Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varesortiment - hvordan?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 26. Aug 06
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer
 

Jeg har været med på en kigger i snart et års tid og nydt godt af alle jeres guldkorn. Jeg har længe gået med en ide som jeg føler et større og større behov for at føre ud i livet. Jeg er dog så meget på udebane at jeg håber på et indspark fra jer, der kan få mig videre.

Jeg dyrker en sport hvor jeg har erfaret at en bestemt type beklædning er meget svær at fremskaffe i sportsforretninger og specialbutikker. Jeg har undersøgt markedet nøje og har fundet at udvalget er meget lille i eksisterende forretninger og de fleste udøvere køber denne type beklædning i almindelige tøjforretninger.

Jeg mener ud fra undersøgelser jeg har lavet at der er et marked for specialudgaver af denne beklædningstype. Jeg har også fundet en række varer i udlandet jeg mener dækker behovet. Ingen af de varer/mærker jeg har fundet forhandles tilsyneladende i Danmark.

 

Jeg har overvejet at starte en forretning, der skal sælge disse varer, der pt. kun sælges i udlandet (primært USA og England). Min forretning skal være netbaseret og endvidere repræsenteres ved messer og andre større begivenheder indenfor denne sportsgren (ca. 7 om året) hvor rigtigt mange aktive udøvere (både amatører og professionelle) kommer. Dette er helt sikkert en god idé men mine overvejelser er nu følgende:

 

Jeg er på hjemmebane hvad angår det tekniske (jeg kan altså godt opbygge webbutikken). Jeg ved også en masse om sportsgrenen. Men når det kommer til de varer jeg vil sælge så er jeg på udebane. Jeg har ikke et eksisterende firma – alt skal bygges op fra bunden.

 

Hvordan griber jeg det an herfra mht. at få skaffet de varer jeg skal sælge?

 

Er der forskel på hvordan jeg skal gribe det an i England vs. USA (udenfor EU)? Mærkerne forhandles ikke i Danmark.

Når jeg åbner en specialforretning er jeg helt sikker på at de store og veletablerede butikker vil få øjnene op for dette uudforskede marked og begynde at sælge de samme varer/mærker som jeg vil forhandle (og som ikke hidtil har været set i Danmark).

 

Kan jeg sikre mig mod dette?

 

Jeg har tænkt virkelig meget over dette og har overvejet om jeg i stedet for at åbne en netbutik og tage rundt på messer skulle sælge til andre forretninger.

 

Er det en god ide?

 

Kan jeg stadig have min egen netbutik ved siden af eller er dette modstridende interesser?

 

Hvordan bliver jeg forhandler af disse produkter hvis det er med henblik på videresalg.

 

Jeg håber på at der er en amino eller to, der vil svare med Jeres erfaringer og bringe mig videre i min ide.


TAK!

Tilmeldt 12. Mar 07
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Louise,

Jeg vil anbefale dig, at kontakte mærkeejerne af de tøjmærker, du har øje på og som endnu ikke er at finde i Danmark. Prøv om du kan få eneforhandling.  Dermed kan du både sælge engros til relevante detailbutikker og samtidig lave din web-shop. Prismæssigt har du så mulighed for at styre markedet, således at butikkerne ikke vil finde det attraktivt, at sælge under din vejl. udsalgspris.  Omvendt skal du i din netshop sælge til din forventede udsalgspris i detailleddet, således, at du ikke sælger billigere til slutbruger, end den fysiske butik har mulighed for. 

Sørg for at få en skriftlig kontrakt - du kan henvende dig til Det Danske Handelskammer for hjælp i den forbindelse.  Man skal være medlem for at kunne trække på alle deres ressourcer, men en standardkontrakt og lidt vejledning, vil jeg tro du kan få uden beregning.

God ide at deltage på de årlige sportsarrangementer, hvor du kommer i direkte kontakt med din målgruppe.

Held og lykke til dig,

Jannie

Fra Århus
Tilmeldt 26. Aug 06
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jannie.

 

Tusind tak for dit svar. Jeg har startet med at kontakte nogle danske agenter for mærker jeg gerne vil forhandle (men som allerede er i Danmark). Bare for lige at øve mig lidt   Og det er gået fint. Jeg har aftalt at jeg skal forhandle det ene mærke og det andet var de holdt op med at producere. Ingen af dem åd mig....

 

Jeg fik en snak med den ene eneforhandler og hun fortalte mig lidt om hvordan det foregår. Hun sagde at det var umuligt at blive eneforhandler når man ikke kunne frevise en omsætning og hun sagde at hendes mærkevareejere forlangte at hun købte for mindst 200.000 om året. Så løber det jo hurtigt op. Er det normalt det hun siger?

 

Som du kan høre har dit svar bragt mig videre. Dels med at kontakte agenter i Danmark og gjort mig klar til at kontate de udenlandske mærker. Tak for det.

 

Hilsen Louise E

 

Tilmeldt 12. Mar 07
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Louise,

Ved aftaler om eneforhandling er det normalt, at mærkeejer gerne vil have en garanteret minimumsomsætning - men det svinger meget.  Hvis det mærke, du har kig på, endnu slet ikke kan købes i Danmark, synes jeg bestemt ikke at du skal opgive her.  Kontakt dem, fortæl om dig selv og dine planer.  Af konkurrencehensyn skal du bede dem give dig 2år til at oparbejde markedet, for ting tager tid.  Efter 2 år, hvor du forhåbentlig er godt kørende, kan I sammen sætte målsætninger, som skal indfries, hvis du skal beholde eneforhandlingen. Hvis de pågældende mærkeejere endnu ikke har Danmark som målsat nyt marked, så vil de næppe være afvisende for at lade dig starte op.

Har du forhørt dig hos Dansk Handelskammer?

Mange hilsner

Jannie

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)