Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturering og valuta.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 18. Mar 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Håber i kan hjælpe mig lidt her.
Har søgt nettet igennem for information i flere timer, men synes ikke jeg kan finde et konkret svar på følgende :

Hvis jeg har en potentiel køber til mit produkt i min momsregistrerede virksomhed i Danmark, og min kunde har en momsregistreret virksomhed i en andet land.
I hvilken valuta skal man så fakturere den virksomhed ?
I danske kroner, i det pågældende lands valuta, eller skal begge valutaer tilskrives fakturaen ?

Og hvis man skal fakturere i udenlandsk valuta, hvilken dag bestemmer så den aktuelle kurs

Mvh Erik 

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvis det handler om store ordrer, så kan en individuel aftale forhandles. Mange internationale firmaer sælger deres varer i EURO eller USD, men som du selv nævner, så kan valutaudsving have stor indflydelse på den endelige pris. En af fordelene ved Euroen er, at man slipper for at tænke på valutaudsving. En af de heldige ting er, at den danske krone stadig er bundet til Euroen med meget små udsving.

  • Kun én valuta på fakturaen.
  • Valutakursen sættes normalt til en bestemt dato, som ofte er købs- eller leveringstidspunktet.
VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan kun modtage DKK i Danmark. Så hvis du fakturerer i anden valuta så sender kundet det bekøb til din konto som banken så regner om til dagens kurs.

Du skal gøre op med dig selv om du vil have det besvær med små afrundinger til kurs diff. plus det kan være svært at se hvem der har betalt hvis du har mange transaktioner.

Valuta skal dog være aftalt på forhånd så du ikke giver pris i DKK og fakturerer i EUR. Til EU lande vil de nok være mere tilbøjelige at købe fra dig hvis dine priser er i EUR da det jo er den valuta de kender og nemt kan sammenligne priserne.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Møller:

Du kan kun modtage DKK i Danmark. Så hvis du fakturerer i anden valuta så sender kundet det bekøb til din konto som banken så regner om til dagens kurs.

Det er nu ikke rigtigt at man kun kan modtage DKK i Denmark!  Et firma i Danmark kan sagtens have forskellige valuta konti i banken.  Det giver jo helt klar nogle fordele at have sådanne konti.

 

Mvh

Ravn

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror du skal have en vis størrelse før banken tilbyder valutakonti.

Men det er da klart at anbefale hvis man har udgifter i samme valuta som man får indtægter, så slipper man for at veksle flere gange.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Møller:

Tror du skal have en vis størrelse før banken tilbyder valutakonti.

Nu er det ikke fordi mit firma er specielt stort så det er bare noget man skal spørge om, mit firma har konti i DKK, GBP, USD, EUR og SEK det koster mig ikke en krone at have dem.

Prøv en gang at google valutakonti.

 

 

 

Tilmeldt 18. Mar 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de konstruktive svar, selvom de lod vente lidt på sig.
Jeg valgte derfor at fakturere i DKK, men bedte køberne om at overføre i Euro svarende til det danske beløb, da transaktionsgebyret dermed blev holdt på 40 DKK pr transaktion. 
Det lader til at køberne har været fint tilfredse med det.

Men vil det så sige at hvis man har valutakonti i fx Euro, så kan man bare veksle når man har en fornuftig sum penge, og dermed undgå transaktionsgebyrerne individuelt ?
Det lyder da super smart hvis det er tilfældet.
Jeg hører gerne fra jer igen.

Mvh Erik 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, formålet med en valutakonto er at man ikke behøver at veksle dem om. Hvis du fx modtager EUR og har udgifter i EUR så skal du ikke via DKK som man engang skulle.

Dette virker kun som erhverskunde som jeg umiddelbart kunne finde. Nordnet har dog også til private men mener kun det er hvis man investerer hos dem.

Ved ikke om du sparer transaktions omk fra banken, de skal nok sørge for at få deres gebyrer enten direkte eller også ved at give dig en dårligere kurs.

Der er også renteforskel på de forskellige valutakonti men det er ikke så aktuelt pt da de fleste valutaer har lave renter i år.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 18. Mar 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det kvikke svar Claus.
Det har en hel del at sige for vores (indtil videre) mindre firma, hvor stort transaktionsgebyret er.
Så det er da værd at undersøge til bunds på længere sigt.
Jeg er helt med på at bankerne nok skal tage deres andel på den ene eller den anden måde, men hvis man har 100 transaktioner uden at veksle, og har en konto i Euro, så er det 4000 DKK.
Det ville da alligevel være noget af en pris for at veksle en gang !
Er transaktionsgebyret egentlig fradragsberretiget ?

Jeg er iøvrigt bevidst om at transaktionsgebyret kan gøres billigere, men på nuværende tidspunkt er denne aftale til at leve med, grundet vores nuværende størrelse.

Vores udgifter til råvarer er fra et dansk firma, så det kan vel ikke lade sig gøre at købe i Euro.
Hører gerne flere råd fra andre i samme situation.

Mvh Erik 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, de er fradragsberettigede.

Og ja, man kan forhandle med de fleste banker mht til gebyrer alt efter hvor stor man er.

Alt efter hvad det er for råvarer og igen hvor stor din volumen er så kan du forlange at få pris og faktura i EUR. Det er jo trods alt dig der er kunden og så har man lidt at skulle have sagt hvor man vil lægge sine penge.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)