Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Community for grafikere og programmøre

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Iværksættere.

Vil lige lufte en gammel ide som jeg har gået og funderet over de sidste 2-3 år, bare for at hører hvad i evt. havde at sige omkring ideen og konceptet.

Jeg har i nogle år nu været aktivdiverse grafiske community i danmark, og har i den periode oprettet en stor viden omkring hvordan sådan et community kører til dagligt. Men har i lang tid savnet nye ideer, da alle sådan communitys ligner hinanden.

Det som det går ud på i dagens community, er at have et forum hvor man kan stille spørgsmål og svare på spørgsmål, det er normalt kernen i et community. Og så er der en Tutorial del, hvor brugerne viser hvad de kan, og vi andre kan så lærer at det, enten som ren tekst eller som video tutorials.

Og så er der enlig ikke mere. Langt de fleste kører på frivillig basis.

Jeg har så drømt lidt om at gå et skridt vidre.

Kunne det tænkes at alt den viden som er på sådan et community kunne resultere i kommercielt arbejde, hvor communityet er arbejdsgiveren, og de ansatte er brugerne af communityet.

Lad mig vise et eksempel.

Lad os sige et firma gerne vil have lavet en hjemmeside. Firmaet kan ikke selv lave den, så de bliver nød til at gå ud i byen og få lavet den. De falder tilfældigvis over vores community, og de kontakter os.

Vi finder ud af hvad de har brug for, og hvad det vil komme til at koste, vi smider en jobannonce ud på communityet hvor vores bruger så kan se den. Vi skal måske bruge en, designer, vi skal bruge en programmør, og vi skal bruge en som kan lave noget flash. Alt sammen noget som er skrevet i jobannoncen så de ved nøjagtigt hvad de skal lave.

Vi finder så 3 brugere som kan stå for jobbet, og de arbejder så sammen evt med en konsulent fra vores side af, som har kontakt til firmaet.


En anden ide til communityet er at vidreudvikle tutorials lidt, som evt kunne være online kurser, det kunne være hæfter/bøger som laves og sælges igennem communityet osv. Og igen det vil kører efter samme principt som overstående.

Der er selvfølgleig en del andre ting som kunne laves, men dem holder jeg lidt for mig selv, men disse ting er de grundlæggende.

Der er selvfølgleig en del ting som skal og er blevet overvejet med denne form for virksomhed, men er temmelig sikker på i kan finde flere ting :)

Så hvis i har noget omkring ideen om det godt eller skidt, kom gerne med det.

Edit: Har i spørgsmål må i selvfølgleig også gerne komme med dem :)
Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej MK

Umiddelbart er jeg tiltaget af ideens grundprincip om at anvende alle de "skjulte" ressourcer der ligger i communities, tror ofte der kan være en stor uudnyttet ressource heri. Men alligevel prøver jeg lige at komme med et par kritiske spørgsmål  
1) Hvad skulle køberne af communitiets ydelse få af fordele i forhold til at købe servicen andre steder?
2) Hvordan vil man være sikker på at bevare en jævn kvalitet på de udførte opgaver, når det hele tiden er forskellige personer der udfører arbejdet?
3) Eksperten.dk har lidt af de samme features(mht. skabelse af teams), men her er det bare kunden der initierer processen på egen hånd. Igen: Hvad får køberen af it-ydelsen ud af, at I sammensætter teamet, hvis I ikke har tilbudsgående kendskab til teammedlemmerne.
 
