Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ægtepagt/særeje af virksomhed - hvad er fair overfor partneren?

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 1. Aug 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg søger lidt råd fra jer angående ægtepagt/særeje hvis man skulle giftes som selvstændig.

Det er ikke så meget det tekniske ift ægtepagten, men mere overvejelserne om hvad der er fair overfor den evt. kommende ægtefællen.

Min bedre halvdel er begyndt at presse lidt på for at jeg falder på knæ, da vi efterhånden har været sammen i 6-7 år og har et barn sammen.

Ægteskab føles som den naturlige udvikling, men jeg har ikke kunne overskue konsekvenserne af et eventuelt frieri, så har skubbet det væk i længere tid, da jeg også har rigtig travlt i firmaet og med den lille ny.

Jeg har haft gang i et par projekter i alt den tid vi har været sammen sideløbende med mit job, men er først startet fuldtids i eget firma for ca 2 år siden. Firmaet giver nu endelig overskud, så regner med at have overskud nok indenfor 2-3 år til at dække den gæld jeg har fået opbygget i opstartsfasen. Med den nuværende vækst (selv i disse krisetider) kan jeg sagtens forestille mig at virksomheden kan blive 7 cifre værd indenfor 3-10 år.

Min fornuft siger mig at jeg skal have en ægtepagt/særeje ift virksomheden før jeg vil giftes, men jeg synes også det er svært at bede min partner om at underskrive en form for "mistillidserklæring" til vores evt. kommende ægteskab.

Lige pt har vi ingen værdier, bor til leje og har begge en ca lige stor studiegæld og står ikke til at arve noget af betydning. Desuden så er min partner lige blevet færdig med hendes uddannelse på kandidatniveau, så når hun engang får et arbejde så kommer hun ikke til at mangle penge.

Ift at have fælleseje så har jeg egentlig heller ikke noget imod at skulle dele alle andre kommende værdier. Hvad end det så er kommende pensionsordninger, hus eller hvad der skulle være.

Har prøvet at spørger ind til hvad hendes holdning er uden at spørge direkte, og hun sagde at det nok ville være fair med fuldstændig fælelseje da hun jo også "ofre" noget ift at hun jo også "lider" af at jeg er selvstændig med alt for meget arbejde til tider.

Nu vil jeg så bare høre hvad i synes?

For jeg kan sagtens se hendes pointe, men samtidig har jeg heller ikke lyst til at der er en mulighed for at virksomheden ramler sammen hvis vi ender i en skilsmisse.

Håber på nogle gode inputs og råd.

Mvh
Deka

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig skal du have særeje i forhold til din virksomhed. Alt andet ville være direkte dumt! Skub følelserne i baggrunden og tænk logisk!

Din bedre halvdel burde også skubbe sine følelser i baggrunden og acceptere at du selvfølgelig ikke skal løbe nogen risiko i den henseende!

Ægepagt/særeje har intet med tillid/mistillid at gøre!

Og din kæreste har selvfølgelig ikke krav på lidt af din virksomhed, blot fordi hun føler at hun har ofret sig, ved at lade dig bruge meget tid i din virksoomhed. Det hun evt. "ofrer" der, får hun jo igen i form af en sund og stabil økonomi med løbende indtægter.

Når jeg engang skal giftes, så hiver jeg en kontrakt frem, og der bliver ikke sagt JA før min kæreste har skrevet under. Jeg skal ikke have noget i klemme hvis det, Gud forbyde det, en dag skulle gå i stykker.

Den tillid/kærlighed der er i et forhold har det med at forsvinde hurtigere end gåsebrystet på et Sønderjysk Kagebord, den dag alt går i hårdknude og man skal skilles.

Man kan sige at ægtepagten/særeje er en aftale man laver for at beskytte sig mod den person ens partner måske BLIVER når forholdet måske engang forliser!

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Sat lidt på spidsen: Du beskytter dig ikke imod den hun er nu - Men mod den hun bliver, hvis den dag kommer, at i skal skilles! Både mænd og kvinder kan blive nogle lede sataner under en skilsmisse!

Tilmeldt 1. Aug 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Plindstrup:
Sat lidt på spidsen: Du beskytter dig ikke imod den hun er nu - Men mod den hun bliver, hvis den dag kommer, at i skal skilles! Både mænd og kvinder kan blive nogle lede sataner under en skilsmisse!

Jeg er helt enig Ronni. Jeg er skal også have ægtepagt/særeje hvis jeg skal giftes, det er mere bare lige hvordan jeg får det sagt/gjort.

Har som sagt ikke snakket direkte med hende om det, så det er ikke fordi hun har afvist noget endnu :-).

