Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rod i elektriske installationer - hænger jeg på den?

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg er kommet lidt i knibe, tror jeg nok.

For 2½ år siden solgte jeg min ejerlejlighed i Aalborg. Her i eftermiddag er jeg så blevet ringet op af køber, som har fundet ud af at elinstallationerne ikke er i orden. Jeg har i de år jeg har boet i lejligheden ikke rørt ved hverken stikkontakter, relæ eller andet el og derfor må det jo være noget som den forrige ejer eller tidligere har lavet.

Nå, men en ting er selvfølglig hvem der har lavet el-rodet, men hvem har ansvaret for at få det udbedret? Umiddelbart tror jeg nok at det er mig, da jeg jo er den seneste sælger. Og hvis jeg kontakter ham jeg i sin tid købte af, vil han med al sansynlighed benægte at det er ham (for hvem har lyst til at komme af med penge) Og jeg kan jo ikke bevise noget.

Køber spurgte om jeg var interesseret i at se el-roderiet og det sagde jeg ja til. Vi skal mødes i lejligheden på fredag, hvor hendes elektriker også vil være til stede.

  • Hvis det er mig der skal betale gildet, kan jeg så bestemme hvilken elektriker der skal lavet arbejdet?
  • Vil det være en god idé at tage min egen elektriker med på fredag?

Jeg har lige gennemlæst købsaftalen og fundet en tekst der hedder:

Sælger oplyser, at de forsænkede lofter i lejligheden ikke opfylder bygningsreglementets krav til sådanne lofter, ligesom stærkstrømsreglementets krav ikke garanteres at være opfyldt. Sælger fralægger sig ethvert ansvar som følge heraf. Køber accepterer, at der, hverken nu eller senere, kan gøres krav mod sælger i den anledning, det være sig i form af erstatning eller i form af afslag i købesummen. Parterne er enige om, at der er taget højde for dette forhold i købesummen. Sælger indestår dog for, at samtlige elinstallationer er lovlige.

Den sidste linie er vel den der gør at jeg skal betale, er det ikke? Selv om der et andet sted i købskontrakten står "at der sælger bekendt ikke er skjulte fejl eller mangler ved ejendommen". 

Jeg har jo ikke flået hele lejligheden fra hinanden inden den skulle sælges for at sikre mig at alt var lovligt. Det er der blevet lavet mens jeg har boet der er blevet lavet af autoriserede håndværker, men jeg har bare ikke haft noget el der skulle laves.

Det er ikke fordi jeg vil løbe fra mit ansvar, men det er bare sådan nogle trælse penge at komme af med, når det nu ikke er mig der har lavet makværket.

Nogle der har et godt råd?

Hilsen Anette

 

 

 

 

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette

Ja jeg vil selv tage en elektriker med. Det du skal være sikker på er at det er noget som køber ikke selv har lavet det er jo også noget køber skal bevise at det har været sådan da du flyttede. Har du haft en sælger forsikring skal du kontakte dit forsikringsselskab. Men det kan tyde på at det har du ikke tegnet.

Ved at have egen elektriker med er du jo også sikker på at denne støtter dig og kender reglerne. Og hvis du skal betale er det jo altid dig som beslutter hvilken håndværker som skal lave arbejdet.

Hvilke år er bygningen fra det kan vil også have noget med hvilke regler det skal overholde.

Men hvis det er noget med el i forbindelse med forsænkede lofter så skulle de vel ikke kunne komme efter noget.

Har de givet dig nogle ide til hvad det er som de ikke mener er lovligt.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 6. May 12
Indlæg ialt: 211
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej anette

Jeg er elektriker. Jeg mener betemt ikke de kan hænge dig op på noget. Faktisk femgår det at meget el idag er ulovligt faktisk det meste. Men det er fordi det er lavet før de nye regler. Og det er ikke noget du skal betale eller forholde dig til.

Kan du fortælle mig præcist hvilken del af installation de hænger dig op for? Så kan jeg fortælle dig om det her noget med dig at gøre.

vh Emil

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian og Emil

Tusinde tak for jeres svar.

Det med de forsænkede lofter var noget jeg fik lavet på badeværelset fordi der var 2,60 i højden. Det er ikke der problemet ligger.

