Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virkelig grøn mht eget firma og det at få noget ud af det

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Helsingør
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 4
Fra  KHPL Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej med jer!

 

Jeg har et nystartet I/S entrepenørfirma. Jeg har udover alt forventning fået to opgaver i hus på tilsammen ca. 500.000 DKK eks. moms.

Efter underleverandøren har fået sine penge har jeg ca. 50.000 DKK tilbage.

Jeg har arbejdet ekstremt hårdt udover mit daglige fuldtidsarbejde og så derfor gerne lidt løn eller hvad man kalder det ud af de 50.000 DKK.

Min bror er medejer af firmaet men han skal ikke have del af pengene hvilket vi begge er med på da det kunn er mig der er aktiv indtil videre.

Jeg har læst lidt herinde men forstår ikke helt hvordan jeg får fat i de 50.000 DKK til mig selv.

Det hele er gået meget meget stærkt og jeg har derfor ikke nået at sætte mig ind i SKAT vedrørende selskabet. Ville sætte pris på lidt hjælp uden komplicerede skattetermer. Jeg kan finde ud af min egen selvangivelse og thats it.

 

Med venlig hilsen

Martin 

Fra Odense C
Tilmeldt 20. Oct 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Martin

Jeg er heller ikke selv ekspert på det område endnu :)

Men lad os nu antage at du har 50.000 Kr. før skat. og at du ingen andre udgifter har. 

Du kan i princippet godt hæve alle de 50.000 til dig selv. Men de skal så bogføres enten af digselv eller en revisor som "Privatforbrug". Og privatforbrug er ingen udgift. Så derfor kommer du til at skal betale skat af de 50.000. 

Jeg håber at andre kan rette mig hvis jeg har sagt noget forkert :)

Mvh

Mahyar Farshi

Fra Helsingør
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 4
Fra  KHPL Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mahya

 

Tak for dit svar! Og beklager mit sene.

Jeg har indskudt en del penge i firmaet i form af køb af computere, rejse udgifter og kørsel. Jeg har fået af vde at hvad jeg skyder ind fra min private økonomi kan jeg trække skattefrit ud af firmaet. Men hvordan gør jeg dette i praksis? SKAL man have virksomhedsordning eller hvordan? Mit frma er et I/S hvis det skulle hjælpe på noget.

MVH

Martin Victor Ginda

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Tillykke med dit nye firma og din gode start.

Jeg er umiddelbart lidt bekymret på dine vegne. At starte som selvstændig uden at have styr på grundlæggende regnskab og skat, kan ikke anbefales (medmindre du hurtigt får dig en god revisor/bogholder.)

Endnu mere bekymrende er det, at du er startet som entreprenør i I/S form. Hvis der senere opstår et erstatningskrav på dine aftaler, så hæfter du (og din bror) personligt og solidarisk, uanset hvor store kravene er, og de kan jo blive meget store i den branche, så I kan i værste fald ende med at må gå fra hus og hjem (som rigtigt mange andre i din branche). I bør derfor overveje at stifte et selskab f.eks. et ApS, så I som udgangspunkt kan få begrænset Jeres risiko til den indskudte selskabskapital (på mindst 80.000 kr.).

Efter disse formanende ord, så over til dit spørgsmål.

Umiddelbart er du selvstændig erhvervsdrivende og du skal beskattes af dit overskud uanset om du hæver det eller ikke.

Hvis du vælger at anvende virksomhedsordningen, kan du opspare overskud mod en foreløbig skat på 25% (resten kommer den dag du hæver pengene til privatforbrug). Hvis du anvender virksomhedsordningen, så kan du føre en mellemregningskonto, hvor beløb du indskyder fra privatøkonomien til virksomheden kan føres. Mellemregningskontoen må aldrig blive negativ (dvs. du må ikke låbe penge i din virksomhed), men hvis mellemregningskontoen er positiv, kan du hæve penge i virksomheden (og modregne på mellemregningskontoen) uden at det anses for en hævning, som udløser skat på forskellen mellem de 25% virksomhedsskat, som betales af overskuddet og din personlige marginalskat.

