Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. May 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg render til dagligt rundt og er ansat som køkkenassistent - timelønnet, men min løb bliver i realieten beregnet som funktionær.

Jeg står nu og har modtaget et tilbud om andet job, og regnede derfor med at afleverer min opsigelse i morgen og starte nyt om 14 dage. Men, så er der pludselig en der siger til mig at man altså først kan sige op fra 1. til 1....

-er dette sandt? Jeg er ikke fagforening, så har ingen at spørge.

Fra København
Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Hvad står der i din ansættelseskontrakt?

Mvh

Jørgen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46566
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt den omvendte verden, normalt er det om at bevise man faktisk er funktionær, men ok her må vi tænke modsat
Funktionær afhænger af jobbet og ikke om hvordan lønnen er beregnet

Du bør jo ha en kontrakt, hvad siger den? OG
Har du haft løn under ferie og sygdom? Hvis ikke så har arbejdsgiver jo behandlet det som ikke funktionær?

Kan du af dine lønsedler se om der indbetales til feriekonto og hvilken type ansættelse du har?
I alle fald skal du være hurtig, da imorgen er sidste dag at sige op hvis du er funktionær, og så er du "fri" 1 okt, så der kan du jo i alle fald sige op hvis den nye vil vente til 1/10 og så sige, at du prøver at kunne starte 14/10
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du haft løn under ferie og sygdom? Hvis ikke så har arbejdsgiver jo behandlet det som ikke funktionær?

Hej Cookie,

Der er mange funktionæransatte, der ikke har løn under ferie - ligesom der er mange ikke-funktionærer, der modtager fuld løn under sygdom. Jeg tror derfor ikke, at vi kan bruge den som en rettesnor til opsigelsesvarslet.

Er det tale om vilkår, der ikke er omfattet af funktionærloven, så kan opsigelsesvarslet kun findes i ansættelsesaftalen og/eller evt. gældende overenskomst.

Er der ingen overenskomst og/eller ansættelsesaftale - og der er tale om ikke-funktionærvilkår, så kan du principielt sige op uden varsel.

Tal med arbejdsgiveren - normalt finder man i fællesskab ud af det - også et forkortet opsigelsesvarsel. Det er sjældent en arbejdsgiver vil holde på en medarbejder, hvis denne ønsker at sige op med kort varsel.

Held og lykke.

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46566
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:
Der er mange funktionæransatte, der ikke har løn under ferie
Det mener jeg ikke er korrekt - funktionærer har ret til ferie med løn MEN - det er korrekt at man jo skal ha optjent denne ret først under ansættelsen, så er det helt ny ansættelse, så duer den ikke - men efter et år vil man normalt vide det og alle funktionærer optjener ret til løn under ferie - i modsætning til langt de fleste timelønnede. Har trådstarter arbejdet der i mere end et år vil trådstarter burde kunne bruge det til selv at bedømme.

Du har også ret - Espresso - i, at der også godt kan være ikke funktionærer som får løn under sygdom, men igen - det er nok en målestok - af hensyn til trådstarter 

Trådstarter skal ha fået ansættelsesbevis HVIS den ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer, og det forstår jeg den gør. Ellers vil arbejdsgiver stå til bod - og der skal opsigelsesregler fremgå arbejdsbetingelserne

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=130583   - Du kan se pt 7 i den siger:

7) Varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller reglerne herom.

så du skal ha fået et sådan bevis og kunne læse det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
Espresso:
Der er mange funktionæransatte, der ikke har løn under ferie
Det mener jeg ikke er korrekt - funktionærer har ret til ferie med løn MEN - det er korrekt at man jo skal ha optjent denne ret først under ansættelsen, så er det helt ny ansættelse, så duer den ikke - men efter et år vil man normalt vide det og alle funktionærer optjener ret til løn under ferie - i modsætning til langt de fleste timelønnede. Har trådstarter arbejdet der i mere end et år vil trådstarter burde kunne bruge det til selv at bedømme.

Om du har ret til ferie med løn eller om du løbende optjener feriepenge, bestemmes af ferieloven, og har ikke noget at gøre med, om du er omfattet af funktionærloven, og dermed funktionærlovens bestemmelser om opsigelsesvarsel.  Som eksempel kan nævnes alle de mange funktionæransatte på timeløn i detailbranchen. De har ikke ferie med løn, men de har opsigelsesvarsler iht. funktionærloven.

Cookie:
Du har også ret - Espresso - i, at der også godt kan være ikke funktionærer som får løn under sygdom, men igen - det er nok en målestok - af hensyn til trådstarter 
 

Løn under sygdom udbetales til hovedparten af alle timelønnede, der er omfattet af en overenskomst. Jeg mener derfor fortsat, at det ikke kan være en rettesnor til afgørelse om trådstarter er omfattet af funktionærlovens bestemmelser om opsigelsesvarsel.

