Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Apr 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon jeg får et godt råd?

Hmmm. Undskyld den lidt kluntede indgang. Men - Jeg har store kvaler?
Jeg har d.d. fået tilbud om køb af en "ældre" virksomhed. Virksomheden er (rimeligt) indarbejdet i DK, med et godt navn. Min ummidelbare vurdering er, at virsomheden har potentiale udover landets grænser. Der er tale om (uden at afsløre for meget!) en nische produktion, som har en bred interesse i befolkningen, inden for energi, opvarmning m.m. Virsomhedens indehaver ønsker pgr. af alder, at afhænde virksomheden, og har i de senere år ikke gjort noget overhovedet mht. marketing. Hvorfor produktionen, salget har været meget begrænset. Virksomheden er dog indehaver af flere patenter jeg vurderer som "værdien" ved et evt. køb.
Ligeledes er der en ældre maskinpark som medfølger. Bygningerne er lejede.
 
Så det der sælges er:
1. Gamle slidte maskiner, som næppe har den store værdi for andre end køberen.
2. Patenter som er afgørende for fremtiden. Kun DK patenter - skal udvides til EU (hvis muligt?)
3. "Brandet" hos en meget lille del i befolkningen.
 
Og hvordan prissætter man så denne historie? Ja - Jeg håber virkeligt, at der er en af jer som kan lade nogle "perler" flyde til mig!!
 
Mvh.  Jens
Tilmeldt 14. Nov 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens

Det er jo et godt spørgsmål ;-)
 
Normalt siger man som tommelfingerregel for en produktionsvirksomhed: Årets overskud x 8 = handelsværdien.
 
Prøv evt. at kontakte en virksomhedsmægler som f.eks på http://www.match-online.dk/Aktoerer.aspx?id=3
Håber at det hjælper dig videre. Held & lykke med det.
 
Søren
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg sad og kiggede lidt rundt på startguiden.dk efter en af mine daglige ture på amino, hvor jeg blandt andet læste dit spørgsmål, faldt jeg over dette.

 
Det omhandler ikke præcist fastsættelse af en pris, men for dig som køber en række gode tips til virksomhedskøb.

Jeg håber det kan bruges, og vil derudover ønske dig held og lykke med købet.
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens

Jeg kan godt forstå dine kvaler hvis du ikke har været igennem en lignende øvelse før. Værdisætning af virksomheder er ikke noget som bare foretages vha. et enkelt regnestykke men en opgave som tager hensyn til mange faktorer. Samtidig er en virksomhedshandel også forbundet med mange stillingtagen.
 
Det lyder som om at du har gjort dig nogle tanker omkring køb/start af virksomhed og det er altid et godt udgangspunkt. Jeg vil på det kraftigste anbefale dig til at tage kontakt til en revisor og/eller en virksomhedsmægler. Det er den bedste garanti for at få den mest professionelle hjælp - nu og her. Samtidig bør du læse www.startogvaekst.dk under videnscenter. Her vil du få svar på de fleste af dine umiddelbare spørgsmål.
 
Har du behov for lidt yderligere sparring, må du gerne skrive til mig på min private email. Specielt kan Patent rettighederne, fornyelser og udvidelser være et special område som du gør klogt i at undersøge nærmere.
 
Det vigtigste er at du får gjort dig de rigtige overvejelser samt vurderinger om prissætning, forpligtigelser og fremtid ved et eventuelt køb
 
Rigtig godt nytår
 
Mvh
Kim
 
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens,

Hvis det er produktion af træpiller eller briketter, så vil jeg gennemgå virksomheden virkelig grundigt. Jeg har oplevet set en del konkuser, med ovenstående. På de biobrændselsprodukter der findes på det danske marked, er der en meget svingende kvalitet, selv fra de samme leverandører.
 
Regeringen er ikke meget for at godkende nye brændselsformer, for de vil misse en betydelig indtægt fra olien. 
 
Emnet er en varm kartoffel, hvor udviklingen burde gå i retning af noget positivt for producenterne.
 
 
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)