Hej Aminoer Jeg har i løbet af de sidste måneder arbejdet med AdWords for et par virksomheder. Her kommer fire af mine AdWords råd, som jeg håber kan inspirere AdWords-nybegyndere til at få en bedre placering og en lavere pris med deres AdWords-annoncer. Det skal siges, at jeg er selvlært - med hjælp fra Googles medarbejdere.
1 søgeord per annoncegruppe
En klassisk fejl er at tilføje unødigt mange søgeord til sin annoncegruppe. Google foreslår selv 10 søgeord, men det alt for mange! Det gør det umuligt at optimere relevansen mellem søgeordene og annonceteksten med så mange søgeord. Bestræb dig efter at have ét godt søgeord per annoncegruppe.
Brug dit ene søgeord i annoncen
Husk at skabe relevans mellem annoncen og søgeordet ved at skrive søgeordene i teksten.
Reklamerer du eksempelvis for en webshop med mundhygiejne-produkter, så knyt søgeordet "billig tandpasta" til en annonce som denne:
- Søger Du Billig Tandpasta? - Køb Billig Tandpasta hos os - Hurtig og gratis levering"
Og så kan du knytte søgeordet "Kvalitets Tandbørste" til følgende annonce:
- "Kvalitets Tandbørster - Køb en Tandbørste af ordentlig kvalitet - Hurtig og gratis levering"
Du fejler derimod big time, hvis du tilføjer de 2 ovenstående søgeord til sådan en annonce her:
- "Mundhygiejne Netshop - Gode produkter til lave priser - Gratis og hurtig levering"
Giv folk dét de søger efter
Med ét eller få søgeord per annoncegruppe, kan du skrive dét søgeord i din annonce-titel, som folk bruger. Når folk søger efter "Billige Tandbørster" er de nemlig mere tilbøjelige til at klikke på en annonce med denne titel end en annonce med overskriften "Skal Du Have Ny Tandbørste?". Det forbedrer din CTR, og dermed din kvalitetsscore og mulighed for at få en lavere pris. Dette trick skal selvfølgelig bruges kreativt og med mådehold. Men udover at brugerne vil klikke oftere, vil det jo også forbedre relevansen mellem søgeordet og annonceteksten - to fluer med ét smæk!
Slå displaynetværk fra
Overvej at slå visning på displaynetværk fra, så dine annoncer kun vises i Googles søgeresultater. Kort fortalt er ses dine annoncer på andre hjemmesider ses af en anden type brugere på et andet medie end ved søgninger. Du risikerer at betale for trafik, som ikke er relevant for dig. På sigt kan du overveje at oprette kampagner som ertil displaynetværket (opdateret afsnit).
Kan det betale sig?
Nedenunder kan I se, hvordan statistikken ser ud for den kampagne som jeg har lagt flest timer i at sætte op. Som I kan se, klikker optil hver 5. bruger på annoncerne, hvilket giver en så høj kvalitetsscore at annoncerne kan sælges langt billigere end konkurrenternes annoncepladser - og stadigvæk har jeg en position som nummer 1! I stedet for at betale en høj pris for en god position har denne webshop den første måned cirka sparet 3.000 kr, ift. Googles foreslåede pris til dette marked ved oprettelsen af annoncerne.
Tak for din tid!
Jeg håber at I kan bruge mine råd til noget brugbart! AdWords-optimering er selvfølgelig langt mere komplekst end 4 simple råd, men jeg synes alligevel, at de her råd er en god start for de fleste! :-)
Hvis I har lyst til at følge mig og min partner fra Humedia, så vil vi til gengæld give jer lignende gode råd om optimering af alle typer digital markedsføring: Synes godt om Humedias Facebook-side.
|
Stærkt! Tak for de gode råd!
Med venlig hilsen
Christian