Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af eksisterende e-butik, hvad skal man tænke på?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg sidder og skriver på E-Pusher 2.0 og er ved at lave en artikel om at købe en eksisterende forretning.

Jeg kan se følgende fordele:

* Der er allerede en kundedatabase man kan sælge til.
* Der er højst sandsynligt et nyhedsbrev man kan markedsføre sig med.
* Der er måske noget teknologi man kan bruge.
* Der kan være nogle spændende leverandørkontrakter man kan overtage.
* Der er et domænenavn der har levet på nettet et stykke tid og det er værdifuldt i forhold til søgemaskinerne.
* Der er gode PR muligheder i at overtage en eksisterende forretning.
* Der kan være spændende medarbejdere man kan overtage.
* Evt. diverse software licenser man kan overtage.

Og følgende ulemper:

* Handler butikken med kopivarer?
* Krænker butikkens navn andres varemærker?
* Har butikken et dårligt ry?
* Er det varelager man evt. får med i handlen noget værd?
* Er handelsløsningen en standardshop eller er det speciallavet og hvis det er, hvor store chancer er der så for at vedligeholde den?


Kan i se andre ting jeg har overset?

Dbh Martin


Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 904
Fra  EDZO Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige en kort kommentar omkring butikkens ry, der jo både kan være det almene ry og så også det mere prekære som retssager og indberetninger til Forbrugerombudsmanden. Især de sidste kan hurtigt knække nakken på en ellers god butik, da det vil være en kamp op ad bakke at overbevise om de gode intentioner hos den nye ejer.


EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige lidt strøg-tanker:

Hvor karismatisk er ejeren er butikken? Altså hvor stor den af omsætning og butikkens værdi ligger i personen bag butikken.

Der ind under også sikre sig at sælgeren ikke går ud og opretter en butik på samme marked som den eksisterende og lige har gemt de tilmeldte i nyhedsbrevet. Sikre sig i form af en konkurrence klausul. 

Kommer en stor del af omsætningen via aktivitet på fora’er – kan man selv opretholde dette niveau og har man den samme viden

Hvor meget kan man få for købs beløbet hvis man starter fra scratch?

Kan godt være man overtager spændende medarbejdere – men hvad gør man ved overtagelse af en butik, kan man så fyre medarbejdere uden de har 3 måneders opsigelse?

Hvis man køber en netbutik der også har en fysisk butik, kan nogen af leverandør-aftalen være specifikt tilrettet den fysiske butik og vil derfor ikke følge med.

Gælder samme lovgivning? Altså hvis man nu køber en udenlandsk butik.

Kan man holde samme service niveau. Kunder der har været oplevet høj service forventer det forsætter og derfor kan mange kunder måske falde fra hvis man ikke fastholder service på samme niveau.

Får man tilfredsstillet iværksætter-genet når man bare overtager en andens business, i stedet for at starte ens helt eget?

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Martin

 

Ved ikke om det her er noget.

 

Om der er problemer med de eksisterende leverandørkontakter

 

Om der er problemer med de eksisterende varer i webbutikken (f.eks. nye regler der kræver en del at sætte sig ind i - f.eks. CE-mærkning da det skete)

 

At der er uafklarede problemer med nuværende kunder

 

Hilsen Birgit

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 15-05-2007 12:26:16 Forfatter: cygnet

Hvor karismatisk er ejeren er butikken? Altså hvor stor den af omsætning og butikkens værdi ligger i personen bag butikken.

 

Enig!

Samtidig skal ejerens omdømme i forhold i leverandørerne også undersøges.

Plejer han at betale til tiden og behandle leverandørerne ordentligt?

 

Man kan jo risikere at miste retten til at sælge varerne, hvis der er problemer på det område.

 

Fra København
Tilmeldt 18. Aug 06
Indlæg ialt: 190
Fra  Denker Media - oversættelsesbureau Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Under ulemper kan du måske også tilføje:

* Den forrige ejer har indgået særaftaler med leverandører og derfor kan handelsbetingelser og vilkår i øvrigt virke uigennemsigtige. 

