Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal der moms på mandetimer, udført for udenlandsk firma?

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)
Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vi har en tekniker, som skal udføre service for en af vore leverandører. I dette tilfælde, skal de selv afregne for arbejdet - og nu bliver jeg i tvivl om hvorvidt, vi skal lægge moms på arbejdet, som bliver udført i Danmark, men skal faktureres til Polen. Det drejer sig om udskiftning af en reservedel på en elektrisk vare, som er installeret hos en kunde.

Nogen der ved det?

Mange tak for hjælpen...

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er det dk firma der skriver fakturaen til den dk levenradør skal der salgsmoms på, når du sender den videre til polen er det uden moms

Mvh

 

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, men jeg hørte nogen nævne at når det fysisk arbejde udført på en fastinstalleret genstand i Danmark, så skulle der dansk moms på. Synes bare det lyder mærkeligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Mig bekendt er set sådan, at hvis det man fakturerer vedrører noget der har med dansk momsaktivitet at gøre, ex en maskine der indtjener dansk moms, så skal der dansk moms på uanset hvad, men vent på en ekspert
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en dansk eliktriker der har udført reparationen, så må det være salg af ydelser til polen for dig, salg af ydelser jo også er momsfri mellem EU lande.

Mvh

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis din kunde har et EU moms nummer kan du påføre det fakturaen. Så behøver du ikke at lægge moms på da der er tale om omvendt betalingspligt og køberen skal opgive momsen i sit eget land.

Det er vigtigt at du i VIES systemet kontrollerer det moms nummer du får da du ellers kan komme til at hænge på momsen. Når du rapporterer skal du bruge deres moms nummer og hvis det er forkert så kan du ikke sende din moms rapportering. Dette hed tidligere listesystemet.

Husk at gemme dokumentation for at du har kontrolleret moms nummeret. Det gøres nemmest når du opretter kundeni dit system.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Er I sikre på det? Som jeg læser spørgsmålet, er det et dansk firma der udfører arbejde i Danmark på en maskine - men skal fakturere Polen

Er det sådan - at de sender maskinen fra Polen til jer for at få udført arbejdet trådstarter - eller er det en maskine der altid står i Danmark - på et eller andet måske dansk momsregistreret sted - men I bliver bedt om at fakturere til Polen?

Er den sendt fra Polen til jer for reparation og bare skal retur, så er jeg enig i alle svarene - men står den normalt på en dansk fabrik - og skal repareres der, så vil jeg ikke mene man kan slippe for dansk moms, bare fordi de beder om faktura til Polen eller hvor som helst.

Står maskinen på fast sted i danmark på en fabrik - og udfører arbejde som er dansk momspligtigt (det den producerer) - så vil jeg mene der skal dansk moms på jeres reparation, helt ligemeget hvem der betaler. Man kan ikke udføre noget som er momspligtigt i Danmark og slippe moms ved at fakturere Polen. Udnyttes det som udgangspunkt i Danmark, er det dansk momspligtigt også hvis man fakturerer ud over DK. 

Det har vi klart svar fra skat på i forbindelse med et salg til Norge

bare for at få det klart kunne det være sjovt at høre om maskinen står fast i DK eller bare sendes til DK for jeres rep.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da lige meget hvor maskinen er og hvem der ejer den. Du kan hyre hvemsomheltst til at servicere maskinen.

Det er jo netop derfor man indførte listesystemet som nu hedder EU moms.

For at blive fritaget for at lægge moms på skal man jo sørge for at virksomheden man fakturerer har et EU moms nummer. Dette momsnummer bliver rapporteret sammen med at man sender sin moms rapport. Modtagerlandet får så at vide at den virksomhed skal rapportere købsmoms fra DK. Man ved jo aldrig om de så også kontrollerer det i det land og det er for os ligegyldigt.

Det kan være mange tal som skal tastes hver gang man laver moms rapportering så det er værd at sørge for at ens økonomisystem kan lave listen med momsnummer og køb for perioden da opgaven ellers kan bliver temmelig langhåret. Har sat et system op for en virksomhed for et par år siden hvor vi havde næsten 100 linier hver måned. Når så moms numrene ikke stemte så kommer den ud med fejl og så skal man have fat i kunden for at bekræfte moms nummeret. 

Derfor skal man heller ikke sende moms rapporten sidste dag for så er der ikke tid til at få rettet sådanne ting.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Maskinen står fast i Danmark. Den blev importeret fra Polen og solgt til dansk kunde. Den polske producent varetager serviceopgaver for os ifbm garantisager og holder os fri for arbejdet og udgifter forbundet med dette, da det er en del af kontrakten. I dette tilfælde er opgaven så bare forholdsvis lille og meget tæt på vores virksomhed - så det er billigere at vi selv løser opgaven og sender dem en regning for det. Spørgsmålet er så bare om vi kan sende dem en regning for udbedring af fejl under garantien, uden at pålægge dem dansk moms på regningen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Claus Møller:
et er da lige meget hvor maskinen er og hvem der ejer den. Du kan hyre hvemsomheltst til at servicere maskinen.

og her gik jeg med den tro at leveringsstedet spillede en rolle i relation til den momsmæssige behandling af ydelser..... Hmm

/Henrik

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)