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46566
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Espresso:

Om du har ret til ferie med løn eller om du løbende optjener feriepenge, bestemmes af ferieloven, og har ikke noget at gøre med, om du er omfattet af funktionærloven, og dermed funktionærlovens bestemmelser om opsigelsesvarsel.  

Tror sørme du har ret - Det er nyt for mig, jeg har altid ment funktionærloven dikterede ret til ferie med løn. Se lige hvor mange steder det også står, men jeg kan heller ikke finde det i funktionærloven - tænk så mange der skriver det trods alt:

http://www.krifa.dk/fs/funktionaerloven/under.aspx

http://www.e-pages.dk/hk/531/4

eller startvækst -http://www.startvaekst.dk/ferie-og-ferie-konto - et citat der bare:

Funktionærer

Funktionærer har ret til løn under ferien plus et ferietillæg på 1 % af bruttolønnen. Ferietillægget kan udbetales en gang om året ved ferieårets begyndelse, eller når den ansatte holder ferie.

Vær opmærksom på, at ferietillægget kan være højere end 1 %, hvis det er fastsat i en overenskomst eller en individuel aftale.

og jeg kunne finde masser af andre der klart siger det er del af funktionærloven - Omvendt - hvor siger ferieloven hvem der har ret til ferie med løn og hvem der skal køre over feriekort?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
Tror sørme du har ret - Det er nyt for mig, jeg har altid ment funktionærloven dikterede ret til ferie med løn. Se lige hvor mange steder det også står, men jeg kan heller ikke finde det i funktionærloven - tænk så mange der skriver det trods alt:

Ja - det viser lidt hvor svært, det kan være at bruge Google.Wink

Jeg ved ikke, hvorfor man opdeler medarbejdere i hhv. Timelønnede og Funktionærer. Men netop pga. de mange funktionæransatte timelønnede, har vi hos os valgt at at benytte termerne: Timelønnede og Fastlønnede.

 

Cookie:
Omvendt - hvor siger ferieloven hvem der har ret til ferie med løn og hvem der skal køre over feriekort?

§23-§27.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46566
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Så synes jeg at jeg har lige så meget ret faktisk. For det kobler jo ferieloven helt til funktionærer

§ 23. En lønmodtager, der er antaget
månedsvis eller for længere tid, og
som har ret til fuld løn på søgnehelligdage og sygedage, får løn
under ferie. Enhver funktionær er jo antaget månedsvis og på længere tid og har derfor ret til ferie med løn. Der kan naturligvis være andre der har ferie med løn hvis arbejdsgiver vil gi dem det - men man kan næppe som funktionær være ansat uden løn under ferie. Derfor må vor ven kunne se, at hvis han IKKE har ferie med løn, så er der sandsynlighed for at han ikke er funktionær (forudsat han har været ansat 1 år) Har man ikke ferie med løn - så tyder meget på man ikke er funktionær. Der kan godt som du skriver "de mange funktionæransatte på timeløn i detalibranchen, de har ikke ferie med løn men opsigelsesvarsler iht til funktionærloven"! jeg kan ikke helt se hvad de kan være. Funktionærloven er jo en minimumslov - og udfører man funktionær arbejde så skal man vel også være funkitionær? Jeg tror dem du omtaler, som får opsigelse iht funktionærloven er ansat på funktionærlignende vilkår, men at de ikke er egentlige funktionærer - for var de det ville de med al sandsynlighed være under ferielovens §23 Funktionærer har jo ret til løn under sygdom, så jeg tror du omtaler timelønnede der er ansat på funktionærlignende betingelser¨ Det vil jo så også passe med alt hvad jeg kan finde af fagforeninger der skriver at funktionærer har ret til løn under ferie og sygdom (derfor også mulighed for 120 dages reglen for arbejdsgiver) vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46566
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette link fra teknisk landsforbund http://www.tl.dk/løn+-c12-+ansættelse/ferie+og+frihed/får+jeg+løn+under+ferie laver netop den kobling at hvis man er funktionær har man efter netop ferieloven ret til løn under ferie
Får man ikke løn under ferie og har været ansat over et år, behandles man ikke som funktionær/er man ikke funktionær
Naturligvis kan man aftale længere opsigelsesvarsler bare det er mindst gensidigt, uanset man er funktionær eller ikke, det er jo en anden sag
MEN trådstarter, har du ikke fundet din kontrakt og ved mere nu?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)