Men som sagt tror jeg dog på, at det kan blive et stærkt produkt, hvis du kan få taget højde for de ovenstående problemer og positionere tilbuddet ift. andre communities, vikarservices, webbureauer etc.
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/3/2006 3:08:17 PM Forfatter:mk Hej Iværksættere. Vil lige lufte en gammel ide som jeg har gået og funderet over de sidste 2-3 år, bare for at hører hvad i evt. havde at sige omkring ideen og konceptet. Jeg har i nogle år nu været aktiv på diverse grafiske community i danmark, og har i den periode oprettet en stor viden omkring hvordan sådan et community kører til dagligt. Men har i lang tid savnet nye ideer, da alle sådan communitys ligner hinanden. Det som det går ud på i dagens community, er at have et forum hvor man kan stille spørgsmål og svare på spørgsmål, det er normalt kernen i et community. Og så er der en Tutorial del, hvor brugerne viser hvad de kan, og vi andre kan så lærer at det, enten som ren tekst eller som video tutorials. Og så er der enlig ikke mere. Langt de fleste kører på frivillig basis. Jeg har så drømt lidt om at gå et skridt vidre. Kunne det tænkes at alt den viden som er på sådan et community kunne resultere i kommercielt arbejde, hvor communityet er arbejdsgiveren, og de ansatte er brugerne af communityet. Lad mig vise et eksempel. Lad os sige et firma gerne vil have lavet en hjemmeside. Firmaet kan ikke selv lave den, så de bliver nød til at gå ud i byen og få lavet den. De falder tilfældigvis over vores community, og de kontakter os. Vi finder ud af hvad de har brug for, og hvad det vil komme til at koste, vi smider en jobannonce ud på communityet hvor vores bruger så kan se den. Vi skal måske bruge en, designer, vi skal bruge en programmør, og vi skal bruge en som kan lave noget flash. Alt sammen noget som er skrevet i jobannoncen så de ved nøjagtigt hvad de skal lave. Vi finder så 3 brugere som kan stå for jobbet, og de arbejder så sammen evt med en konsulent fra vores side af, som har kontakt til firmaet.
 
- Sådan som jeg læser det, er din idé at skabe en jobdatabase, på en alternativ måde. Hvis kunderne skal bruge din database, skal de nok vide havde de kan bruge den til.
 
 En anden ide til communityet er at vidreudvikle tutorials lidt, som evt kunne være online kurser, det kunne være hæfter/bøger som laves og sælges igennem communityet osv.  Og igen det vil kører efter samme principt som overstående. Der er selvfølgleig en del andre ting som kunne laves, men dem holder jeg lidt for mig selv, men disse ting er de grundlæggende. Der er selvfølgleig en del ting som skal og er blevet overvejet med denne form for virksomhed, men er temmelig sikker på i kan finde flere ting :) Så hvis i har noget omkring ideen om det godt eller skidt, kom gerne med det. Edit: Har i spørgsmål må i selvfølgleig også gerne komme med dem :)
 
- Det kan være du har en god idé. Jeg tror du skal  gøre lidt tanker om hvad der reelt er målet med sitet.
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kristoffer

1. De fordele som jeg lige umidelbart ville kunne se, ville være at man har et kæmpe råde rum, i forhold til et almindeligt webfirma, eller med andre ord, man er ikke bundet til en person, til en stil, til en process, som mange andre firmaer er. Det er meget normalt man i reklame bureauer og web firmaer ansætter folk for en kortere periode for at få ny inspiration, det behøves man ikke her. Her er inspirationen blandt de mange brugere.

2. Jeg har udarbejdet et fedt point system syntes jeg selv ;) som har forskellige levels. Det vil sige man skal vise sit værd inden man kommer i betrægning til et job. Allerede her har jeg sorteret de fleste amatøre fra (Det skal ikke lyde negativt)

Med tiden vil man have en fornemmelse af hvem som kan udføre hvad. Jeg regner selvfølgleig ikke med at ud af feks 1000 brugere der er alle 1000 velegnet, det vel nærmere 5-10 stykker som har den erfaring og professionalisme som skal til for at lave et stykke arbejde som har en kvalitet alle kan være tilfredse med.

3. Igen så kommer man til at kende brugerne, og ved hvem man kan regne med og hvem man ikke kan. Og da jeg personligt selv har fået en del kendskaber, så har jeg allerede en ide om hvem som ville kunne løfte sådan en opgave, så det jo altid en begyndelse, man skal så bare sørge for det ikke bliver for meget indgroet venne tjeneste virksomhed. Men det kender jeg mig selv godt nok til at det ville det ikke blive ;)


Jeg er selv meget hook på ideen, specielt i lyset af at jeg tror på at man her igennem denne form for virksomhed, vil kunne skabe et produkt som vil gå langt over hvad man hidtil har set.