* Tilmelding til webkataloger er registreret med den forrige ejers firmaoplysninger. Hvis der er tale om mange tilmeldinger til webkataloger/firmadatabaser, er der måske en del arbejde med at rette korrekte firmaoplysninger osv.



Hilsen Martin
Denker Media oversættelsesbureau

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er super gode input, tak for dem!
Hvis i har flere, så kom endelig med dem.

 

Dbh Martin

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Martin

spændende opgave du har sendt os på. Her er mit indspark:

Leverandøraftaler ser jeg som uendeligt meget mere interessante end varelageret, og ville forvente at kunne overtage disse i forbindelse med købet.

* Er det registreret for alle handler, hvem der har været leverandør minimum 2 år tilbage??? Ellers er man på røven når en gammel kunde kommer med et 1 1/2 år gammelt kamera/widget og siger det er gået i stykker og det er købt i din forretning. Eller hvordan er jura om dette ved overtagelse!!!

* Man bør udregne en gennemsnitstid for at ekspedere de typiske ordrer, gange dette med antallet af ordrer og på basis af dette udregne en fiktiv lønomkostning for ejeren som skal holdes op mod overskuddet. Hvis ejeren har knoklet 80 timer om ugen for at sende tusindvis af widgets med en avance på 2 kroner, kan han godt vise et pænt overskud, uden at den er rigtigt interssant for opkøb.

* Der bør nævnes den tommelfingerregel om at man tager udgangspunkt i virksomhedesn årlige overskud og ganger dette med mellem 2 og 10 år for at finde den cirka pris man vil give. Tallet siger noget om at man vil få sin investering tilbage efter 5 år ved samme årlige overskud.

* Er der et U-UDNYTTET potentiale i butikken. Hvis man benytter ovenstående tommelfingerregel for at beregne en købspris, vil afkast af nyhedsbreve m.m. allerede være afspejlet i overskuddet medmindre der er et uudnyttet potentiale (fx. at han aldrig har sendt et nyhedsbrev selvom kunderne er signet op). Et uudnyttet potentiale berettiger derfor en højere købspris en overskuddet alene.

* I forhold til den pågældende shop vil leverandørkontrakter IKKE være et uudnyttet potentiale, men derimod være tale om en "ulempe", hvis der er tvivl om om de kan overleveres direkte.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Der jo også helt basale økonomiske vurderinger over acquisition kontra green field, hvis du skal have investorer på banen er det ofte nemmere hvis du kommer med omsætning frem for at komme med en idé. Tilsvarende er det en fordel at der er et cashflow (begge veje), frem for bare en vej - ud af kassen.
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Det vil jeg glæde mig rigtig meget til at læse om Martin - spændende.

 

Jeg sidder lige og tænker lidt over at der er forskel på om købet er foretaget som et fusionskøb, altså fordi man måske ønsker at opkøbe en konkurrent eller at det er et køb foretaget fordi man vil starte sin egen forretning og drive den som enkeltstående forretning ? Jeg går udfra at du tager udgangspunkt i det sidste ?

 

Jeg ved ikke om dette er fordele/ulemper, men måske bare spørgsmål i forb. med en handel ? Håber at de også kan bruges....

 

Jeg vil også sige at leverandørkontakterne er ret vigtige. Vil en leverandør fortsat sælge til en ny ejer ?

Hvor meget er der købt ind fremadrettet (måske næste sæson) og er man interesseret i disse varer ? Kan en sådan ordre annuleres iforb. med en handel ?

Skal alle kunder kontaktes og skal de tilmeldes sig evt. nyhedsbreve påny pga. en ny ejer ?

Hvad er potentialet for forretningen ? Er det en niche med et stort (måske) uudnyttet potentiale eller ?

Hvordan er markedet indenfor den givne branche i øvrigt?

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)