Jeg har en del problemer med at få placeret den moms andel, som virksomheden selv skal betale for en vare (fx. bærbar computer), som anvendes delvis privat.
Dette er mit problem:(som jeg vil illustrere med et eksempel)
Bærbaren koster 5000 kr. (inkl. moms)
Heraf er moms 1000 kr.
Dog er det kun halvdelen af momsen (500) , som skal videreføres til kontoen for købsmoms. Den anden halvdel skal (som jeg har forstået det) virksomheden selv betale. Men hvordan bogfører man denne del af momsen? Og hvor i regnskabet placeres denne konto (moms hører almindeligvis til balance siden af regnskabet, men denne momsudgift gør sådan set computerkøbet dyrere og burde derfor blive placeret på resultatopgørelsessiden.
Og hvor i regnskabet placeres denne konto (moms hører almindeligvis til balance siden af regnskabet, men denne momsudgift gør sådan set computerkøbet dyrere og burde derfor blive placeret på resultatopgørelsessiden.
Ja, korrekt. Du bogfører den ekstra omkostning (grundet momsen) på den relevante driftskonto, hvor du ellers ville have bogført købet ekskl. moms.
Til parterapeuten: Jeg er sådan set enig og planlægger også at gøre brug af revisor, når virksomheden rigtig kommer i gang, men der er ikke så meget gang i den endnu og økonomien tillader ikke for store ekstra poster pt. Desværre.