Man kunne råde over så mange forskellige områder, 3d, præsentation, web, flash, programmering, arkitektur, design osv. osv. ja jeg bliver helt høj af at tænke på det
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke lidt hen ad dette du mener?

http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=1490

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
The game.

Jeg kender målet med sitet, mit mål er at lave et community. Det der ikke noget nyskabende i, det findes over alt ;)

Men som du kan se så vil jeg bygge en database op, ikke som du kalder det "en job database" men en viden database. Der ligger jo meget mere i det end bare jobformidlingen. Selvom det selvfølgleig er det grundlæggende, og specielt i iværksætter kredse som her, da det er her pengene evt ville kunne ligge.

Jeg vil forandre måden på hvordan man kan lærer.

Lad os tage et eksempel.

Lille Hans er 15 år vil meget gerne lærer Photoshop, hvad muligheder ligger der i dag !

Hans eneste mulighed er at følge tutorials på nettet, af varierende kvalitet, eller tage et kanont dyrt kursus som han ikke har råd til aligevel og tid for han skal også passe skolen.

Hvis nu Hans kunne få online kursus hver Mandag aften, som han betaler en lille skilling for, så ville Hans kunne komme så meget vidre på kortere tid. Og ikke nok med online kurser, man kunne i samme bevægelse, lave ressourcer til kurset og grupper som kunne hjælpe hinanden mens kurset står på.

Det vil selvfølgleig kræve en underviser, og det betyder penge, men lad os sige han skal udvikle noget undervisningsmateriale som måske vil koste 5.000-10.000 kr, så skal der ikke mange kursister til før det er tjent ind igen. Lad os sige en kursist betaler 300 kr for 10 timers kursus. Og der næsten igen grænse for hvor mange kursister man kan have på hver hold. Men lad os sige 10. Så har vi et regnestykke.

Det selvfølgleig lige hurtige fiktive tal, ved ikke uden lige at undersøge og regne på det hvordan sådan noget kan hænge sammen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Casper nah ikke helt, det ikke så meget konkurrance præget, så ingen vil komme til at føle sig snydt på nogen måde.
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 1/3/2006 11:22:19 PM Forfatter: mk The game. Jeg kender målet med sitet, mit mål er at lave et community. Det der ikke noget nyskabende i, det findes over alt ;)

Men som du kan se så vil jeg bygge en database op, ikke som du kalder det ''en job database'' men en viden database. Der ligger jo meget mere i det end bare jobformidlingen. Selvom det selvfølgleig er det grundlæggende, og specielt i iværksætter kredse som her, da det er her pengene evt ville kunne ligge. Jeg vil forandre måden på hvordan man kan lærer. Lad os tage et eksempel. Lille Hans er 15 år vil meget gerne lærer Photoshop, hvad muligheder ligger der i dag ! Hans eneste mulighed er at følge tutorials på nettet, af varierende kvalitet, eller tage et kanont dyrt kursus som han ikke har råd til aligevel og tid for han skal også passe skolen. Hvis nu Hans kunne få online kursus hver Mandag aften, som han betaler en lille skilling for, så ville Hans kunne komme så meget vidre på kortere tid. Og ikke nok med online kurser, man kunne i samme bevægelse, lave ressourcer til kurset og grupper som kunne hjælpe hinanden mens kurset står på.
 
- Jodatabase/ kursusvirksomhed eller community. Sådan som jeg læser det, vil du staidig tage penge, for at stille kompetent arbejdeskraft til rådighed. Om du kalder det ene, og jeg noget andet kommer vel ud på et. Jeg kan godt se du vil prøve noget der er anderledes, end det der er idag. Bare husk at have en strategi for hvad du vil. Du tjener jo nok ikke penge på at lave et forum hvor folk for svar på spm. jo mindre det koster et abonnement at være med ...?
 
