Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pas på skat af aktionærlån

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Pas på med aktionærlån. Som et led i skattereformen er der lagt op til, at der skal ske beskatning af aktionærlån. Lovforslagene er netop kommet i høring og fra 1. januar 2013 er udgangspunktet at aktionærlån udløser beskatning.

Beskatningen sker på udbetalingstidspunktet og enten som løn eller aktieindkomst.

En tilbagebetaling af lån vil ikke ophæve beskatningen hos låntager.

Reglerne foreslås at have virkning for lån ydet den 1. januar 2013 og senere. For eksisterende lån pr. 31. december 2012, som ikke er tilbagebetalt inden 31. december 2013, vil der indtræde beskatning af aktionæren den 1. januar 2013.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Esben

Egentlig bemærkelsesværdigt, at der i Skatteministeriets publikation om skattereformen

http://www.skm.dk/public/dokumenter/Aftaletekst.pdf

kun nævnes dette forhold i 2 linier på side 12.

Iøvrigt er det i realiteten vel også kun en formalisering af de allerede gældende regler, hvor forskellen nu er, at det har en konsekvens straks med beskatning til følge.

Det bliver interessant, hvordan selve loven og indberetningspligten m.v. bliver i sin endelige udformning.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Tonny

Da jeg læste publikationen om skattereformen var det noget i den her retning, jeg regnede med ville komme.

Jeg mener, at der er tale om en kraftig stramning i forhold til den nuværende praksis. Der er eksempler i praksis på, at der er sket beskatning af aktionærlån, men det kræver efter min vurdering, at der ikke er tale om reelle lån, dvs. hvor det ikke er intentionen at "lånet" skal betales tilbage. Mit indtryk er, at der er en del, som har spekuleret i dette, særligt i sammenhæng med SMBA selskaber og udenlandske selskaber. Og det kan man håbe bliver lukket nu. Men det ser også ud til, at man går så hårdt til værks, at dem der blot kommer galt afsted, fordi de ikke kan reglerne, eller ved et uheld kommer til at tage det forkerte credit card frem, når de står ved kassen i Brugsen også bliver straffet. Og det er nok noget hårdere, end jeg umiddelbart mener, der er behov for.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er enig i, at det er opstramning i den henseende, at det nu bliver ufravigeligt, at der vil ske en beskatning af aktionærlånene, hvor det tidligere har været et spørgsmål om, hvorvidt det blev opdaget og taget op af SKAT.

Når der henses til FSR- Danske Revisorer og deres undersøgelse fra november 2011, hvor det blev konstateret, at der var mere end 15.000 ulovlige aktionærlån, så er det en naturlig og logisk konsekvens, at der skal ske en opstramning.

Iøvrigt er jeg faktisk enig i, at der skal ske beskatning af aktionærlånene, da det er ubeskattede midler, der overføres til private formål.

Tonny

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Iøvrigt er jeg faktisk enig i, at der skal ske beskatning af aktionærlånene, da det er ubeskattede midler, der overføres til private formål.

Firmaet har betalt skat af det en gang så helt "ubeskattet" er det således ikke.

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
øvrigt er jeg faktisk enig i, at der skal ske beskatning af aktionærlånene, da det er ubeskattede midler, der overføres til private formål.

For mig at se er det problematiske, at der som udgangspunkt skal ske beskatnig også i de tilfælde, hvor man ved en fejl er kommet til at hæve penge på en firmakonto, og at dette ser ud til at komme til at gælde også hvis man straks betaler pengene tilbage, det virker unødvendigt hårdt.

At der er betalt selskabsskat er ikke det samme som at pengene frit kan (eller bør) kunne bruges til bøffer og rødvin i privaten, uden at der udløses en ekstra gang skat svarende til udbyttebeskatningen, ellers mangler der sammenhæng i skattesystemet. Så grundideen i forslaget er fint.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren.Pedersen:
Firmaet har betalt skat af det en gang så helt "ubeskattet" er det således ikke
ja 25% men som jeg forstår det så vil det udløse enten a skat eller aktieindkomst skat - og det vil sige ned til 27% om jeg husker ret - og derved ialt først firma og så aktieindkomst skat - vil give ca 46% i samlet skat - og det kan ikke siges at være urimeligt - så JA firmaskat er betalt men den samlede skat af det ulovlige aktionærlån op til aktieindkomstskattegrænsen for 27% er stadigt rimelig nok.

Vi må bare alle være omhyggelige med at bruge det rigtige kreditkort og dobbelt checke i decemberSmile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Esben Christensen:

For mig at se er det problematiske, at der som udgangspunkt skal ske beskatnig også i de tilfælde, hvor man ved en fejl er kommet til at hæve penge på en firmakonto, og at dette ser ud til at komme til at gælde også hvis man straks betaler pengene tilbage, det virker unødvendigt hårdt.

Som Cookie skriver, så er det jo reelt kun et problem med de handler man foretager i december, da man i resten af året kan korrigere lønnen i den efterfølgende måned.

...Og er man så kontinuerligt dum, at man bliver ved med at "komme til" at hæve på sit firmakort, så mener jeg at det er helt i orden at blive beskattet af det.

Problemet kunne jo løses på mange måde - eksempelvis ved at sætte et stort klistermærke henover firmakortet med et billede af Thor Möger! Big Smile

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

eksempelvis ved at sætte et stort klistermærke henover firmakortet med et billede af Thor Möger! Big Smile

 

totalt enig  De er jo ikke et problem for folk der vil drive seriøs business - og lad ikke iværksætterånden drives nogen til at mene at det er synd at ikke alt er tilladt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Så kom lovforslaget, og det er ikke kun ulovlige aktionærlån, som er omfattet, men også f.eks. lovlige aktionærlån fra et udenlandsk selskab.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)