Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem vinder springet på TV2...

Side 5 ud af 6 (52 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :
"Tjae" er vel hvad man kan sige til hundehandlerens indlæg.
 
Men underodnet om man mener at Line er en værdig vinder eller ej, så synes jeg man skal være mere end naiv for at kunne sige at programmets afslutning (finalen) havde noget som helst med den bedste iværksætter at gøre.
 
Jeg har også hørt rygter om den ekstraordinære indsats der er gjort for at skaffe SMS stemmer både fra Ribe Camping og Line, og havde jeg selv været deltager havde jeg da også gjort alt hvad jeg kunne for at få stemmer, men er man så ikke bare ude i at det er "iværksætteren med flest venner med mobiltelefon" vi skal kåre ?
 
Jeg havde meget gerne set at man havde afviklet en finale, hvor et ekspertpanel f.eks. havde udvalgt 2 udaf de 7 virksomheder som finaledeltagere, og SÅ kunne man have iværksat en SMS kampagne, hvor man i mine øjne kun skulle kunne få lov til at påvirke vurderingen fra panelet perifirært.
 
Men det betyder selvfølgelig at TV2 går klip af en masse 4 kr''s SMS''er, og det vil kræve lidt nosser for programchefen at kaste sig ud i noget der måske ikke er så spiseligt for hr. og fru danmark, og det er de jo ikke ligefrem kendt for ;)
 
Personligt havde jeg Smokesolution som helt klare favorit (og var overbevist om at de vandt), med Guardia som runnerup. Whizzo var bestemt heller ikke uinterresant. Det er alene udfra hvor jeg ville sætte mine penge hvis jeg skulle investere i een af de 7 virksomheder, men jeg synes Line har gjort det godt, dog er der flere ting som gør at jeg ikke helt synes at hun er en 1 plads værdig.
 
Som jeg skrev på TV2, så kan man rive en million hjem i det program hvis man ansætter en meget smuk og måske lidt naiv pige og tager hende med i studiet, og/eller hvis man i sin hjemby arrangerer arrangementer med fri fadøl og hotdogs hver lørdag
 
Men når alt dette er sagt, så skal man som deltager nok bare være glad for at have været med, markedsføringsværdien for disse virksomheder overskygger den million. Før Springet anede de færreste hvad en ''mobilpit'' var, eller en rygestation, idag ved alle hvad det er.
 
 
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/17/2005 10:33:30 AM Forfatter: Tommy

Det er nok der folk skal holde tungen lige i munden, og se forskellen på vækstiværksættere og iværksættere. Det er førstnævnte som regeringen gerne vil have flere af. Almindelige iværksættere er ikke dårligere end vækstiværksættere, men det er sidstnævnte der skaber den samfundsøkonomiske vækst - så må I jo diskutere om designeren eller smokesolutions bidrager mest til BNP og antallet af arbejdspladser.

 
Undskyld mig, men jeg synes altså der mangler et par faktorer i det "regnestykke".
 
1) Smokesolution har sikkert på nuværende tidspunkt skabt flere danske arbejdspladser, og sat et større aftryk på BNP´et. MEN det er tvivlsomt om de nogensinde når at skabe danske arbejdspladser og påvirke BNP i samme grad som f.eks. Munthe+Simonsen, Bruuns Bazar eller andre danske design succeser, der også startede hjemme i kælderen.....
 
2) HVIS Smokesolution virkelig går hen (og det håber jeg selvfølgelig) og rykker for alvor, så skal du bare se dem skabe kinesiske arbejdspladser i en fart.....
 
Det er ikke for at nedgøre Smoksolution drengene eller sætte designbranchen (som jeg i øvrigt intet forhold har til) op på en pedistal, men jeg kan egentlig ikke se den store forskel på de to virksomheder. De skal begge leve af at udvikle eksisterende produkter, og har valgt at slå på netop designet. Hvis begge virksomheder spiller deres kort rigtigt og er tilpas dygtige/heldige, så er der for mig at se intet i vejen for at de BEGGE ender med at blive vækstvirksomheder i den helt store stil.   
 
mvh
Kim N
Tilmeldt 5. Nov 05
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/16/2005 11:31:45 PM Forfatter: Henrik Nielsen
Dato: 12/16/2005 1:35:40 PM Forfatter: Peer Jakobsen
Det er fint nok at folk ejer en campingplads eller en brugtbilsforretning, men set ud fra Danmarks synspunkt mener jeg det er forholdsvis ligegyldigt om de virksomheder eksisterer eller ej. Der var ingen af dem der havde visioner om at aabne en kaede af campingpladser eller brugtbilsforetninger. Ingen af dem havde ambitioner om at vokse til rigtig store virksomheder.