Det vil selvfølgleig kræve en underviser, og det betyder penge, men lad os sige han skal udvikle noget undervisningsmateriale som måske vil koste 5.000-10.000 kr, så skal der ikke mange kursister til før det er tjent ind igen. Lad os sige en kursist betaler 300 kr for 10 timers kursus. Og der næsten igen grænse for hvor mange kursister man kan have på hver hold. Men lad os sige 10. Så har vi et regnestykke. Det selvfølgleig lige hurtige fiktive tal, ved ikke uden lige at undersøge og regne på det hvordan sådan noget kan hænge sammen.
 
- hvis du kan tjene penge på din kursus virksomhed på ovenstående eksemnpel (ved godt du skriver fiktive tal. men lad os tage udgangspunkt i at du kan lave en god skilling) tror jeg du har et produkt der differentierer sig på prisen, og det er jo et stærkt argument i sig selv. Sælgere af kurser idag, er højt lønnet. Jeg kan nævne en årsløn på +700.000 for salg af IT-kurser. Det er jo en omkostning du kan barberer væk.
 
 
Fra Aalborg
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 684
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Først vil jeg lige sige det er enormt cool at jeg har fundet det her sted, det faktisk første gang jeg har snakket åbent om projektet, og det utroligt fedt at se noget respons. Så kom gerne med mere, også meget gerne hvis i allerede med de få oplysninger i har fået, kan se huller i projektet.


The game

Angående undervisnings virksomheden, så kan det godt være jeg ikke helt har udtrykket det godt nok. Men min ide er med communityet, nu kan det godt komme til at lyde lidt som enhedslistens årsmøde, men ideen er at vi vil være et team, et sted hvor alle har noget at sige, et sted hvor du kan finde hjælp, få hjælp og give hjælp. Det vil sige de kurser som skulle afvikles er ikke meningen skal udføres af professionelle underviser med en årsløn på +700.000 kr. De skal udføres af brugerne.

At jeg så muligvis skal ud og invistere i kurser i opstarten er så det, men kender selv personligt underviser indenfor mit område og de tjener ikke i nærheden af +700.000 kr. Så jeg vil tro jeg kunne gøre det noget billigere, mit eneste problem er så omkring programmering, der kender jeg ikke rigtigt nogle, men mon ikke jeg kunne skaffe nogle stykker på de andre danske forums, så kunne jeg jo afprøve mine ideer allerede der, der ligger jo så ufattelige mange ressourcer derude, som måske ikke lige har en doktor grad i deres fag, men som har det som hobby, og ved hvad de snakker om.

Når opstarten så er på plads og der forhåbentligt kommer gang i communityet, så er der man er på det stadge at så er det brugerne som har ordet, og som ville kunne tjene penge på deres viden. hvor de i dag kan give deres viden uden at få noget for den.

Der ligger selvfølgelig mere i det, som jeg nævnte tidligere så er min ide et almindeligt community som man ser i dag, der er så bare nogle flere muligheder for brugeren.



Fordi jeg hellere vil kalde det en viden database, er at du kan få viden der helt gratis, blot ved at oprette en bruger. Det kan man jo alle steder, men her har du så også muligheden for at få yderlig viden ved at bruge lidt penge, og samtidig har du mulighed for at tjene penge.

Hvis du er forvirret nu er det med vilje fra min side af, skal jo ikke afsløre for meget, men jeg prøver at sætte det nogenlunde op.


Mit community er sådan set ikke anderledes end andre communitys som feks. Eksperten.dk, 3dmaxer.dk, activedeveloper.dk, startfirma.dk og hvad de ellers hedder. Jeg vil også have tutorials, artikler, nyheder, bog anmeldelser, forum osv. Alt det her er gratis som det er alle andre steder.

