Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Burger King, pizza hut osv.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/2/2006 3:44:39 PM Forfatter: guccilutti
Det er fordi vi lever i et lille land. Du kan bare se at først nu her er der kommet 7ellevener i ÅRhus...Og er oveikøbet slået sammen med tankstastioner.....

 
Der har da været 7/11''er i Århus i minimum 5 år?... og der er 9 i Århus nu såvidt jeg kan se. Jeg forstår ikke hvad du mener med at de lige er kommet til Århus. Hvor stor landet er, har selvfølgelig noget at sige - det skal jo kunne betale sig at oversætte evt. salgsmateriale med mere - men når der først er én butik, som de Mangobutikker du snakker om, er problemet manglende salg eller engagement. En butik med +200.000 indbyggere som Aalborg, burde have plads til de fleste detailbutikker/restauranter/hvad det mango-noget nu end er - hvis konceptet altså er godt.
 
Jeg hælder mest til deMibs 3 punkter som en forklaring på det oprindelige spørgsmål
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er sikkert mange forklaringer - hvilket debatten også giver udtryk for - på hvorfor visse franchise kæder ikke er mere udbredte i Danmark.
 
7Eleven er ganske vidst på fremmarch - især hvor enkelt-personer går ind som franchisetagere - men de øger også aktiviteterne på det danske marked gennem samarbejdet med Q8.
 
McDonalds åbnede ganske mange restauranter overalt i Danmark; lokale franchise-tagere åbnede indtil flere restauranter. I min del af landet, Vendsyssel, åbnede således restauranter i Frederikshavn, Sæby og Hjørring under samme franchise-tager, mens en fjerde restaurant åbnede i Brønderslev under andet ejerskab...
 
Brønderslev og Sæby lukkede begge efter meget kort tid; simpelthen for mange restauranter sandsynligvis - og man må formode, at selv om man ganske vidst kaster egne penge i, må man også leve op til visse omsætningskrav.... jeg kender naturligvis ikke sagens rette sammenhæng, men de to øvrige og tilbageværende restauranter er sidenhen overtaget af en McD restauratør som med succes har skabt virkelige gode McD restauranter andre steder i Danmark... han har sikkert noget "leverage" på baggrund af disse succes´er som gør at han godt kan have to mindre gode steder i McD´s terminologi.
 
Faktisk har vi et supergodt spisessted i min by, Frederikshavn - en amerikanske inspireret bar and gril - ejeren bag har stor success med stedet. For nogle år siden gik der franchise i den - og tre andre restauratører åbnede deres egen filial. Men, men... alle tre steder er lukket; eller rettere det er de ikke; de kører med samme koncept, men under andet navn: De købte konceptet, men ville sikkert ikke hoste op med procenter hver eneste år til franchise indehaveren... eller også var de bare nogle snu bananer og fik ekspertise og erfaringer indendøre - og da det gik godt, ville de "i spil" helt for dem selv.... who knows... I don´t! ;-)
 
Men Franchise kendes jo i mange sammenhænge; Chip Away (mener de hedder sådan) - og mange af de nye bilsyns-haller er sikkert også på franchise-basis....!
 
Lasse Burholt

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvom mange sikkert reagerer imod dette, vil jeg alligevel skrive det:

Kæderne prøver ofte først at få fodfæste i København og det er jo ingen hemmelighed at der også i mange år har været mange indvandrerbutikker, der ikke lige "ved" ret meget om skat, moms og told. I forbindelse med lovændring, hvor skat nu kan tage varelageret for eksempelvis sodavand, hvis der ikke er betalt afgifter, har bryggerierne ikke kunnet mærke en ændring i salget men eksempelvis 7-11 har fået en væsentlig fremgang i deres salg efter flere større aktioner. Sandsynligvis da konkurrencen er blevet lidt mere ligelig. Men der er lang vej endnu. Det samme med burgerbarer m.m. Jeg bor selv i det centrale København må sige, at det er mere reglen end undtagelsen, at deres omsætning går ind på kassestrimlen.
Og jeg tror, at når kæderne har svært ved at få fodfæste i København, så udvider de ikke til andre steder, hvis det alligevel heller ikke løber rundt. Nogle kæder holder stadig fast og kan lige få det til at løbe rundt, men det er ikke en fed forretning.
 