Mener du seriøst, at iværkrsættere kun er dem, der er nytænkende og tænker på at vokse sig worldwide?

Hej Henrik,
Tommy''s indlaeg beskriver meget praecist hvad jeg mener:
 
 
 
Tilmeldt 17. Dec 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Kim du har da helt sikkert ret i at det er de færreste virksomheder der har et erklæret mål om at redde verdenen, og alene eksisterer for at skabe gode danske arbejdspladser.
 
Men problemet med denne finale er jo også at vi absolut ikke har nogen forudsætninger for at bedømme hvilken virksomhed som rent faktisk var bedst når vi kommer ned på nøgletalniveua, fordi det blev på aller fineste vis fuldstændig udeladt i programmet.
 
Igen, hvor ville du sætte dine penge hvis du skulle ? jeg ville med 100% sætte dem i Smokesolution fremfor hos Designeren.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kim,
 
>det er tvivlsomt om de [SmokeSolutons] nogensinde når at skabe danske arbejdspladser og
>påvirke BNP i samme grad som f.eks. Munthe+Simonsen, Bruuns Bazar eller andre danske
>design succeser, der også startede hjemme i kælderen.....
 
Bruuns Bazar har kun 80 ansatte og det er worldwide, hvor mange af dem der er i Danmark ved jeg ikke. Men det er nu heller ikke det der er så vigtigt, det vigtige er at skabe en høj merværdi per arbejdstime, og det kræver selvfølgelig at dele såsom produktionen flyttes til Kina - det er der intet galt i.
 
Når du nu fremhæver designbranchen vil jeg dog tillade mig at påpege nedenstående:
Designbranchen udgør - målt i omsætning og eksport - mindre end én promille af det samlede danske erhvervsliv.
 
Ovenstående forhindrer selvfølgelig ikke Line Hawaleschka i at blive en rigtig god forretning for Danmark. Det giver bare ikke mening at fremhæve branchen eller eksisterende virksomheder i branchen for at dokumentere et stort potentiale.
 
> så skal du bare se dem [SmokeSolutions] skabe kinesiske arbejdspladser i en fart.....
Det er der, som sagt, ikke noget galt i. Hvis de flytter produktionen til Kina, vil det kun øge deres konkurrencedygtighed og evne til at slå gennem internationalt. Så skal antallet af arbejdspladser i deres danske afdeling nok være på den gode side af 40-50 mand.
Jeg var til et foredrag ved Hans Jørgen Dalum, fra HD Design her i Aalborg. De laver 2 ting: De metalholdere som dankort-automaterne står i samt et indekskatelog.Da de begyndte at outsource til Kina kom chefen for smedeafdelingen og spurgte om der så ville ske fyrringer? Svaret fra Direktøren blev: Nej, jeg er bange for at du får flere kollegaer de næste måneder.
Indtil videre er der da også ansat en del flere i afdelingen, samt resten af den danske fillial. Den pointe jeg prøver at fremføre er bare, at en outsourcing ikke nødvendigvis skaber færre arbejdspladser i Danmark. Ofte vil det modsatte være resultatet.
 
>jeg kan egentlig ikke se den store forskel på de to virksomheder.
Til gengæld synes jeg at der er stor forskel på det de har opnået indtil videre. Bare den ordre fra TDC, som SmokeSolutions fik under optagelserne, svarer til 3 års omsætning i Line Hawaleschkas firma. Om hun så overhaler dem på et tidspunkt vil kun blive en gætteleg.
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Min helt klare favorit var SmokeSolutions.
Synes de om nogen klarede sig ret godt. 1 ny arbejdsplads om måneden må siges at være "okay", samtidig fik de nogle store ordrer hjem som jeg synes er ret godt gået. Tror på de kan ekspandere endnu mere til udlandet end de pt. er i gang med. Mht. outsourcing af produktionen, vil det da være det eneste rigtige, for at holde prisen på produktion nede. Samtidig kan de bruge flere penge på salg/konsultation, etc og dermed ikke skære ned i arbejdsplader. Hvor meget produktion har Lars Larsen i Danmark?

Kan absolut ikke se hvorfor Line Hawaleschka vandt. Hun er efter min opfattelse en pyntedukke der ikke har sat sig ind i tingene. Hvordan kan man starte en virksomhed, uden at kende til moms? Er rystet...

Dog må jeg indrømme jeg synes hun klarede sig bedre end de 2 andre designere.

