Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Link i samme eller nyt vindue?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes, det er en rigtig god og interessant diskussion den her, og jeg vil gerne bidrage lidt.

Da jeg for halvandet års tid siden lærte html-kodning og gik i gang med at opbygge et lille hygge-website, der var jeg af den overbevisning, at links skulle åbnes i en ny fane - ikke et nyt vindue. Hvorfor, ved jeg ikke, det var bare det jeg tænkte.

Da jeg så startede som kommunikationsmedarbejder og webredaktør, fandt jeg ud af, at det ikke nødvendigvis er den bedste løsning.

Hos e-conomic, hvor jeg arbejder, arbejder vi ud fra det mantra, der hedder "don't break the back button" - åbner du et link, skal du kunne komme tilbage til den foregående side ved et enkelt tryk på tilbage-knappen. Og hvis links bliver åbnet i en ny fane/vindue, så kan man lige pludselig ikke trykke tilbage.

Hvis jeg klikker på et link og gerne vil blive på den side, jeg er startet på, så kan jeg ctrl+klikke eller højre-klikke og vælge "åbn link i ny fane". Men hvis det link, jeg klikker på, åbnes i ny fane, og jeg egentlig ville væk fra den side, jeg startede på, så skal jeg både klikke på linket og derefter klikke for at lukke den oprindelige fane. Dét er for mig et irritationsmoment.

Jeg kan sagtens se, at det kan give mening at åbne eksterne links i ny fane/vindue og interne links i samme vindue. Men det ødelægger arbejdsflowet og historikken i min søgning/browsing på nettet.

Som bruger klikker jeg ikke på et link for på et tidspunkt at kunne klikke mig hen til den artikel/vare/website. Jeg klikker, fordi der er noget her, jeg gerne vil vide mere om. Og hvis jeg ikke er færdig på den oprindelig side, så vælger jeg aktivt selv at åbne linket i ny fane.

En anden ting i forhold til det her med eksterne links - hvordan vil brugeren kunne se, at det er et eksternt link? Ville man skrive "ekstern" i parentes efter linket? Eller ville man gøre som på Wikipedia, hvor eksterne links bliver indikeret med en pil, der peger ud af?

Så det er altså vigtigt at tænke på brugervenligheden - hvad er det, brugeren vil, når han/hun klikker på det pågældende link? Blive på siden eller væk fra siden? Det kan man jo ikke vide, så jeg ville sørge for, at man selv kan bestemme.

Det er helt sikkert en vane-sag, og jeg kan godt se for og imod begge dele - men jeg er altså fortaler for links, der åbnes i samme vindue Smile

Sisse Hansen

Kommunikationskonsulent hos e-conomic

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dette er et ofte diskuteret emne.

I langt de fleste tilfælde er det en bedre løsning ikke at åbne vinduet i et nyt vindue.

Det anses faktisk som et brugervenlighedsproblem at gøre det og blev allerede tilbage i 99 nævnt som et af de top 10 største usability problemer (og er det åbenbart stadig!): http://www.useit.com/alertbox/990530.html

Den erfarne internetbruger foretrække selv at bestemme om siden skal åbnes i et nye vindue eller ej.

For den mindre erfarne kan der ske følgende: 1. Han klikker på linket. 2. Han vil gerne tilbage og trykke "tilbage". 3. Tilbage knappen virker ikke så han lukker browseren.

Se evt. et detaljeret svar her: http://www.webpagemistakes.ca/linking-out/

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Holm Larsen:

Når du linker til en anden hjemmeside (domæne som du ikke selv ejer), så skal du oprette linket i et nyt vindue. Grunden hertil er, at hvis linket åbner under dit eget domæne, så fremstår indholdet som om det er dig der har forfattet det. Det er et brud på loven om ophavsret og du kan risikere at blive dømt for dette i henhold til gældende lov.

Skal du bruge materiale fra anden side, på din hjemmeside, så skal du sørge for at indhente den fornødne tilladelse fra ophavsrethaver.

Jeg tror du misforstår hvad det vil sige at åbne en side i et nyt vindue :)

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Sisse Hansen:

Hos e-conomic, hvor jeg arbejder, arbejder vi ud fra det mantra, der hedder "don't break the back button" - åbner du et link, skal du kunne komme tilbage til den foregående side ved et enkelt tryk på tilbage-knappen. Og hvis links bliver åbnet i en ny fane/vindue, så kan man lige pludselig ikke trykke tilbage.

Det er et godt udgangspunkt. Især når man tænker på at tilbage-knappen er den mest brugte knap i browseren :)

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)