Har en virksomhedsplan på tegnebrættet hvor kerneproduktet er en serviceydelse. Men jeg kan ikke helt se klart og tydeligt for mig, om det egner sig til Franchise. På den ene side er der soleklar logik i at sprede forretningen geografisk - evt. via franchise. Men der hvor jeg er i tvivl er om serviceydelse generelt er særligt velegnet til franchise... Forstået således at serviceydelsen bliver solgt ved opsøgende salg - og der derfor hurtigt kan opstå hård intern konkurrence om gode kontrakter... Løses dette typisk ved en form for "distriktsopdeling", eller er dristriktsopdeling det første tegn på at Franchise ikke er det rigtige koncept? Case: Serviceydelsen er rettet et par specifikke brancher. I Glostrup ligger en oplagt kandidat til en stor saftig kontrakt. Franchisetager A har henvendt sig flere gange - uden succes. Nu starter Franchisetager B, og det første han gør er at pakke attachetasken og ringe på ude i Glostrup.. (uden at vide at A har været der).. Således er virksomhedens brand på en måde sat i miskredit, fordi det virker uorganiseret at en ny sælger af samme ydelse (udadtil) fra samme firma uanet retter henvendelse. Jeg ved der er eksisterende serviceorienterede franchises derude, men jeg kan ikke se ind bag facaden om der er slået geografiske linjer for, hvor den enkelte franchisetager må opsøge kunder. |
Hej
Det bedste er helt sikkert at dele det op i distrikter.
Nu ved jeg ikke hvem målgruppen er, men jeg ville give franchisetagerne en mindre område som kunne vokse efterhånden som salget steg. D.v.s. de mere ambitiøse erhverver sig efterhånden større områder end de mindre ambitiøse.
Jeg kan ikke se hvorfor serviceydelser ikke skulle kunne deles op i distrikter.