Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Debut som forfatter.... - har du erfaringer?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer!

 
Det hele startede med jeg fik en idé om et emne, som jeg ikke har støft på før
 
Jeg har nu tænkt tanken så langt jeg kan (lige nu), og har noteret en masse, og noteret lidt mere.
 
Jeg har defineret en skabelon til indholdet i bogen, har fundet ud af hvordan jeg vil fremføre mit budskab med bogen. Der er også en målgruppe for bogen, selvom den vil kunne læses af andre. Jeg har et mål med bogen. Manuskriptet er godt igang.
 
Er der nogle der har erfaringer med forlag? + og -
 
priser, forhandlinger, kontrakter etc.
 
Byd ind, jeg suger hvad i har på hjertet
 
 
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Hej Anders

Jeg har desværre ingen erfaring med div. forlag, men hvis du får problemer med at finde en udgiver, kan du evt. se om du kan bruge :  http://www.bod.dk/   Vil lige nævne at jeg ikke selv har benyttet dem, men syntes deres koncept ser fornuftigt ud. Så du er sikker på at du har fat i et emne som din målgruppe vil betale for at læse om, ja så er det da bare om at komme igang.
 
Måske det var værd at skrive om det er danske eller udenlandske udgivere du søger erfaring omkring
 
Held og lykke med projektet, du kan jo evt. smide første kapitel her på Amino(som lokkemad) når du bliver færdig.
 
Mvh. Ole
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Da jeg skulle bruge et forlag, stiftede jeg ét.
Min første bog udkommer i januar - håber jeg.
 
Hvis din bog er relevant for mig og mit forlag, vil jeg gerne udgive den.
Lad mig endelig høre nærmere.
 
9787 9898
 
mvh Hans
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

- Tak for jeres respons! - det er fedt at få så hurtige og seriøse tilbagemeldinger.

Til Ole: - jeg har luret lidt på http://www.bod.dk/  og det ser virklig fornuftigt ud, også prismæssigt (udfra det jeg kort har set andre steder) Det giver også et godt indtryk af hvilket produkt jeg vil have, hvis jeg vælger dem. De kan jo skræddersy mulighederne.
 
Til Hans: - Tak for dit input. Jeg vil kontakte dig, når jeg er ved at have et bearbejdet manus. Så kan vi snakke om de muligheder du evt. kan tilbyde...
 
Bedste hilsner
 
Anders!
 
Tilmeldt 30. Oct 05
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anders
 
Jeg ser først nu at du er ny her på Amino, så lad mig lige starte med at sige velkommen til
 
Vedr. forlag, så kommer jeg i tanke om at det vidst er normalt at skabe kontakt til udgiverene på bogmesserne.
 
Efter snart at have læst alle debattens indlæg, kan jeg roligt sige at at Hans  har en masse af den erfaring du skal bruge, så tøv endelig ikke med at kontakte ham førend du bestemmer dig 100%.
 
Mvh. Ole
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg stod i samme situation som dig - tilbage i 97/98, da jeg fik ideen til en bog om markedsføring i søgemaskiner.

Det jeg gjorde var, at jeg fandt frem til en række forlag, der havde udgivet lignende bøger før. Det kan du finde frem til på Nettet, ved at se på de enkelte forlags websites. Herefter kontaktede jeg dem alle, med en meget kort introduktion til min ide. Der gik ikke ret mange dage før IDG vendte tilbage og var meget possitive.
 
Kontrakten er der ikke så meget at forhandle om - med mindre du er meget kendt i forvejen. Såvidt jeg husker fik jeg 12% af salget + et lille forskud + et lile beløg for DTP arbejdet (som jeg valgte selv at lave).
 
En af de helt store fordele jeg fandt ved at arbejde med et rigtigt forlag var den store hjælp de gav. På IDG havde jeg to korrekturlæsere/redaktører - på andre forlag jeg har arbejdet med har der været op til 5! Den første redaktør hjalp med det indholdsmæssige, strukturen, logikken og basis gramatik og stavning. Den næste redaktør tog over dag bogen i princippe var helt færdig - han var super-ekspert i gramatik og stavning og fik de sidste små-unøjagtigheder på plads.
 
Den næste store fordel ved et forlag som IDG er deres distribution. Bogen var at finde i stort set alle boghandlere og en del kiosker og specialbutikker. Samtidig blev bogen markedsført via IDG''s almindeligekanaler, brochure etc. resultatet var da også at vi stort set udsolgte oplaget på 6.000 eksemplarer.
 
Men, selv med et rimeligt godt salg som dette var der ikke mange penge direkte i at skrive bogen. Hvis man ganger og dividerer lidt har jeg fået under 25 kroner pr. time - FØR skat for det at skrive bogen. Til gengæld har den langsigtede værdi i personlig branding og direkte kunde leads været enorm. Jeg vil gætte på at jeg har omsat 2-4 millioner kroner som en direkte følge af bogen.
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/22/2005 6:22:38 PM Forfatter: The game

- Tak for jeres respons! - det er fedt at få så hurtige og seriøse tilbagemeldinger.

Bedste hilsner
Anders!

 
Hej Anders,
 
der er osse dette alternativ, jeg har dog ikke selv benyttet dem...
 
 
 
 
 
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

- Det er fortsat virkelig gode input jeg modtager fra jer.

Den back-up og hjælp der kan være fra et forlag, vil sikkert være en stor hjælp, når det er en debut.
deMib, det er gode erfaringer du øser ud af
 
Selve markedsføringen har jeg overvejet. Og et er at jeg sæ fø lí vil gøre hvad der skal til for at tjene mest muligt ( vi er jo iværksættere) så vil nr.1 prioritering være at få et plus og et mere kendt navn.
Jeg for venter ikke at kuglerne ruller ind. Det med 25 kr. for en times arbejde lyder bedre end ingenting.
 
Hvad med markedsføring overfor eks. biblioteker? nogen erfaringer?
 
 
Tilmeldt 15. Apr 05
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

 
jeg har arbejdet indenfor bogbranchen on and off i 7 år - som ansvarlig for Bog & idé''s e-handel, som marketingchef for kæden, med bogudgivelser og selv udgivet en række bøger. Skriv til mig med dine spørgsmål på post@jonathanloew.dk - så skal jeg nok hjælpe. Det med selv at udgive bogen er ikke oplagt i et land som DK - her skal man bruge forlagene og deres netværk, vil jeg klart anbefale, men skriv til mig.
 
VH Jonathan Løw
 
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en bekendt, som har udgivet en lang række tekniske bøger i USA, og er meget kendt indenfor sit område. Hans potentielle publikum er nok på ca. 1 mio. personer, men det er kun en mindre del af disse, der rent faktisk overvejer at købe hans bøger.

Hans økonomi er sådan, at han tjener lidt penge på bøgerne, men ikke så meget at det er arbejdet værd... til gengæld ser det godt ud på hans resumé, og han tjener sin primære indkomst på at lave konsulentarbejde, hvor han kan sætte en høj timepris fordi han er meget kendt i branchen (også udover dem der kunne finde på at købe bøgerne).
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)