Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjernevrider! Hun har handlet UDEN fuldmagt!!

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 2. Apr 12
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ikke nogle amino'er til at kommentere? :-)

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har prøvet det i praksis, men det var et noget andet beløb og et andet produkt.

Jeg havde en overordnet position i en forening, og den øverste leder, altså lige over mig, havde mundtligt accepteret over for en sælger at få en kæmpestor kopimaskine på prøve. Det var med andre ord ikke blot en kopimaskine, men næsten et trykkeri. Fint nok, for det ville vi da gerne kigge på.

Da den blev leveret, blev en bogholder/kontorchef bedt om at kvittere. Det er også fint nok, bortset fra hun ikke læste, hvad der stod. Det viste sig, at hun havde accepteret et køb, og ikke en prøveperiode.

Det fik os op i det røde felt, så vi bad dem hente maskinen - vi syntes, at der ikke længere var mere at prøve efter dette trick. Leverandøren accpeterede ikke vor afvisning, så vi bad dem om at sende regningen til bogholderen (det var retorik, for naturligvis ville vi ikke lade hende hænge på en dum fejl).

Til sidst accepterede de og hentede maskinen - det er 15 år siden, så måske husker jeg nogle detaljer forkert.

Som lægmand inden for jura vil jeg hævde, at der må være en rimelighedsgrænse i, hvad en mellemleder eller sekretær kan beslutte. Hun kan bestille kuglepenne, men ikke en lastvogn fuld af kuglepenne. Hun kan med andre ord blot bestille, hvad der ligger inden for den normale "drift," og det ved en sælger også.

Dertil kommer, igen som lægmand, at der ofte er en gråzone, hvor man for at gennemføre et salg, uden for meget besvær for kunden, accepterer at passere grænsen for rimelighed, men det må så være på sælgers ansvar.

I en anden sag og i et andet firma, hvor jeg var øverste leder (lille firma), var jeg til samtale med en sælger fra et trykkeri, hvor jeg bad om et tilbud. Jeg fik intet tilbud, men en regning, og da jeg nægtede at betale, så fik jeg en regning på opsætning af "trykkepladen". Derpå skrev jeg til sælgerens chef, og så var den sag ude af verden, hvorpå jeg fik det trykt et andet sted.

Hilsen, Robert

Tilmeldt 30. Apr 12
Indlæg ialt: 32
Fra  recourse Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Den relevante diskussion er hvorvidt den ansatte har handlet inden for sin stillingsfuldmagts legitimation og bemyndigelse, samt 3. mands eventuelle onde tro.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal diskutere om hun har en stillingsfuldmagt eller ejSmile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46484
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

ja du er på rette vej - du kan godt stille dig selv flere spørgsmål - hvad dækker den stillingsfuldmagt - hvad taler for og imod - Kan sælgeren ha troet hun var chefen - og den type spørgsmål - tænk hvad du selv ville argumentere hvis DU var sælgeren - men du er på rette vej med § henvisning og pro et contra - Hvilken eksamen er det, har jo lidt at sige om det er en 9 klasse eller juridisk afgangseksamenSmile - men Ja - rette vej

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen som lægmand, der i øvrigt bor i Thailand, men blot finder emnet interessant, så kan det naturligvis tænkes, at der er en bagatelgrænse, da 20.000 kroner ikke er et enormt beløb for en kommune.

Men stillingsfuldmagt eller ej, så kan en kontorassistent vel ikke bestille et alter, fordi en præst kommer forbi og fortæller, at de har ondt i hovedet pga. dæmoner. Præsten tror nok selv på det, så han eller hun handler ikke i ond tro i den forstand, og han kan naturligvis ikke vide, om hun har lov til at tage den beslutning, eller om hun har talt med chefen.

Men sælger man et lidt specielt produkt, så burde man alligevel være bevidst om, at det er specielt, og derfor vil jeg som lægmand opfatte det som ond tro, hvis man ikke kan finde ud af at tage dette forbehold i et salg.

Jeg mener derfor, at kontorassistenten har handlet uden for sine beføjelser, og at sælger har handlet i ond tro, da han næppe kan være ubevidst om, at det er et lidt diskutabelt produkt.

Jeg kan godt regne ud, at denne opgave er lidt speciel og måske har en fælde, men jeg er ikke jurist, så jeg kan ikke udpege den.

Dog vil jeg fastholde, at der burde være en grænse med galskaben, hvis en kontorassistent kan tage den slags beslutninger, og så vil jeg påpege, at der sikkert er noget forvaltningsret involveret, når det er en kommune, så måske findes svaret der.

Hilsen, Robert

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)