Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny enkeltmandsvirksomhed - Behøver jeg betale moms?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer!

Jeg fik i dag oprettet et CVR nummer i forbindelse med en freelance stilling jeg er blevet budt. Firmaet jeg skal arbejde for krævede et CVr nummer til deres bogholding.

Så nu står jeg med et CVR nummer, og skal til at arbejde freelance som grafiker. Men jeg er reeeet sikker på jeg ikke komer til at tjene mere end 50000 på det, og derfor er jeg vel fritaget for moms?

Der stod i registreringen af min virksomhed at jeg skulle tilmelde mig mindst én "pligt" til SKAT (moms, lønspligt, eksport etc...) Så jeg tog momsen og tænkte jeg vel altid kunne rette det efterfølgende...

25% af en given løn er mange penge for en netop uddannet ledig freelancer som mig, og jeg ville høre om der var nogen måde jeg nu med et CVR nummer (påkrævet af arbejdsgiver) kan slippe for momsen, da jeg ikke kommer til at tjene vildt stort på det?

Tilmeldt 25. Sep 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Eller kicker momsen først ind, når man har rundet de 50000?

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 770
Fra  HLnet Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du et CVR nummer, skal du betale moms. Ellers skal du fakturere som privatperson, og så skal du ikke bruge et CVR nummer.

 iPhone 6

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej du.

Når du har fået dit cvr nr. Er du samtidig blevet momsregistreret. Derfor er du forpligtet til at betale moms.. Men momsen er fuldstændig ligegyldig, da ingen virksomheder betaler moms.. Så momsen kunne sagtens udgøre fx 1.000.000 men det ville stadigvæk være ligegyldigt da salgsmoms modregnes købsmoms og så betaler man differencen, eller får differencen alt
Efter om man har solgt mere end man har købt, eller omvendt.. Så du skal ikke bekymre dig om momsen.. Den påvirker ikke din løn :)

MVH Tobias.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du er momsregistreret, skal du afregne moms. Uanset om du omsætter for mere eller mindre end de 50.000.

Eneste undtagelse ville være, hvis du har ydelser, der er undtaget fra moms. Men jeg mener ikke, at grafisk virksomhed er en af de undtagelser. Så ja, du skal pålægge dine ydelser moms.

Så hvis du beregner dig f.eks. en løn på 500 kr i timen (jeg aner ikke, hvad du regner med at tage), så skal du lægge moms oveni = 500 + 125 = 625.

De 125 skal du så "aflevere" til SKAT. Til gengæld kan du trække momsen fra for dine anskaffelser og forbrug af f.eks. telefon, pc, papir, kuverter osv. osv.

Har du kun denne ene kunde, du skal arbejde for?

Tilmeldt 25. Sep 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Som det ser ud lige nu, ja... Med håbet om at der snart kommer flere... :) Det er vel et spørgsmål om at få en fod indenfor i branchen...

Tilmeldt 25. Sep 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Så når jeg nu sælger denne grafiske ydelse, så skal jeg bare lægge 25% moms oven i den faktura jeg giver dem? - og derefter indberette det til SKAT, hvor jeg så i sidste kan trække det fra igen, og lønen vil være uforandret og uden andre omkostninger?

Tilmeldt 25. Sep 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Er helt blank... :) Det lyder som om momsen egentlig er mere fiktiv end reel...

Case: Lad os antage jeg får 500 i timen fra min arbejdsgiver. Dem skal jeg self betale skat af. Så skriver jeg 500 + 25% = 625 på min faktura, og anfører til skat at de ekstra 125 kr er moms. Men jeg vil stadig få 500 minus SKAT indsat på min konto?

Mht til udgifter ifm. min lille ny virksomhed kommer der ingen udgifter... Jeg arbejder på arbejdsgiverens maskiner, og transporten klares ved cykel... Alt på den konto vil derfor være ren rå indtægt...

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 122
Fra  Aarhus Regnskab Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart lyder det til, at du ikke er selvstændig erhvervsdrivende, men derimod lønmodtager hos din "arbejdsgiver".

Har du andre kunder end denne ene?

I såfald du er erhvervsdrivende, vil jeg stærkt anbefale dig, at tage kontakt til en bogholder - jeg synes umiddelbart at du halter lidt, hvad angår regnskabsforståelse. Dette behøver ikke at koste ret meget, at du er sikker på, at du får afregnet korrekt moms osv.

Med venlig hilsen

Martin Johansen

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nowa:
og derefter indberette det til SKAT, hvor jeg så i sidste kan trække det fra igen,

Ja, jeg tror, du har ret... Men begrebet "trække fra" er et tvetydigt et at bruge :-)

Det er faktisk din kunde, der kan trække momsen fra - og altså få den retur. De 125 kr. du får ind i moms i mit eksempel, skal du aflevere til SKAT, når du har lavet dit momsregnskab. Kun hvis du så har haft anskaffelser i den samme periode, kan du modregne denne sum.

Eksempel på momsregnskab (meget forenklet):

Du har arbejdet 10 timer a 500 kr. Altså i alt 5000. Beløbet har du derefter lagt moms på, så regningen lyder på 6250. Udgående moms (salgsmoms) = 1.250
I den samme momsperiode har du købt en printer og printerpapir for i alt 1500 kr. Den indgående moms (købsmoms) af dette beløb udgør 20 % = 300
Du skylder nu SKAT 950 kr. i moms.

Om din egen indkomst (lige så forenklet):
Du har nu tjent 5000 kr. på dit eget arbejde. Men du har haft udgifter for 1.200 kr. uden moms. Det giver dig et overskud på 3800 kr. som du skal betale skat af.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)