Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folia - ophavsret

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
 Er kommet ind som partner i en mindre forretning. De har en gammel hjemmeside - noget rodet - masse af sider og information. Vi har idag lavet en ny webbutik - på et andet domæne. Den gamle side lever stadig. Der henvises fra den gamle hjemmeside til den nye ... På sigt bliver den gamle hjemmeside afviklet. Den er lavet af en i frontPage - en rigtig "home made"...

 

På en af undersiderne (på den gamle hjemmeside) ligger der et scannet kort over det indre Frederiksberg (scannet fra en lille gratis reklamefolder) .... hvor den tidligere ejer har tegnet en pil hvor butikken ligger ....

 

Modtog igår et brev fra Folia - hvor de gjorde opmærksom på at det var deres kort og de har copyright på kortet - samt en regning på kr. 9.600 for brug af kortet de sidste 6 år ...

 

Det fremgår ikke af billedet af der er copyright på det .... for det andet synes jeg det er voldsom fremgangsmåde ....

 

Hvad synes i ?

 

PS: Kortet er nu fjernet ... ikke fordi vi selv mener det er kriminelt - men vi at afklare sagen først ..

 

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er en ganske normal fremgangsmåde når folk misbruger andres materiale.

9600 fordelt på 6 år giver 1600 pr år, hvilket ikke er galt for uberettiget brug.

Normalt tager de fotografer eller grafikere jeg kender ca det dobbelte for misbrugte billeder, og ca det halve for lovligt brug (altså hvor folk indhenter tilladelse og betaler for at bruge det)

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Som en ekstra bemærkning kan det lige nævnes at der som udgangspunkt er ophavsret på næsten alt, det er ikke et krav at der står "copyright" eller tilsvarende på det.

Der findes sider på nettet, f.eks. sxc.hu hvor man kan få billeder uden ophavsret gratis.

Der er vist også mulighed for at linke direkte til f.eks. et kort hos degulesider.dk uden vederlag. (Det står et sted på deres side)

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svaret ..

 

Jeg støtter bestemt ikke op omkring misbrug af andres materiale ...

 

Men billedet er scannet fra et gratiskort .. hvor der ikke fremgår nogen ophavsret ... og skulle der være tale om overtrædelse af en ophavsret ville min egen indsgangsvinkel være at starte med at gøre opmærksom på dette ...

 

Det er næsten klar for alle (når man ser billedet og hjemmesiden) at det er en amatørside og en lille forretning - så der er ikke tale om en voldsom misbrug eller at det har været en lukrativ forretning ...

 

Men selvfølgelig er en overtrædelse en overtrædelse...

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :
I er som nævnt heldige med kravet. I vil helt sikkert tabe en evt. retssag om det.
Mit råd ville være at forsøge at indgå et forlig.
Forklar dem, at I ikke var klar over, at det lå der, men at I vil gå med til at betale f.eks. det halve. Så er det super billigt sluppet.
mvh Hans

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige en lille sidebemærkning. Hvordan kan Folia dokumentere at du har brugt kortet på hjemmesiden i de sidste 6 år, og ikke blot lige lagt den online i går?

// Jesper Skov

 

Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for jeres bidrag ..

 

Jeg aner ikke hvordan Folia kan se det er deres billedet ... men de kender sikkert deres egne billeder versus andre kort ..

 

Jeg ved heller ikke hvordan Folia kan vide at billedet har ligger der siden 2001 ... vi er ikke selv klar over hvor længe det har været på .. den tidligere ejer - som har lavet siden - forlod forretningen for 1 år siden ..

 

 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Typisk kan man se gamle versioner af siden på archive.org - ved ikke om den side kan bruges som bevismateriale i retten, men hvis jeres side er indekseret derpå og viser kortet, er det nok den vej igennem de har fundet det.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Claus

 

Vi er en lille jagtforening der er kommet i samme situation, hvor en kopi af et husstands omdelt kort, som ligner Folias, er blevet brugt til at markere en skydebane på vores hjemmeside. Folia har nu sendt en faktura på knap 9000 kr., og vi er også usikre på vores retsstilling i denne sag. For ligesom i jeres sag er der ikke noget copyright på det anvendte kort, og er det os som skal bevise at kortet ikke er kopieret fra en copyright version eller hvad ?

 

Hvis der er nogen som har lignende oplevelser eller fakta oplysninger omkring retsstillingen i sådanne sager så lad os høre.

 

Mvh.

Veflinge-Vigerslev Jagtforening

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Som tidligere nævnt står den krænkende part (dvs jagtforeningen i ovenstående tilfælde) meget dårligt i sådan en sag.

Det er som jeg også skrev tidligere i tråden ikke nødvendigt at der står "Copyright (C) Firmanavn" på deres ting for at de er underlagt ophavsretten.

Det modsatte er nærmere tilfældet, at det meget tydeligt skal fremgå at det er et værk der frit må kopieres, for at man må bruge det uden at have en aftale med indehaveren af ophavsretten.

En mulighed kunne være at prøve at indgå et forlig og se om man kan slippe billigere end folia kræver.
Det kan jo være de har en interesse i at slippe for en retsag, men så få et mindre beløb ud af det.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)