Hilsen Jakob
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Grunden til at der ikke er så mange BurgerKing restauranter er for det første at de ikke er franchise men ejes af 2 svenskere som vil eje det selv frem for at få franchise tagere til at kæmpe for en bedre markeds andel herhjemme...Desværre må man sige for konceptet er ved at være okay rent food mæssigt men baglandet virker langt fra godt nok endnu syntes jeg..(Gammel restaurant chef Rådhuspladsen).De er ikke voksne nok til at løfte opgaven som MacD desværre for indtjeningsmæssigt er det kanon,hvis man vil det...

 
 
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 619
Fra  År Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er vitalt for salg af convinience food i DK at der er mulighed for udbringning. Det er Burger King og Mc Donalds største problem.
Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu arbejder jeg selv for KD Selskaberne (altså dem der har rettighederne til Sunset & Pizza Hut) og kan måske hjælpe lidt med et svar.

 

I øjeblikket er der 5 Pizza Hut restauranter i Danmark - 2 i KBH, 2 i Ålborg og 1 i Århus (som også er den med størst omsætning) - Der har tidligere været 7 PH i alt, men der har simpelthen ikke været nok efterspørgsel til at holde på dem alle - desuden er restauranterne, som en anden sagde, også alle ejet af KD Selskaberne og IKKE individuelle franchisetagere - dette er også en hindring for udviklingen af kæden.

 

Mht til Sunset, så går det jo strygende og der er planer om at åbne flere restauranter indenfor de næste år.

 

KD ejer også rettighederne til TACO BELL, men mente ikke at Danmark var "klar" til en restaurantkæde som kun solgte Taco''s & lignende.

 

Burger Kings markedsandel stiger og McDonalds'' falder, så det betyder at BK åbner flere og flere restauranter mens McD enten bliver på samme antal eller falder.... I 2001 var det over 100 McDonalds restauranter men nu tror jeg vist nok kun de er på omkring de 90 - de har i hvert fald lukket en del restauranter de sidste 5 år. BK er jo også henholdsvis nyt (i forhold til McD, som åbnede i 1980 i DK for første gang), så det er kun naturligt at markedsandelen bliver mere jævn. GENERELT ER EFTERSPØRGSLEN FOR FAST FOOD FALDENDE OG MAN BURDE DERFOR GENOVERVEJE AT STARTE SÅDAN EN RESTAURANT. (Hvilket er grunden til at McDonalds for et par år siden begyndte at indføre flere "sunde" alternativer på deres menukort - og BK følger jo stærkt med!)

 

Håber dog personligt at KFC kæden snart udvider, så vi har flere KFC restauranter i DK - er helt vild med deres mad (OG VI HAR INGEN I ÅRHUS!). Derudover må Sunset også gerne udvide deres menukort og det samme må McD & BK også - både med sunde alternativer men også nye burgere.

 

 

Tilmeldt 4. Sep 06
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Burger King er ikke ny ift. McDonald's. Den første Burger King i Danmark åbnede i 1977, 4 år før McDonald's der først åbnede i 1981. McDonald's har blot været mere ekspansive end Burger King.

Kentucky Fried Chicken kom også til Danmark før McDonald's, men har heller ikke været særlig ekspansiv. Der har faktisk ligget en KFC i Århus, men er nu lukket, ligesom to restauranter i København, så der nu kun er tre tilbage.

Personligt er jeg også ganske begejstret for KFC, men de har desværre haft svært ved at få fodfæste i Danmark. Burger King mener jeg også laver klart bedre burgere end McDonald's, men de har også haft svært ved at klare sig - trods at de var først på markedet, og de har et godt ry. Jeg tror ikke blot det er markedet der har betydning for at disse kæder ikke er mere udbredte, men også måden franchise- og licensaftaler er blevet forvaltet på, og at man ikke har været lige så dygtige til ekspansion via franchisetagere som McDonald's - og det har gjort dem til markedsledere.

