Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juleopgave til komma-nørder

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi fik aldrig at vide hvor i selv satte kommaerne Hans?.

Mvh. Ole
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg sætter ikke det valgfri startkomma, så jeg vil sætte komma sådan her:

Hvad han ville vide, var hvordan man sætter komma i en sætning der ser ud som denne.

(I gamle dage ville jeg nok have sat komma sådan her:

Hvad, han ville vide, var, hvordan man sætter komma, i en sætning, der ser ud som denne.)

Anja
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

For mig er det morsomme i sætningen, at jeg næsten altid sætter gammeldags gramatisk komma. Hvis man gør andet, tror kommanørder nemlig, at man ikke kan finde ud af det, og dermed flytter man læserens fokus fra tekstens indhold til tekstens form.

Den korrekte kommatering vil efter kryds-og-bolle-princippet være:
 
Hvad, han ville vide, var, hvordan man sætter komma i en sætning, der ser ud som denne.
  x        x     o -   o                          x       o                                            x    o
 
Men hvis man kommaterer sætningen som ovenfor, skaber man forståelsesproblemer. Man bremser simpelt hen læseren i sin læsning, og det er ikke hensigtsmæssigt. Det eneste formål, der tjenes ved at kommatere sådan, er, at andre kan se, at man kan.
 
Det første startkomma kan ganske rigtigt vælges fra, mens det slutkommaet efter "vide" ikke kan vælges fra - det kan slutkommaer nemlig ikke. Startkommaet i den selvstændige ledsætning "hvordan man sætter (...)" kan ikke udelades - derfor er den dorske konstruktion med de to kommaer rundt om ordet "var" nødvendig, hvilket i øvrigt er sætningens største problem. Det sidste komma er slutkomma efter en selvstændig ledsætning og kan derfor ikke udelukkes. Så den mindste korrekte kommatering ser således ud:
 
Hvad han ville vide, var, hvordan man sætter komma i en sætning, der ser ud som denne.
 
Det gør stadig sætningen irriterende at læse, så jeg ser faktisk kun en løsning på sætningens problem: Drop den!
Den egner sig simpelt hen ikke til skriftsprog. Det skyldes, at den er en udpræget talesprogsætning. Vi hører den oftest i formen:
"Hvad moderen ikke vidste, var, hvordan datteren havde flettet et hjerte, der var så smukt", hvilket fint kan fungere i en fortælling. Desværre kan vores skriftsprogs regler ikke følge med til talesprogets mangfoldighed. Derfor ville jeg, set fra en kommunikationsvinkel, lave sætningen om:
 
Han ville vide, hvordan man sætter komma i en sætning som denne.
 
For som Dansk Sprognævn skriver det: 

"I almindelighed må der dog advares imod at man lader meningen med det skrevne være afhængig af et komma. Det sikreste er altid at  omskrive sætningen så den bliver entydig."

 
Rigtig glædelig jul
 
Hans
 
PS: Bemærk sætningen:
"Derfor ville jeg, set fra en kommunikationsvinkel, lave sætningen om:"
Hvad er det da for nogle underlige kommaer? Kan de være korrekte - der er jo hverken kryds eller bolle - eller er der?
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/22/2005 11:06:44 PM
Forfatter: den mindste korrekte kommatering ser således ud:






Hvad han ville vide, var, hvordan man sætter komma i en sætning, der ser ud som denne.



Det er jeg ikke enig i. Jeg er lige nu for træt til at tage stilling til kommaet efter ''var'', men kommaet før ''der'' må du i hvert fald godt udelade.

Anja
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har kun een kommentar - Nørder,,,,, ;-))))

Dbh Martin
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 12/22/2005 11:29:57 PM Forfatter: AnjaKL [QUOTE] (...) men kommaet før ''der'' må du i hvert fald godt udelade.

For min skyld gerne, men i.fgl. Dansk Sprognævn, må man ikke undlade slutkomma efter en ledsætning. Du måtte i princippet gerne undlade startkomma før "der", men ikke slutkomma efter "sætning".

mvh Hans
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 08:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/22/2005 11:46:43 PM
Forfatter:Du måtte i princippet gerne undlade startkomma før ''der'', men ikke slutkomma efter ''sætning''.



Jo, for den sætning der starter med ''der'', er underordnet den forrige.

Anja
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/23/2005 8:02:28 AM Forfatter: AnjaKL

Jo, for den sætning der starter med ''der'', er underordnet den forrige. Anja [/QUOTE]

Jeg synes helt klart, dit argument er rimeligt, men jeg kan ikke finde belæg for det Dansk Sprognævns Kommaregler: http://www.dsn.dk/kommaregler_haefte.pdf
 
I disse regler gives kun to eksempler, hvor man kan udelade slutkomma efter en ledsætning. Disse to eksempler er ikke relevante for denne sætning. Men måske er vi ude, hvor DSN ikke har været perfekte i deres beskrivelser? - og det er ikke ment sarkastisk fra min side.
 
mvh Hans
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hmm, det må være det med at der først skal komma efter den sidste ledsætning. Står der ikke noget med en ledsætning som er led i en anden ledsætning, eller sådan noget?

Kender du den med at sætte sætninger på "trappetrin" sådan at man kan se hvilke sætninger der er underordnet de andre? Der siger reglen, så vidt jeg har forstået, at der kun skal sættes komma når man går et trin op - ikke når man går et trin ned.

Anja
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :
PS: Bemærk sætningen:
''Derfor ville jeg, set fra en kommunikationsvinkel, lave sætningen om:''
Hvad er det da for nogle underlige kommaer? Kan de være korrekte - der er jo hverken kryds eller bolle - eller er der?
 
Jeg vil mene, at der er tale om en indskudt sætning, eller noget, der ligner. Det indskudte er jo egentlig ikke en sætning, men i hvert fald en form for parentetisk bemærkning. Derfor mener jeg 100% at kommaerne holder. Jeg havde dog nok brugt tankestreger, da de ofte er en genvej til at omgå diverse tegnsætningsregler i tvivlstilfælde 
Side 2 ud af 3 (22 indlæg)