Jeg sidder og skriver på E-Pusher 2.0 og er ved at lave en artikel om at købe en eksisterende forretning. Jeg kan se følgende fordele: * Der er allerede en kundedatabase man kan sælge til. * Der er højst sandsynligt et nyhedsbrev man kan markedsføre sig med. * Der er måske noget teknologi man kan bruge. * Der kan være nogle spændende leverandørkontrakter man kan overtage. * Der er et domænenavn der har levet på nettet et stykke tid og det er værdifuldt i forhold til søgemaskinerne. * Der er gode PR muligheder i at overtage en eksisterende forretning. * Der kan være spændende medarbejdere man kan overtage. * Evt. diverse software licenser man kan overtage. Og følgende ulemper: * Handler butikken med kopivarer? * Krænker butikkens navn andres varemærker? * Har butikken et dårligt ry? * Er det varelager man evt. får med i handlen noget værd? * Er handelsløsningen en standardshop eller er det speciallavet og hvis det er, hvor store chancer er der så for at vedligeholde den? Kan i se andre ting jeg har overset? Dbh Martin |
Lige en kort kommentar omkring butikkens ry, der jo både kan være det almene ry og så også det mere prekære som retssager og indberetninger til Forbrugerombudsmanden. Især de sidste kan hurtigt knække nakken på en ellers god butik, da det vil være en kamp op ad bakke at overbevise om de gode intentioner hos den nye ejer.