der skummer fløden. Det er simpelthen den pris der er for at være selvstændig at man kan gå konkurs, og det skal, efter min mening, aldrig være en risiko der går videre ned i hierarkiet til de ansatte.

Jeg kan sagtens forstå dig, men jeg håber ikke du kommer til at ende i samme situation som mig.

Jakob Danelund | programmør / stud. psych
IT med indsigt - http://psykit.dk

Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan kun tilslutte mig ovenstående kommentar.

Du bliver nødt til at tage en beslutning, om den er svær eller ej!!

Det er jo din arbejdsgiver der har ansvaret for dig og ikke omvendt!

Hvis du går til fagforeningen, signalerer du jo bare at du vil have dine penge, som du har tjent og krav på! Hvis fagforeningen indgiver en konkursbegæring, bliver din chefs forretning ikke lukket ned fra det ene øjeblik til det andet, men han får mulighed for at få sagerne bragt iorden.

Til sidst, kan man jo ikke bebrejde din chef at holder åbent så længe som muligt!!!

 

Dbh

Mads

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)