Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg købe domænet?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 02:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer.



Jeg driver, sammen med min mor og søster en lille webshop som en sidegechæft.

En af vores leverandører (dansk), har ikke købt deres firmanavn som .dk-domæne, men kun som .com.



Jeg har opdaget, fordi jeg altid selv skriver .dk, når jeg skal ind på deres side.



Må jeg købe det? (jeg er ret sikker på, at svaret er nej, men tjekker lige).

Hvis jeg havde domænet, ville jeg blot sætte den til at redirecte til
vores webshop på den underside der handler om netop deres produkter. Så
det er ikke fordi jeg ville bruge det til noget fordækt.. kun til at
sælge flere af deres produkter.



Men må jeg det?

De har jo tilsyneladende fravalgt at ville have .dk-domænet?




Fra Lemvig
Tilmeldt 14. Feb 06
Indlæg ialt: 623
Skrevet kl. 02:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Så længe det krænker deres (tm) eller hva de nu ellers har, er det vel ok (de kan dog stadig fyre en advokat efter dig)...
Men skriv en mail til dem når du nu køber af dem og hvad du vil med domænet...

Tilmeldt 22. Apr 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Du må i princippet ikke overtræde 3. mands rettigheder ved domænekøb...

 

Ydermere er det ikke sikkert, det vil give det bedste forhold til din leverandør... Jeg synes, du skulle spørge dem først - og hvis de så har fravalgt .dk domænet, så er det jo bare at hoppe på hesten...

Tilmeldt 19. Jun 06
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis domainet er ledigt er det vel til salg.

Det er rigtigt at det kan give et anstrngt forhold til leverandøren hvis man vil bruge det til noget skidt (hvad det så kunne være) eller vil prøve at score kassen ved at sælge det videre til dem.

 

Men firmaet må jo have valgt det ikke var vigtigt for dem, for de priser der er på .dk domainer så er der vist ikke nogen der ikke kan være med?

 

 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Ved ikke om du må købe domænet, men vil bare sige at siden ser vildt flot ud.
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Rent juridisk må du ikke købe domænenavnet når du godt ved at der findes et firma navn navnet, da domænenavnet vil krænke virksomhedens navnerettigheder og du i så fald ville være i ond tro, jævnfør DK-Hostmaster''s betingelser. Hvis du ikke var klar over at der fandtes en virksomhed med det pågældende navn ville du være i god tro, men i begge tilfælde ville virksomheden vinde retten til domænenavnet i en klagesag. Du kan se det relevante uddrag fra deres betingelser her:

3.1.3 Indeståelse for ikke-krænkelse
Ved sin ansøgning indestår Registranten for, at Registrantens reservation, registrering og/eller
aktive anvendelse af det ansøgte domænenavn ikke krænker tredjeparts varemærkerettigheder,
navnerettigheder eller øvrige kendetegnsrettigheder, og at Registranten ikke er bekendt med,
at reservation, registrering og/eller aktiv anvendelse i øvrigt strider mod denne Aftale eller
dansk ret, herunder reglen om god domænenavnsskik i lov om internet-domæner § 12, stk. 1.


Hvis jeg var dig ville jeg henvende mig til leverandøren og gøre opmærksom på, at du bemærkede at de ikke har registreret dk-domænenavnet og i den forbindelse høre om det er noget de har planer om, eller om du må registrere og anvende domænenavnet til din webshop. Hvis de siger nej, har du gjort dem en tjeneste ved at gøre dem opmærksom på det og ikke blot registrere det, hvis de siger ja er de formodentlig glade for at du spurgte først, og du får domænenavnet uden at skulle sove dårligt om natten :) begge situationer vil vel gavne dit forhold til leverandøren.
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 01:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis det er et firmanavn som de har ret til - så kan de kræve at få domænet overdraget.
Men der ikke noget forkert i at gøre som du beskriver.
Jeg vil dog anbefale dig at overdrage domænet til dem hvis de ønsker det.
Du kan jo købe domænet og når du har sikret dig retten til det - så kan du jo skrive hvad domænet er.



Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 01:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Som Jon skriver, med en lille tilføjelse:

Det afhænger af navnet. Hedder din leverandør "hesteimport.com", så står det sig frit for at købe "hesteimport.dk" uden at træde nogensomhelst over tærene. Hedder firmaet derimod "Skype.com", så skal du nok regne med at du vil få et par skrivelser fra deres advokater, når du mener at "Skype.dk" er din retmæssige ejendom.

Det handler om brands. Nogle ting kan brandes og endda varemærkeregistreres, og andre ting kan ikke. Og det vil i langt de fleste tilfælde være en vurderingssag. Og så er der oplagte tilfælde, som i eksemplerne ovenfor.

Håber, at det gav mening.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen.



Tak for jeres svar.

Jeg tror at jeg gør dem opmærksomme på problemet og ser hvad de har at sige til det.




Side 1 ud af 1 (9 indlæg)