Det er korrekt at markedet for traditionel fastfood er stagneret og falder. Men det er stadig stort, og meget præget af små uafhængige enheder (pizzarier og grillbarer), og i langt mindre grad af kæder i forhold til mange andre lande. Jeg vil derfor hævde at markedsandele fortsat kan vindes hvis man bærer sig dygtigt an.

Dertil kommer at markedet for sundere og mere kvalitetspræget fastfood og take away er stærkt stigende - og generelt er markedet for take away og convenience food på ingen måde faldende! Og derfor er der bestemt også plads til kæder der satser på det. McDonald's har med stor succes introduceret deres grønne linje, og selvom der stadig sælges flest burgere, så har det i hvert fald styrket deres image. Sunset Boulevard stormer frem i en gevaldig hast, og er i dag Danmarks næststørste fastfood-kæde, og vil formentlig kunne vokse stadig mere. Subway er også begyndt at annoncere efter franchisetagere igen - efter de ellers forlod makedet for nogle år siden, efter at have tabt slaget til Sunset Boulevard. Jeg tror Subway dengang var for tidligt ude, og markedet i Danmark dermed ikke var klar til dem. Det er markedet nu - hvad Sunset Boulevard har vist (og de har også været med til at modne markedet). Der er en stor fremtid i sandwich-baseret fastfood med vægt på sundhed.

Grunden til at Pizza Hut har haft svært ved at slå for alvor igennem i Danmark, er efter min mening at konceptet har passet dårligt til danskerne. Ideen om at servere pizza i traditionelle restauranter med priser i restaurant-niveau er svær at sælge - da de fleste forbinder pizza med fastfood, og hvis man endelig ønsker en mere kvalitetspræget pizza på en restaurant, så vil de fleste nok vælge en italiensk. Amerikansk deep pan pizza er ikke noget man forbinder med noget der skal spises på en restaurant.





Fra Ballerup
Tilmeldt 15. Feb 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej



Jeg arbejder hos McD Danmark og de oplysninger der kommer her, passer
ikke helt... McDonnals omsætning steg med 30 % procent sidste år efter
min mening en god fremgang- og i forhold til resten af fast-food kæder
i Danmark er vi blandt dem størst fremgang.. 



Grunden til denne stegning har været McDonnals salg af Salater og
frugt- Kort sagt de har kigget på at gøre tingene sunder skal ikke sige
de er blevet det... men folket tror på det..



Fyn er grunden til den stegning da der er kommet 5 nye restauranter derover sidste år og de har taget ekstrame godt imod dem.



Det koster ca 3.8 mio at franchise en McD i danmark og udover det skal
du gå i skole 1 år uden løn før du kan få en restaurant... Kort sagt-
det er meget dyre at få en McD end så mange andre restauranter...


Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

  

Jeg afholder et informations/præsentationsmøde den 7. juni kl: 13:00 TIL 17:00 på SAS Radisson Falkoner, hvor vi fortæller lidt om franchising og præsenterer nogle spændende koncepter som søger franchisetagere. I kan se programmet og tilmelde jeg ved at klikke ind på www.franchisepartner.dk

 

Deltagelse er gratis, men tilmelding er nødvendig da vi har be øvre grænse for hvor mange vi kan være i lokalet. Det vil tilmed være spændende at hilse på et par af jer som har været flittige her på debatten

 

Mange hilsner

 

Bo Zoffmann 

Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Lasse.

 

Når nu du snakker om at der er en franchisingtager som åbner flere MC D...

Alle MC. D i syd og sønderjylland er ejet af en mand. Pånær den i Vejle. (De vil ikke sælge den til ham. MC. D i vejle er den mest sælgende i hele landet). Og alle MC. D i midt jylland er ejet af hans bror.

 

Bare lige en indskydellse når nu du kom ind omkring franchising af flere butikker.

MSB
Side 2 ud af 3 (23 indlæg)