Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad min hjemmeside "værd" ?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

 
Jeg vil gerne lige bidrage med en regnskabsmæssig beregning af virksomheders "værdi" (Goodwill), som - i en hér meget forenklet udgave - tager udgangspunkt i de sidste 3 års resultat, før renter.
F.eks. År 2002 (vægtes x1), år 2003 (vægtes x2) og år 2004(vægtes x3). Dette beløb divideres med 6.
 
Herefter reguleres for "driftsherreløn", forrenting af aktiver, og beløbet kapitaliseres.
 
Men den forenklede udgave med de vægtede resultater - kan måske i 1. omgang give en fornemmelse af værdien.
 
Anne Mette

Vi gør "det med regnskab" nemt for dig. www.tal-knuser.dk

Tilmeldt 14. Nov 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg selv skulle købe et website, ville jeg bl.a. se på følgende:

  • Antal af brugere (tilmeldte med mailadresse)
  • Vækst/fald i antal brugere sidste 12 måneder
  • Kundeloyaliteten (ved betalingsfunktioner)
  • Leverandørforhold (ved handelsfunktioner)
  • Source kode kvaliteten (skrevet af 14-årige fætter Brian?)
  • Eventuelle overdragelsesomkostninger/problemer
- blot for at nævne nogle grundlæggende forhold. Og så ville prisen nok være et mix af omsætningen og ovenstående. Med andre ord, det er ikke let at sætte en pris på et website. Og selvom prisen er rigtig, er det jo ingen garanti for at der er en køber...
 
mvh Carsten
 
 
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/6/2006 10:56:20 AM Forfatter: Tal-knuser

Men den forenklede udgave med de vægtede resultater - kan måske i 1. omgang give en fornemmelse af

Spørgsmålet er så, hvilken kapitaliseringsfaktor man med rimelighed kan bruge, når der er tale om en webside, der ikke har hverken fysiske produkter eller tjenesteydelser, der kan sælges (og optimeres). Ofte kommer omsætningen jo udelukkende fra annonceindtægter.
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 1/6/2006 10:08:44 AM Forfatter: Mikkel deMib Moms kan ALDRIG indgå i en økonomisk beregning i et firma al den stund at det IKKE er dine penge :)

Lige bortset fra likviditetsmæssigt/i likviditetsbudgettet. Det herlige budget, som mange glemmer i farten. :-)
Tilmeldt 20. Nov 05
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Tommelfingerregler holder ikke altid vand...
Jeg havde på et tidspunkt en drøftelse med min revisor for at få fastsat goodwill på en portal - goodwill skulle anvendes til stiftelse af et selskab der skulle drive portalen.
Han mente, i lighed med os andre, at værdifastsættelse af goodwill af en internetvirksomhed er utrolig svært. Derudover ville denne goodwill blive nedskrevet med 25% årligt - ikke fordi det er relevant i forhold til et salg, men det fortæller lidt om hvor luftig en værdi det er.
 
Jeg har svært ved at forestille mig at jeg ville betale 800.000 kr. for et potientielt overskud på 100.000. Købssummen skal forrentes og forretningen drives videre, med den risiko dette indebærer.
Der kan købes rigtig meget markedsføring for 800.000 - og en klon af konceptet kan måske udvikles i pakistan for 10.000 kr. ;0)
 
I dag koster det få penge at udvikle en klon af et hvilket som helst koncept på nettet, derfor må goodwill primært ligge i eksisterende data og et godt indarbejdet navn.
 
Omvendt er der ikke tvivl om at der er domænenavne der er interessante - også selv om de intet omsætter i dag. Her må det være potentialet der fastsætter prisen.
 
Lad mig i øvrigt hermed invitere jer til at dele viden på området på www.sitesellers.dk, som jeg for nylig har sat i søen.
 
Med venlig hilsen
 
Carsten O.
Fra 3100
Tilmeldt 13. Nov 05
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/6/2006 1:14:58 PM Forfatter: Lasse H. Kristiansen
 
Spørgsmålet er så, hvilken kapitaliseringsfaktor man med rimelighed kan bruge, når der er tale om en webside, der ikke har hverken fysiske produkter eller tjenesteydelser, der kan sælges (og optimeres). Ofte kommer omsætningen jo udelukkende fra annonceindtægter.

Det er rigtigt - kapitaliseringsfaktoren vil (i revisionsverdenen) ofte være udtryk for et forventet prisleje for alternative investeringsmuligheder, sammenholdt med en forventet tisdperiode "goodwill''et" har nogen værdi....
 
Anne Mette
 

Vi gør "det med regnskab" nemt for dig. www.tal-knuser.dk

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/6/2006 1:28:21 PM Forfatter: Tal-knuser [
Det er rigtigt - kapitaliseringsfaktoren vil (i revisionsverdenen) ofte være udtryk for et forventet prisleje for alternative investeringsmuligheder, sammenholdt med en forventet tisdperiode ''goodwill''et'' har nogen værdi....
Anne Mette

Ja, det er klart. Sådan fungerer det - ikke kun i revisionsverdenen. En fornuftig investor tager selvfølgelig højde for andre investeringsmuligheder og sætter sit forretningskrav derefter.
 
Højere obligationsrente = højere forretningskrav til andre investeringer, osv.
Fra Handewitt
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 598
Fra  N.K. Import APS Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er nogle som har nogle sites med et overskud er jeg rimelig sikker på jeg gerne vil betale 8 x månedligt overskud for biksen, hvis det er noget jeg ser mig i stand til at køre, eller kan hyre en til at køre for mig :-)  

Synes 8 x md. overskud er alt for lidt, og jeg ved da at jeg ikke vil sælge min primære indtægtskilde for noget, der ligner det tal, da det tager 8 mdr at tjene pengene hjem, og der ikke er meget arbejde i det. 
 
Men selvfølgelig var det også kun en generel regel, men mener ikke den kan bruges overhovedet. Hvis den kan er jeg i hvertfald interesseret i de fleste sites ;-)

Danmarks største udvalg af billigt træningsudstyr

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Og husk nu at overskud ikke = omsætning. Husk at fratrække alle omkostninger inkl. løn til jer selv før i har det reelle tal.

Dbh Martin
Side 2 ud af 3 (24 indlæg)