Sådan som køber forklarede mig problemet, ser det ud til at der bag stikkontakterne er et andet sæt stikkontakter hvor ledningerne hænger frit fremme. Hendes elektriker havde afbrudt arbejdet omgående da han havde set det og havde sagt at det var et under at det hele ikke var brændt ned. Jeg kan ikke helt forstå hvordan det skal kunne lade sig gøre at der er et dobbelt sæt kontakter. Jeg mener bestemt ikke, at der var gipsvægge i lejligheden, men at det hele var mursten. Bygningen er fra starten af 1940'erne og er i 5 etager (stuen - 4. sal)

Jeg er spændt på at se det på fredag og jeg kender heldigvis en god elektriker som jeg bruger når jeg skal have noget lavet i forretningen. Jeg vil prøve at høre om han vil tage med.

Lykkebjerg:
Det du skal være sikker på er at det er noget som køber ikke selv har lavet det er jo også noget køber skal bevise at det har været sådan da du flyttede

Jeg ved ikke hvordan jeg kan bevise, at det kan være noget køber selv har lavet? (det tror jeg ikke, at det er) Det bliver jo ord mod ord. Hun var meget flink at snakke med og hun var helt på det rene med, at det ikke var noget jeg havde lavet. Men hun sagde at det var mig der hang på den, med mindre at jeg kunne få den forrige ejer til at æde den og det var vi begge to enige om nok blev svært. Det her er første gang jeg nogensinde snakker med hende, så jeg aner ikke hvad hun er for én. Men hun vil selvfølgelig gerne være fri for at betale noget, hvis hun kan få sendt sorteper videre til mig.

 

 

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg tænker lidt er, at hun vil have alle elinstallationer gennemgået på min regning. Hvis én stikkontakt er ulovlig, så er de nok alle sammen. Hvis det bare var et spørgsmål om at få udskiftet én kontakt, ville jeg nok ha' betalt selv hvis det var mig der var i den situation. Men jeg tror at hun forudser (og det gør jeg nok også) at der her kommer til at koste mange 1000 kr. og så er det jo rart at have én at sende regningen videre til.

Jeg er siddet og søgt lidt på nettet for at finde flere oplysninger om hvad loven siger, men det meste er noget med ejerskifteforsikringer og huse. Ikke så meget om lejligheder. Men noget med en 10 års ansvarsperiode går igen gennem flere sider. Er det noget jeg falder ind under?

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Tilmeldt 6. May 12
Indlæg ialt: 211
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Nygaard:
Sådan som køber forklarede mig problemet, ser det ud til at der bag stikkontakterne er et andet sæt stikkontakter hvor ledningerne hænger frit fremme.

Ja det er bestemt ikke lovligt. Men hvis ikke det er noget du har haft fingerne i, så står du ikke til ansvar for det. Det gør elekrtikeren der har lavet det, de har skrevet under på at deres installation er iorden, og lovlig.

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil Engholm:
Det gør elekrtikeren der har lavet det, de har skrevet under på at deres installation er iorden, og lovlig.

Ja, men hvordan finder jeg ham Smile Der fulgte ikke nogen kvitteringer eller lignende med, da jeg købte lejligheden og jeg kan jo ikke bevise at det ikke er noget jeg selv har lavet.

Siden at det er sådan noget makværk kunne det jo godt tyde på at det er en af de tidligere ejere, der har været lidt fiks på fingerne og har ordnet det selv. Men spørgsmålet er om det fritager mig for ansvar? Kan hun komme med loven i hånden og sige at det er mig der skal betale?

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Tilmeldt 6. May 12
Indlæg ialt: 211
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Nygaard:

Emil Engholm:
Det gør elekrtikeren der har lavet det, de har skrevet under på at deres installation er iorden, og lovlig.

Ja, men hvordan finder jeg ham Smile Der fulgte ikke nogen kvitteringer eller lignende med, da jeg købte lejligheden og jeg kan jo ikke bevise at det ikke er noget jeg selv har lavet.

Siden at det er sådan noget makværk kunne det jo godt tyde på at det er en af de tidligere ejere, der har været lidt fiks på fingerne og har ordnet det selv. Men spørgsmålet er om det fritager mig for ansvar? Kan hun komme med loven i hånden og sige at det er mig der skal betale?

Hehe ja det sker tit. Somregl hvis de har rodet i tavlen, så sidder deres klistermærke gerne på tavlen. Men nej de kan ikke hænge dig op på noget. Det er jeg næsten 100% sikker på.

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Smile Jeg håber virkelig, at du har ret.

Mange hilsner

Anette

 

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også svært ved at se hvorfor du skal betale for det.

Hvad står der i den købskontrakt du fik med den gang du købte lejligheden. Skriver sælger da også under på at alt elarbejde er udført lovligt? 

Jeg er på ingen måde jurist, men jeg vil mene at det du underskrev dengang du solgte, var at du ikke havde fået foretaget uautoriseret elarbejde, og det har du jo heller ikke :-)

Held og lykke med det.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)