Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter på nettet

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 11. Jun 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Jeg skal sammen med en kammerart starte på et projekt til august. Det er et projekt, der har været lang tid undervejs. Så indholdet er i vores øjne gennemtænkt og brugbart for andre mennesker.

 

Siden er informationsbaseret, så der skal til at starte med laves en skabelon, hvorfra vi skal fylde denne med informationer.

 

Problemet er at successen med siden i højgrad afhænger af om det lykkes at sætte en ordenlig side op. Vi har begge en akademisk baggrund, men ingen erfaring med at vedligeholde en hjemmeside.

 

Jeg forstiller mig, at der ofte vil blive nødvendigt med nogle småjusteringer.

 

Har I nogle gode råd til hvordan man mest hensigtsmæssigt opstarter en side?

 

- Vi har udarbejdet en detaljeret beskrivelse af siden front og back. Vi overvejer at sende dette forskellige webdesignere (heriblandt nogle i Indien). Men min frygt er at der bliver svært og dyrt at få de små detaljer på plads.

 

- Alternativt kunne man ansætte en fuldtidsprogrammør. Vi har kapital til det, men spørgsmålet er om det kan betale sig.

 

- Eller skulle man finde en partner, der vil stå for udviklingen. Problemet er at man skal give ejerskab væk.

 

Jeg håber at der er nogle af jer der stået overfor samme problemstilling og fundet en fornuftig løsning.

 

Hilsen

Michael

 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ville hvis jeg var jer sætte et max-beløb og så hyre en virksomhed der for det beløb ville være intreseret i at give jer tilfredshedsgaranti.

Det bliver lidt dyere men så er i tilgengæld sikre på hvad i gå ind til og at i får det som i vil have det uden fordyrende ekstraregninger :)

Tilmeldt 9. May 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Blot et godt råd: I skal følge udviklingsprocessen ned til mindste detalje. Jeg ville ikke benytte mig af indiske webudviklere.

Og et andet godt råd: Ved backend-programmering skal I nok finde nogle folk med en længere varende uddannelse. Ved web-programmering kan de fleste være med.

I bør nok fra starten opstille en strategi: hvilke programmeringssprog der skal bruges, hvilke databaser der skal bruges, på hvilke platforme applikationerne skal køre osv.

Der er faktisk mange ting, man skal tænke på... Send en privat besked, hvis det er ved at brænde på...

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Mht til valg af programmeringssprog, platform m.m. går jeg ud fra et enielsen mener i samarbejde med jeres udvikler. Det er ikke noget i selv skal forsøge at beslutte jer for.

Mht platform er det nemt, der skal jeres system kunne køre på 99% af alle tænkelige platforme, dvs i må ikke være afhængig af nogle teknologier som kun kan køre på en bestemt platform. Databasen skal ligeledes være nem at udskifte hvis i senere udvikler stører behov.

Enielsen: Jeg tror ikke helt du  har forståelse for den kompleksitet der (ofte) ligger bag webprogrammering, selve sematiken bag webapplikationen kræver ofte lang tids erfaring for ikke at få en kæmpe gang rod der ikke kan vedligeholdes, HTML koden kræver ligeså meget overblik mht blandt andet CEO og browserkombatibilitet.

Men vi er ganske enig om at backend kode kræver dygtige kodere, vi er dog ikke enige om at dygtige kodere nødvendigvis har en uddannelse bag sig. De bedste har faktisk ofte ikke en uddannelse :)

Tilmeldt 13. Apr 07
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

eftersom i ikke virker til at have den helt store kendskab til programmering osv. vil jeg anbefale jer at i får fat i et CMS system, som i bygger jeres hjemmeside op om.  På den måde skal i ikke bruge mange penge på at udvikle et backend system. (Der er jo ingen grund til at betale folk for at skrive en kode, som allerede er skrevet  )

Personligt synes jeg bedst om TYPO3 - www.typo3.org.

TYPO3 har den fordel, at det er platformsuafhængig og så er det opensource, så det er nemt at finde ekstra moduler til det.