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Venner.. hør engang. Hvis I kan sidde NU, og blive forargede over udviklingen / udsendelsens vinkel - skulle I nok have overvejet at lade være med at se skidtet

Jf. tidligere tråd, hvor emnet "subsistensløst -stemhjem-program" blandt andet blev grundigt vendt
 
 
Held & Lykke til Line, og tillykke med millionen - og mht. de sms'er (kædebreve, 'markedsføring' af sms-stemning mv.) uanset om det holder stik eller ej, så har både Line og Ribe C. jo trods alt forstået pointen i business. Få så mange sms-stemmer som muligt, og inkassér en million... what's the big deal??
 
Derudover kan vi så tage diskussionen omkring rigtigheden af vinderen?! Men er det ikke det samme som at sidde her i et iværksætterforum og diskutere vild med dans? For her sidder endog et panel af 4 proffer, som giver deres karaktér, og så har vi en række Hr. & Fru. Brun Sovs på den anden side af de 28" der sidder og sender sms'er ind fordi Skibby er en sjov fætter
 
Hallo! vågn op. Man kan ikke lave noget seriøst inden for stem-hjem-og-ind-og-ud genren, men der er $$ i det for TV-stationerne og ikke mindst produktionsselskaberne. Hvis ikke der var penge i dem, blev de ikke lavet.
 
Vi kan blot konkludere at så blev vi danskere lidt dummere igen i dag!
 
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Tommy

Netop min pointe m.h.t. Kina produktion. Det behøves bestemt ikke være en dårlig ting. Nærmere en nødvendighed hvis man ønsker at blive rigtig stor indenfor en given produktionsbranche. Og det vil da oftest også skabe hjemlige arbejdspladser at outsource hele eller dele af produktionen.

Det er derfor jeg synes det er lidt underligt, at nogle herinde giver udtryk for det forkastelige i at der blev syet dansk tøj i Kina (eller Polen for den sags skyld). Skulle tøjet have været syet i DK havde det vist aldrig kunnet betale sig at gå igang.

Det er muligt at designbranchen ikke udgør en særlig stor del af det samlede danske erhvervsliv, men det gør tekniske rygeløsninger garanteret heller ikke. Statistisk set ville de nok havne i samme kategori som Danvoss o.lign. Så det er klart at de på papiret ser bedre ud.
Se bare på musikbranchen der pludselig et enkelt år var synlig på det danske BNP. Så lukkede Aqua, og væk var musikbranchen. Hvis du havner i kategori med nogle af de store ser det godt ud, men betyder ikke alverden for den enkelte virksomhed. Jeg tvivler på at Gnags solgte mange flere CD´ere p.g.a. Aqua´s verdensomspændende succes.

Hvem (af alle deltagerne) der i sidste ende når "længst" kan vi, som du påpeger, kun gætte på, men som sagt, så ser jeg en reel mulighed for at Line H om 5 år står ligeså stærkt som Smokesolution, og at Guardia måske har overhalet dem alle med flere længder. Eller at Guardia forbliver på tegnbrættet, Line kløjs i momsen igen og Smokesolution taber slaget når regeringen med lov forbyder enhver form for indendørs rygning...... Ren spekulation. Jeg håber det bedste for dem alle.

Om jeg ville sætte mine egne penge i én elle flere af de deltagende virksomheder? Næh..... jeg har brug for dem til min egen.

mvh
Kim N
Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Om man er enig i afgørelsen af Springet eller ej, er der tilsyneladende mange meninger om, men jeg må indrømme at selvom Hawaleschka virkede lidt blåøjet, så var det også der jeg ville lægge mine investor kroner. Hun var god til det hun lavede (design), men manglede så bare resten af områderne indenfor virksomhedsdrift...
 
Jeg vil give jer ret i, at store dele af "familien-Danmark" nok gav deres stemme til Frøken Hawaleschka fordi de synes det var lidt synd for hende, men det var nu ikke min begrundelse. Det er netop sådanne personer, jeg som investor søger, da jeg har pengene og erfaringen med forretningsudvikling. En person der er god til det han/hun laver og blot søger kapital og/eller forretningskundskaber...
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Olin -> Jeg har bestemt heller ikke noget imod at Line vandt, hun var da blandt top3 i hvert fald! Dansk design hitter i udlandet som aldrig før for tiden, og hvis jeg husker rigtig godt efter så mener jeg da også vi har en håndfuld ret så internationalt kendte designere...!
 
Og har vi ikke alle haft en sjov momsoplevelse? Jeg synes da her efter snart 4 års virksomhedsdrift at den stadig kan komme bag på mig engang imellem... 
 
 
Side 5 ud af 6 (52 indlæg)