Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

regler ang tyske medarbejdere

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære aminoer
Vores tyske afdeling buldrer frem, og i den forbindelse har jeg et juridisk spørgsmål som jeg ikke selv har kunnet finde svar på.

Er der nogen der ved noget der kunne hjælpe mig?
2 scenarier: 
1. Vi er en dansk virksomhed med en tysk medarbejder som er bosat og arbejder fra Tyskland 
2. Vi er en dansk virksomhed med en tysk medarbejder som midlertidigt arbejder fra Danmark.
Spørgsmål:
1. Hvilke skatteregler gælder? 
2. Hvilke arbejdsjuridiske regler gælder? Altså er medarbejderen ansat under dansk lov, skal der indbetales til tyske pensioner og andre tyske krav, gælder danske eller tyske regler for fyring af medarbejdere osv...? 
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg vil ikke lige komme ind i alle detaljerne.

Mit råd:

Hold dig fra at ansætte medarbejdere efter tysk ret.

Når uheldet er ude...kan du næsten ikke slippe af med en tysk medarbejder.

Det har store omkostninger til følge(arbejdsgiveren skal bare slagtes efter tysk ret).

Du bliver indkaldt i den tyske arbejdsret mv.

Derfor ansæt medarbejdere efter dansk ret.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det letteste er ar ringe til skattecenter Tønder og få direkte svar. Noget af dit spørgsmål er skatteret og en stor del vedrører social sikring (som administreres vist gennem kommunerne).

Scenarie 1.

Tysk skat og tyske sociale bidrag

Scenarie 2.

Hovedreglen er, at man skal betale sociale afgifter i det land, som man skal arbejde i. Hvis der er tale om udstationering i op til tre år til et EU- / EØS land / Schweiz, kan man som udstationeret søge om fortsat at være omfattet af tysk social sikring. Dette medfører at man som udgangspunkt ikke skal betale sociale bidrag i arbejdslandet.

Skattemæssigt afhænger det af den enkelte persons forhold, men udgangspunktet er dansk skattepligt. Derfor kan det være I jeres interesse, at få den pågældende medarbejder over på danske sociale betalinger fremfor I skal betale de tyske.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Har været med til at afvikle/afskedige medarbejdere/virksomhed efter tysk ret.

Tro mig..det er et mareridt.

Som Henrik skriver..spiller de høje sociale omkostninger i Tyskland også en vigtigt rolle, som man

ikke må undervurdere.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
Tro mig..det er et mareridt.

Jeg er iøvrigt ikke uenig med Peters betragtninger omkring tysk arbejdsmarkedsret. Dette er eksempelvis også årsagen til at mange firmaer begrænser deres udstationering til max 2 år i Tyskland for at undgå at at medarbejderne overgår til tyske ansættelseskontrakter.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)