Jeg har i en årrække holdt øje med, hvor mange besøgende mine kunders websites får fra erhvervsportalerne dgs.dk, eniro.dk, krak.dk m.fl. i forhold til besøgstal fra Google (organisk). Det drejer sig om knap 500 websites (ikke webshops), som jeg har studeret analytics data for. I gennemsnit ligger besøgstallet fra erhvervsportalerne tilsammen på under 10% i forhold til organisk Google trafik, og det selvom langt flertallet af annoncørerne har optegnelser, som de giver mange tusinde kroner for årligt. Erhvervsportalernes argument for at kunden skal have en optegnelse - selvom den genererer meget begrænset trafik - er at forbrugeren skulle ringe til kunden uden at besøge den pågældende annoncørs hjemmeside først. Om den teori holder tvivler jeg på. Min skepsis om ovenstående teori begrundes i at mange af annoncørerne benytter målenumre, som dokumenterer antal opkald, der har været til måletelefonnummeret, som udelukkende benyttes i netop den optegnelse, som annoncøren har hos den pågældende udbyder. Jeg ved ikke om dette billede kun er gældende for det kundesegment jeg primært arbejder med (typisk små og mellemstore virksomheder fra håndværksbranchen). I mine øjne vil kundens årlige markedsføringsbudget give en væsentlig bedre ROI, ved at råde kunden til at flytte annoncekronerne fra erhvervsportalerne over på SEO, SEM o.lign. Det skulle ikke undre mig, at erhvervsportalerne om få år er mere eller mindre forsvundet som relevant online medie, når der skal lægges markedsføringsstrategier. Oplever du det samme, som jeg her skitserer? Hvad er din erfaring med erhvervsportalerne?
|
Har stemt nej, det er ligesom med avisannoncer et mindre attraktivt marked.
Det skal dog ikke udelukkes at NOGLE ville have gavn af disse annoncer.
Men hvad ville du selv gøre hvis du skulle finde en tømre? Ville du :
a) Søge direkte i google
b) Gå til dgs.dk og søge
c) Finde en avis frem og lede efter en annoncør
Næsten alle der er opvokset med en computer, eller bruger den til dagligt ville benytte google. Med andre ord, uden at have testet det, så vil DGS, telefonbøger aviser etc. kun kunne betale sig for dem der har en ældre målgruppe som rent faktisk gemmer telefonbøgerne, læser aviserne etc.