Jeg er selv forhandler af TYPO3 løsninger, som i kan læse mere om her:
http://www.e-studio.dk/hosting/cms.php

Held og lykke med projektet.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Lasse har til dels ret der og i mange tilfælde kan et CMS være en god ting, men det kræver altså at det er et offentlig tilgængeligt CMS (hvilket Lasses er) og det kræver at i er ret sikre på hvad i vil og ikke vil, for hvis i får brug for noget som Typo3 umiddelbart ikke kan og som ikke lige passer ind i Typo3s måde at gøre tingene på kan det hurtigt blive dyrt :) Men afh. af projektets omfang er det helt klart en vigtig ting at overveje om et CMS kan løse hele eller dele af opgaven.

Tilmeldt 11. Jun 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Tak for svarene! Jeg synes at jeres svar bekræfter min frygt for at de tekniske problemer muligvis kan overskygge fokuset på selve indholdet.

 

Så kan beslutningen reduceres til:

 

- Skal siden udvikles af en etableret virksomhed, der har forståelsen for konsekvenserne ved de forskellige valg af bla platform og programmeringssprog. En forholdsvis dyr løsning for en nyopstartet virksomhed.

- Finde en partner med kompetencerne til at stå for det tekniske. Ejerskab eller fastlønnet.

 

Jeg har fjernt muligheden for at få det udviklet i Indien.

 

Er der nogen der har stået overfor denne beslutning?

 

Hilsen

Michael

 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har lavet nogle opgaver hvor jeg fik en sjat penge (omkring 8.000kr om måneden) i en periode men hvor jeg samtidig lagde arbejde for 3 eller 4 gange så meget og fik resten "udbetalt" i ejer optioner. "sjatten" af penge er til fordi jeg ellers ville have lagt en urimelig stor investering i forhold til det muligvis ikke blev til noget.

Hvis nu i fortalte lidt mere om projektet kunne det evt. tænke sig at der var nogen der var intresseret (evt mig selv) i at indgå sådan en aftale?

Tilmeldt 9. May 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Blot en kommentar:
>>Men vi er ganske enig om at backend kode kræver
dygtige kodere, vi er dog ikke enige om at dygtige kodere nødvendigvis
har en uddannelse bag sig. De bedste har faktisk ofte ikke en
uddannelse :)

De dygtigste har intet problem med at få en uddannelse. Selv Bill har fået en uddannelse ...
Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa.

Lige i forhold til om der skal vælges en ansat, partner eller en konsulentvirksomhed.

Det er mest i forhold til ansvarfordeling jeg vil knytte en kommentar. Hvis i vælger at ansætte en, har i selv ansvaret for systemets funktionalitet, så hvis i vil vælge den løsning skal i søge for at finde en programmør som i er meget trykke ved.

Ved en partner, er vi ude i noget med delt ansvar, så det er samme problematik som med en ansat.
Hvis i vælger firmaet har de ansvaret for at systemet lever op til kravsspecifikationen.

Altså hvis vi nu siger at den givne programmør/leverandør har overvurderet sig selv eller undervurderet opgaven vil den økonomiske byrde ved at få retter løsningen fordele sig som;
Ansat: I skal rejse midlerne til at få lavet et funktionsdygtigt system.
Partner; I skal i fællesskab finde pengene
Firma; De har ansvaret for løsningens opretholdelse af kravsspecifikation alene, dvs. hvis de ikke selv kan lave de skal de ud og finde samt betale for en der kan.

Ovenstående er selvfølgeligt kun relevant såfremt det er et system af en noget mere kompliceret karakter. Og hvis i nu vælger et firma til opgaven skal i være meget opmærksomme på at der bliver lavet en hel dækkende kravsspecifikation, det nytter ikke meget at komme og sige at systemet ikke er godt nok hvis firmaet har kontrakt på at det er der, her giver de to andre løsninger væsentlig bedre mulighed for fleksibilitet, i forhold til ændringer i kravsspecifikationen løbende i processen.

Mvh Peder

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)