Vi overvejer herhjemme at manden (igen) skal starte op som vognmand hos 3x34. Da han var der før (12 år siden) løb det fint rundt. Men i dag bor vi i hus, har børn og er afhængig af en løn til at betale regninger m.m. Han skal på onsdag ind og snakke med firmaet, men hvis man spørger dem om man kan leve af det og hvad de forskellige vognmænd ca. tjener, så aner vi jo ikke om vi kan regne med hvad de svarer. Så jeg/vi har brug for lidt viden på området. Måske nogle herinde allerede er vognmænd der eller har været det for nylig. Jeg kan godt se på forskellige tråde at det ikke lyder alt for godt, men de fleste af trådene er ret gamle. Håber nogen kan hjælpe lidt her :) |
Hej.
I skal vide at det er en branche der er præget af rigtig mange unge mænd, der starter som selvstændige og kører rigtig mange timer og underbyder andre vognmænd for at få ruter. Tænk på at det er rigtig nemt at starte som vognmand idag i forhold til tidligere. Du skal blot forbi TDC efter en telefon og derefter videre til mercedes og leje Sprinter og så er man kørende - derfor er der også rigtig mange om buddet.
Det kan uden tvivl lade sig gøre at tjene penge, men ikke særlig "gode" penge og det kommer til at kræve rigtig mange timer. Er man selvstændig vognmand skal bilen jo gerne være ude at køre mere end de 8 timer om dagen som svarer til en almindelig arbejdsdag - hvis der skal tjenes penge skal bilen i hvert fald ikke stå stille 16 timer i døgnet. Derudover skal der laves kontorarbejde osv.
Derfor synes jeg at I til mødet skal undersøge hvordan kontrakten er skruet sammen og om de blot kan smide jer ud, hvis de får en anden vognmand der underbyder jeres pris.
Hvorfor ikke forsøge at blive ansat som almindelig chauffør ved nogle er de større transportvirksomheder? der ligger startlønnen mellem 20.000 og 25.000 kr pr/md. Jeg tror der skal arbejdes hårdt/ mange timer som selvstændig vognmand, hvis man skal nå op på den løn til sig selv hvis man kun har én bil og ingen ansatte udover sig selv.
Jeg vil ikke tage pusten fra jer, men blot en opfordring til at i sætter jer ned og regner det hele igennem før i kaster jer ud i eventyret:)
der bliver i øvrigt også givet et par råd i denne tråd hvis du ikke allerede har set den: http://www.amino.dk/forums/t/114104.aspx