Hejsa alle Amino'er! Jeg har i et par år drevet en webshop. Med denne shop har jeg ikke haft det store behov for at ringe til nye kunder for at sælge en vare. Men nu har jeg fået muligheden for at sælge produkter til et nyt segment men dette vil ikke foregå via webshoppen. Her er jeg nødt til at ringe til kunderne og få foden indenfor. Hovedsageligt vil det være andre virksomheder som der skal ringes til. Så er det jeg kommer til min lille udfordring. Jeg er ikke særlig god til at ringe og "presse" mig på for at sælge en vare. Også selvom varen er min egen og jeg står 100% indenfor det. Men i starten skal det første opkald ikke bruges i decideret salgsøjemed. Det skal mere bruges til at skabe en kontakt. Men min personlige generthed forhindre mig i at tage denne første kontakt. Og så har frygten for at blive afvist "ved døren" også lidt at sige. Dog er det sjove at når jeg først har skabt en kontakt til en kunde, så har jeg ikke svært ved at ringe igen. Derfor vil jeg høre om nogen derude kan anbefale en bog, en coach, en hjemmeside, hjælpeværktøjer eller noget andet som kan hjælpe mig på vej og overkomme denne første-opkalds "frygt"?? På forhånd tusind tak! /Lasse |
Er du løven eller gazellen? Jag byttet og lev Majestætisk
Du skriver din personlige generthed er din hæmsko. Stil dig selv spørgsmålene:
1) Hvorfor ringer jeg?
1a) Hvad kan der ske?
Din hjerne er programmeret til at synes, at det er mærkeligt at tage kontakt til fremmede, det desværre udenfor de sociale normer. Ligesom så mange andre danskere er vores "arv" og danske mentalitet en hæmsko for vores åbenthed overfor fremmede.
Sådanne ændre du den:
1) Hav spørgsmålene og svar skrevet ned
2) I mange år havde jeg en lab med "Du hjælper kunden" på et papir foran mig heh
3) Bliv ved med at ringe! => Sælg produktet billigere end du egentligt ville (selvfølgelig stadigvæk med overskud) for at få succes oplevelser. Du oplever hurtigt at B2B salg ikke er så slemt igen :)
2b) Hvad kan jeg hjælpe kunden med? (En klog mand Rolf Høegh, nævnte engang at man skal tænke over hvad man kan hjælpe kunden med fremfor hvad du skal have af ham) => Behovsafdæk og når du kan det, så lær at aktiver!