Bemærk, at det kun er "beløb" altså kontante indbetalinger til virksomheden, som kan føres på mellemregningskontoen. Det at tage sin eksisterende PC og skyde ind i virksomehden, kan altså ikke føres på mellemregningskontoen (men skal føres på indskudskontoen og kan derfor ikke hæves uden at det anses for en hævning, som udløser skat). Hvis du har indskudt private ejendele i virksomehden f.eks. en PC, så skal den værdiansættes på det tidspunkt den indskydes i virksomheden og du kan afskrive (evt. straksafskrive) på væriden.

Der er en række betingelser, som skal være opfyldt for at kunne anvende virksomhedsordningen, bl.a. skal din virksomheds- og din privatøkonomi være skarpt adskilt (bl.a. med seperate bankkonti), du skal også leve op til bogføringsbekendtgørelsen (hvilket jeg, med det du skriver, godt kan have en mistanke om, at du måske ikke helt gør).

Jeg har forsøgt at bestræbe mig på ikke at bruge for mange fagtermer, men helt undgås kan de ikke. Hvis du synes mit svar er vanskeligt at forstå, så understreger det blot min første pointe om, at du har brug for en god revisor.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Helsingør
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 4
Fra  KHPL Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Esben!

Tak for dit svar og bekymringer.

Jeg havde ikke regnet med så store opgaver til at starte med og har derfor også fravalgt den ene. Den anden er faktisk ret nem og derfor skulle der ikke være nogen problemer der. Men man ved selvfølgelig aldrig. Disse ting er dog ikke som med regnskabet og jeg har sat mig grundigt ind i alt.

Vi er ved at omdanne I/S'et til et ApS men det tager lidt tid endnu.

Vedr. regnskab så har du nok ret men indtil videre har jeg ikke råd til en revisor og prøver derfor selv at finde ud af det hele. Jeg er ret lærenem så det skal nok komme. Synes dog det er lidt af en jungle at sætte sig ind i. Alt efter hvordan det hele går så er det klart at jeg må finde mig en revisor som kan hjælpe mig.

Men altså uden en virksomhedsordning kan jeg derfor ikke få et skattefrit udbytte ligemeget hvad? Har jeg ret i dette? Og ikke få kørselsgodtgørelse eller kontante indskud igen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hatten af Esben for dine altid proffesionelle svar, som jeg i alle fald altid læser med glæde

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Godt at høre, at I er ved at omdanne til ApS.

Mens du kører virksomheden i personligt regi, er virksomhedsordningen næsten altid at foretrække ud fra en skattemæssig betragtning. (Men regnskabsmæssigt noget mere besværlig).

I personligt regi (uden brug af virksomhedsordningen) er virksomhedens penge dine penge (også skattemæssigt), og det gør ingen skattemæssig forskel, om du hæver pengene eller ikke, men du skal betale skat af dit overskud = indtægter fratrukket udgifter.

Hvis du opfylder betingelserne for erhvervsmæssig befordring, herunder at du laver korrekte kørebilag, vil du kunne fratrække befordring efter satserne ved opgørelsen af dit skattemæssige overskud. Tilsvarende hvis du har købt en PC for f.eks. 8.000 kr. (ex. moms), vil du kunne fratrække 8.000 kr. ved opgørelsen af dit skattepligtige overskud.

Jeg tror, at penge til en revisor vil være givet godt ud, det virker som om, at du vil kunne skabe mere værdi, ved at bruge din tid på kunderne. Det er ikke det samme som, at du skal overlade det hele til en revisor, det er vigtigt, at sætte sig ind i skat og regnskab, så du selv har overblikket, men detaljerne, det kan du med fordel overlade til andre.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)