Fra Randers
Tilmeldt 27. Sep 06
Indlæg ialt: 71
Fra  NEMkontoret Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er mange sider af samme sag, det vil der altid være, kan sagtens se hvad du mener, men din partner er uanset hun ikke arbejder direkte i firmaet med til at sørge for at du har tid til det, medmindre du med hånden på hjertet kan sige at i deles ligeligt om alt,   rengøring,madlavning, børnepasning, osv osv osv

Når det så er sagt, kan jeg godt følge dig, det er altid mens man kan enes at man skal lave aftaler, men kan man tage højde for alt i en ægtepagt så den ren faktisk bliver fair??  jeg vil mene som minimum at hvis du laver en ægtepagt skal du også lave et testamente til fordel for din partner. Det er ikke rimeligt at andre skal arve dig, hvis i har boet sammen i 20 år med ægtepagt og hun så intet får

Man kan jo også i en evt ægtepagt lave aftale om fordeling af værdier ved en evt skilsmisse, så er det også aftalt på forhånd og kunne måske gøre den mere spiselig for din partner.

så udover at du vil passe på din virksomhed, har du også et barn og en kommende kone at passe på......  så pas på du ikke kun tænker med økonomien...

VH

Lone

Tilmeldt 1. Aug 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Lone

Ift testamente så vil hun ligemeget hvad få det hele. Enten som nu, som værge for min søn, eller hvis vi bliver gift så får hun automatisk 3/4 af formuen og vores barn 1/4 og hun kan stadig sidde i uskiftet bo hvis vores søn(eller værgen som er hende) giver lov. Så synes hun er rimelig godt dækket ift dødsfald. Har desuden en forsikring hvor hun også får et beløb udbetalt i fald af dødsfald.

Som jeg også skriver ift fællesformue så vil jeg gerne dele alt andet end virksomheden. Det er ikke kun pga det økonomisk at jeg gerne vil have styr på det med virksomheden. Da jeg i værste fald kunne blive tvunget til at sælge hendes eventuelle del af virksomheden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46540
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen selvfølgelighed, folk er forskellige, nogen vil efter en del år og med fælles barn ha fællesformue, andre vil beskytte.

Du beskytter samtidigt hende hvis du i stedet for værdi desværre får gæld, men i kan jo begge ha særeje, men endeligt som skildsmisseægtepagt, som kun træder i kraft ved skildsmisse og ikke ved død, da din kone så skal arve og ikke et måske 3 årigt barn, hvor midler delvist bindes

Det med begge har særeje vil så også lidt beskytte din kone, hvis det ender med, at hun med høj løn, er den der bringer mest ind.
Også ved pensioner er der mange hensyn at tage så få en advokat med kendskab til familiejura med ind over i fælles rådgivning
Just my 5 penny

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 149
Fra  Mulius.com Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror ikke du finder et entydigt svar på dette spørgsmål. Jeg ville ikke skænke det en tanke. Ville gå all ind uden garantier "hvis det går galt". Hvis jeg gjorde det havde jeg altid en bagdør at benytte når det bliver svært og jeg ikke gider mere.

Jeg ved at min kæreste har delt samme holdning som dig (tvivler på den er sådan længere da vi kører fælles virksomheder i dag).

Som jeg ser det har begge noget at "ofre" (læs byd ind med).

Jeg vil anbefale dig at tage den med hende. At gå om den varme grød kan også være ødelæggende.. Måske skænker hun det ikke en tanke, måske ville hun blive stik tosset oversat få af vide sådan er det hvis vi skal giftes BASTA! (denne kategori tilhører jeg).

Jeg tror på åbenhed og ærlighed er vejen frem :-)
Tilmeldt 1. Aug 12
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@ Cookie

Skal helt sikkert have en advokat ind over, det er der ingen tvivl om. Jeg vil lige undersøge skildsmisseægtepagt, da det kun er det jeg ønsker at beskytte imod.

@ Mai Smidt

Jeg vil gerne gå "all-in" men min logik kan ikke se bort fra statistikken for skildsmisser, den er simpelthen for høj. Selvfølgelig skal jeg tage den med hende, men jeg vil også gerne være velforberedt og derfor undersøger jeg nu hvad der kan opfattes som fair for begge parter. Desuden så vil jeg også gerne beskytte hende mod eventuel gæld den anden vej. Åbenhed og ærlighed er helt sikkert vejen frem. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46540
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ta hende med tidligt i overvejelserne,,så hun ikke skal føle alt bare ER besluttet og jep, du gir hende også beskyttelse mod gæld fra din virksomhed. Tillykke med fremtiden
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)