Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er aktier passiver eller aktiver?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Jep det er hende...

Men vi må hellere lade være med at skrive alt for meget privat snak herinde, selvom det er dit spørgsmål.

Hvis du vil have stillet din nysgerrighed fra hvor jeg kender hende, kan du bare smide mig en PM
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Aktiver er det, man kan sælge eller har tilgode.
Passiver er det, man skylder væk.

Aktier for selskab A er passiver i selskab A, fordi selskab A skylder aktionærerne de penge, som firmaet er værd.

Aktier for selskab A er aktiver i selskab B fordi selskab B kan sælge dem hvis de har lyst.

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Når man laver en balance skal den altid stemme (aktiver minus passiver er lig nul).

Et selskabs aktiekapital er f.eks. 500.000 som skrives under egenkapitalen som et passiv. Modsætningsvis så står der 500.000 på bankkontoen som angives som likvid beholdning under aktiverne. Balancen kan nu gå i nul.
 
Det er så rigtigt at ejer selskabet f.eks. aktier i et andet firma så skal denne aktieværdi stå under omsætningsaktiver. Modsætningsvis så er de likvide beholdninger gerne faldet med det samme beløb (man har jo betalt for aktierne) hvorfor aktivmassen samlet set er upåvirket. Stiger værdien så af de købte aktier så stiger aktivmassen men det gør egenkapitalen også hvorfor balancen balancerer
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Pilde: Jeg siger mange tak for den uddybende forklaring! :)
Side 2 ud af 2 (14 indlæg)