Det anderledes ved det vil blive at brugeren foruden det almindelige som er på de danske communitys har de mulighed for at købe sig til kurser, de har mulighed for at tjene penge.
Men de skal gøre sig fortjent til det, og det så der et point system kommer ind, som feks de har det på eksperten.dk. Dem som kender eksperten, ved så også at deres system ikke virker særlig optimalt. Derfor jeg har mit eget, som ikke går ud på at få point efter spørgsmål man har besvaret i forumet, men mere efter hvor villig man er for at lærer og lærer fra sig, og denne del behøves ikke koste en rød reje. Men den kommer til at koste vilje.
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 1/4/2006 12:38:10 PM Forfatter: mk Først vil jeg lige sige det er enormt cool at jeg har fundet det her sted, det faktisk første gang jeg har snakket åbent om projektet, og det utroligt fedt at se noget respons. Så kom gerne med mere, også meget gerne hvis i allerede med de få oplysninger i har fået, kan se huller i projektet. The game Angående undervisnings virksomheden, så kan det godt være jeg ikke helt har udtrykket det godt nok. Men min ide er med communityet, nu kan det godt komme til at lyde lidt som enhedslistens årsmøde, men ideen er at vi vil være et team, et sted hvor alle har noget at sige, et sted hvor du kan finde hjælp, få hjælp og give hjælp. Det vil sige de kurser som skulle afvikles er ikke meningen skal udføres af professionelle underviser med en årsløn på +700.000 kr. De skal udføres af brugerne. At jeg så muligvis skal ud og invistere i kurser i opstarten er så det, men kender selv personligt underviser indenfor mit område og de tjener ikke i nærheden af +700.000 kr.

- Jeg skrev at det var sælgeren der fik kr.  + 700.000 i årsløn for at sælge kurser til virksomheder, og hvis du kan differenrierer på prisen, har du jo et godt produkt. Det er jo formidlingen du sørger for, og det er her sælgeren får sin hyre. Det er således også her du kan tjene nogle skillinger.
 
Så jeg vil tro jeg kunne gøre det noget billigere, mit eneste problem er så omkring programmering, der kender jeg ikke rigtigt nogle, men mon ikke jeg kunne skaffe nogle stykker på de andre danske forums, så kunne jeg jo afprøve mine ideer allerede der, der ligger jo så ufattelige mange ressourcer derude, som måske ikke lige har en doktor grad i deres fag, men som har det som hobby, og ved hvad de snakker om. Når opstarten så er på plads og der forhåbentligt kommer gang i communityet, så er der man er på det stadge at så er det brugerne som har ordet, og som ville kunne tjene penge på deres viden. hvor de i dag kan give deres viden uden at få noget for den. Der ligger selvfølgelig mere i det, som jeg nævnte tidligere så er min ide et almindeligt community som man ser i dag, der er så bare nogle flere muligheder for brugeren. Fordi jeg hellere vil kalde det en viden database, er at du kan få viden der helt gratis, blot ved at oprette en bruger. Det kan man jo alle steder, men her har du så også muligheden for at få yderlig viden ved at bruge lidt penge, og samtidig har du mulighed for at tjene penge. Hvis du er forvirret nu er det med vilje fra min side af, skal jo ikke afsløre for meget, men jeg prøver at sætte det nogenlunde op. Mit community er sådan set ikke anderledes end andre communitys som feks. Eksperten.dk, 3dmaxer.dk, activedeveloper.dk, startfirma.dk og hvad de ellers hedder. Jeg vil også have tutorials, artikler, nyheder, bog anmeldelser, forum osv.  Alt det her er gratis som det er alle andre steder. Det anderledes ved det vil blive at brugeren foruden det almindelige som er på de danske communitys har de mulighed for at købe sig til kurser, de har mulighed for at tjene penge. Men de skal gøre sig fortjent til det, og det så der et point system kommer ind, som feks de har det på eksperten.dk. Dem som kender eksperten, ved så også at deres system ikke virker særlig optimalt. Derfor jeg har mit eget, som ikke går ud på at få point efter spørgsmål man har besvaret i forumet, men mere efter hvor villig man er for at lærer og lærer fra sig, og denne del behøves ikke koste en rød reje. Men den kommer til at koste vilje.
 
- Jeg kan godt følge din idé, og der kunne jo også være andre indtægtskilder som annoncer etc. Jeg ved af erfaring fra f.eks. Game-sites, (anmelder sites) er det udfordrende at få økonomien til løbe rundt. Skribenter arbejder oftest gratis (honoreres måske med spillene), Så det var min hensigt at fortælle dig, at du skulle have for øje hvordan du vil tjene krunker på
Side 1 ud af 2 (13 indlæg)