Som sagt er der fundet et alternativ, så Jacob du behøver ikke smide Google links ind mere :) |
Så er jeg tilbage fra ferie - Vi har været på rundrejse i Kina og i den forbindelse besøgt både en gammel samt potentielt nye leverandører, så det har ikke kun været afslapning :-)
Inden ferielukningen sendte vi postkort ud til alle kunder, skrev det i signaturen i vores mails, gjorde opmærksom på det når vi talte med folk i telefonen og skrev flere nyhedsbreve hvor det stod. Mens vi har holdt ferie har det stået alle steder på hjemmeside, ordrebekræftelse osv så kunderne var opmærksom på at de bestilte varer først sendes mandag. Størstedelen af vores kunder er selv små/mellemstore virksomheder, og en meget stor del af vores kunder og leverandører holder ligeledes lukket.
Jakodan A/S er ejet af min mand og jeg.
Vi har en bogholder som kommer hver mandag og ordner div. regnskab - og så har vi Berit på kontoret, som er her hver dag. Hun tager telefonen, indlæser betalinger, udsender rykkere osv.
Ud over det er der kun min mand og jeg! Alle de bestillinger vi får på nettet (det vil sige stort set alle vores bestillinger) indlæses automatisk, nye kunder oprettes automatisk osv, så det eneste vi skal gøre, når vi får ordren, er at finde varerne, pakke dem og taste hvor mange pakker der skal sendes og med hvilket fragtfirma (efter om det er paller, pakker og efter om kunden har valgt post eller gls).
Derfor kan vi sende rigtigt mange ordrer, uden at være en masse mennesker på lageret.
Min mand er på lageret hele dagen og jeg er der til 14-15 tiden hver dag, alt efter hvor travlt der er. Det var ikke planen, at jeg skulle være på lageret, kun på kontoret, men det er jo sådan det er i et lille firma, man må hjælpe hvor der er brug for det.
Min mand og jeg vil naturligvis gerne have ferie på samme tid, dvs. hvis vi begge smutter, er der ingen tilbage som kan pakke, køre truck osv.
Mht at ansætte nogen som midlertidigt kan passe lageret, så er det desværre sådan, at det eneste i vores virksomhed vi ikke har fået automatiseret godt nok er lageret - man kan ikke se ud fra følgesedlen hvilken hylde varen står på og det har aldrig været et problem, for vi ved jo selv præcis hvor alting står!! Men en ny som skulle komme ind fra gaden, ville få problemer - for han bliver nød til at kunne se på en rulle gavebånd, om det er matline eller poly, om den er babyrosa eller lyserød, om det er 5 eller 10 mm osv.
Vi har lige ansat en lagermand som starter fuldtid på mandag, og det er planen, at vi i løbet af de næste par måneder skal optimere lageret.
Vi har bestilt nye lagerreoler, så der kommer bedre system i det og i forbindelse med at vi er igang med at få lavet ny hjemmeside, bliver der installeret nye programmer m.m. Så om 3-4 måneder er alt 100 % automatisk og vi kan dermed minimere risikoen for fejlpakning og mindske den tid vi bruger pr. ordre - og forhåbentligt få så godt system i det at enhver kan pakke ordrer med bind for øjnene.. Og jeg kan smutte ind på kontoret og have mere tid til salg og lign., som det oprindeligt var planlagt.
Den nye lagermand betyder også, at vi næste år kan nøjes med at holde lukket en uge eller to - og med tiden håber jeg da, at vi helt kan lade være med at have lukket.