Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af virksomhed / CVR

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Går det helt galt kan man vel altid prøve at lave en virksomhedsomdannelse og så efterfølgende sfstå anparterne til dig. Det kan kræve lidt kapital hvis der er ikke er goodwill eller andre aktiver i den nuværende forretning.

Hvis jeg var dig ville jeg dog bare starte op - i princippet ser jeg ikke noget i vejen for bare at overdrage virksomheden til dig. I (dig og din kammerat) er i princippet to uafhængige personer med modsatrettede interesser (han i høj salgspris) og (dig i lav salgspris).

I transaktioner mellem uafhængige parter gælder transfer pricing reglerne ikke og jeg vil derfor mene at I kan overdrage til den pris I nu engang kan blive enige om. For en god ordens skyld vil jeg lige nævne at det kan være en ide at bede om en bindende svar fra SKAT angående en overdragelse for 0 kr. Bare for en sikkerheds skyld.

/Banditten

Tilmeldt 10. Apr 12
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ro på Hr. Revisor, jeg stiller det netop som et spørgsmål i og med jeg ikke ved det men umiddelbart SELV ville mene det kunne være en mulighed.

Du kunne jo så prøve at redegør hvorfor det ikke kan lade sig gøre, i stedet for at bede mig holde kæft.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Mulighederne er skrevet i mit første indlæg!

Længere er den bare ikke.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var da et mærkeligt svar?

Kunne du ikke elaborere lidt på hvilke regler du mener forhindrer en overdragelse for 0 kr. eller i det mindste et symbolsk beløb? Hvorfor vil SKAT ikke godkende det?

I stedet for blot at plaffe folk ned som måske ikke ved så meget om det som dig?

/Banditten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Banditten..Hvad snakker du om?

Svaret er givet....og hvad har det med 0-overdragelsen at gøre?

Vi taler om overdragelse af et enkeltmandsfirma...og svaret er NOPE!

Hvorfor tærske langhalm i noget......hvor svaret er givet?

 

MvH

Peter

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu er der da forskel på at tærske langhalm på noget og så give et nogenlunde fyldigt svar. Som rådgiver må du da også vide at du ikke kan gå ud fra at informationsmodtageren har samme indsigt som dig.

Nuvel, hvis modtageren opretter en enkeltmandsvirkomhed kan han vel "købe" aktiviteterne hvorefter sælger kan lukke ned, eller?

/Banditten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46559
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Banditten:

Nuvel, hvis modtageren opretter en enkeltmandsvirkomhed kan han vel "købe" aktiviteterne hvorefter sælger kan lukke ned, eller?

/Banditten

JA det svarer jo til mit forslag. Det er klart, at hvis der er større værdier, så opstå der en skat når kunstneren sælger, men er der ikke det, og det er to uafhængige med præcis modsatte princip interesse, sælge dyrt, købe billigt, så tror jeg også skat er til at have med at gøre i forhold til i alle fald meget lav pris. Det er klart man vil skulle se på hvad der har været omsat og om der er aktiver, men jeg fornemmer lidt, at det i virkeligheden ikke er det store, og så må det være muligt at starte nyt CVR - blive enig om en lav pris eller hvis værdi i princip ER 0, om det. Klogt at ofre den begrænsede omk. ved at bede om bindende svar fra skat, som jo fra selvangivelser kender lidt til den hidtidige fortjeneste. (kan jo være alt fra penge værd til 0 til ligefrem en omkostning at skulle overtage - men i er to uafhængige)

Selvsagt kan kunstneren ansætte dig, men det gælder jo om at finde en løsning i begge er glade for, og et bindene svar fra skat til overtagelse af aktiver (ikke selskab men aktiver/aktiviteter) må være en undersøgelse værd.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis, nu er jeg ikke ekspert på lige den her del af skatteretten men min mavefornemmelse sigermig at overdragelsen af aktiverne må kunne lade sig gøre.

Når vi tænker på hvor let det er at få et CVR-nr. i DK så er det nok ikke det der er spørgers største bekymring men nok snarere udtryk for et begrænset kendskab (formoder jeg, og undskyld hvis jeg ikke har ret) til lovgivningen.

Så skal der være bare en lille smule værdi i det der foregår her på Amino så må man tænke lidt ud af boksen engang imellem for at kunne give en brugbare vejledning i stedet for bare at lukke ned med det samme med et "det kan ikke lade sig gøre"-svar.

Det er nok herfra fra mig, jeg anbefaler et bindende svar på værdien.

/Banditten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Banditten..der er ingen, der siger at overdragelsen ikke kan lade sig gøre.

Spørgsmålet er så bare til hvilken værdi!

Mit svar var kort og præcist og absolut brugbar.

At RGN foreslår en omdannelse til ApS..må selv du kunne se er fuldstændig hen i vejret set ud fra trådstarters spørgsmål.

Og det har absolut intet med viden at gøre..men med sund fornuft.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

OK, når jeg læser dit første indlæg så står der:

"En enkeltmandsvirksomhed kan ikke overdrages. ..

Den må enten lukkes ned eller du må ansættes i virksomheden"

Det læser jeg rimelig meget som om at virksomheden ikke kan overdrages, men sådan skal det måske ikke forstås? Det var vist først senere spørgsmålet om værdiansættelsen blev berørt.

Du mener så ikke at overdragelsen kan ske til 0 kr. Fair nok, jeg mener principielt ikke der er noget i vejen for det hvis der ikke er et positivt cashflow til de overdragne aktiviteter. For en sikkerheds skyld kan spørger lige få et bindende svar på det hvis han vil vente den tid det tager.  

Selvfølgelig kan CVR-nr ikke overdrages men det er nok et mindre problem når det kommer til stykket. Reelt kan spørger bare købe de aktiver for den pris de nu engang bliver enige om.

/Banditten

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)