Hej Martin
Tillykke med dit nye firma og din gode start.
Jeg er umiddelbart lidt bekymret på dine vegne. At starte som selvstændig uden at have styr på grundlæggende regnskab og skat, kan ikke anbefales (medmindre du hurtigt får dig en god revisor/bogholder.)
Endnu mere bekymrende er det, at du er startet som entreprenør i I/S form. Hvis der senere opstår et erstatningskrav på dine aftaler, så hæfter du (og din bror) personligt og solidarisk, uanset hvor store kravene er, og de kan jo blive meget store i den branche, så I kan i værste fald ende med at må gå fra hus og hjem (som rigtigt mange andre i din branche). I bør derfor overveje at stifte et selskab f.eks. et ApS, så I som udgangspunkt kan få begrænset Jeres risiko til den indskudte selskabskapital (på mindst 80.000 kr.).
Efter disse formanende ord, så over til dit spørgsmål.
Umiddelbart er du selvstændig erhvervsdrivende og du skal beskattes af dit overskud uanset om du hæver det eller ikke.
Hvis du vælger at anvende virksomhedsordningen, kan du opspare overskud mod en foreløbig skat på 25% (resten kommer den dag du hæver pengene til privatforbrug). Hvis du anvender virksomhedsordningen, så kan du føre en mellemregningskonto, hvor beløb du indskyder fra privatøkonomien til virksomheden kan føres. Mellemregningskontoen må aldrig blive negativ (dvs. du må ikke låbe penge i din virksomhed), men hvis mellemregningskontoen er positiv, kan du hæve penge i virksomheden (og modregne på mellemregningskontoen) uden at det anses for en hævning, som udløser skat på forskellen mellem de 25% virksomhedsskat, som betales af overskuddet og din personlige marginalskat.
Bemærk, at det kun er "beløb" altså kontante indbetalinger til virksomheden, som kan føres på mellemregningskontoen. Det at tage sin eksisterende PC og skyde ind i virksomehden, kan altså ikke føres på mellemregningskontoen (men skal føres på indskudskontoen og kan derfor ikke hæves uden at det anses for en hævning, som udløser skat). Hvis du har indskudt private ejendele i virksomehden f.eks. en PC, så skal den værdiansættes på det tidspunkt den indskydes i virksomheden og du kan afskrive (evt. straksafskrive) på væriden.
Der er en række betingelser, som skal være opfyldt for at kunne anvende virksomhedsordningen, bl.a. skal din virksomheds- og din privatøkonomi være skarpt adskilt (bl.a. med seperate bankkonti), du skal også leve op til bogføringsbekendtgørelsen (hvilket jeg, med det du skriver, godt kan have en mistanke om, at du måske ikke helt gør).
Jeg har forsøgt at bestræbe mig på ikke at bruge for mange fagtermer, men helt undgås kan de ikke. Hvis du synes mit svar er vanskeligt at forstå, så understreger det blot min første pointe om, at du har brug for en god revisor.
Med venlig hilsen
Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk