Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af eksisterende virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Er der nogen, der har en god formel for fastsættelse for en rimelig købspris for en eksisterende virksomhed.

Virksomheden har eksitseret i lidt 5 år.

Den drives med overskud - og der er et rimeligt DB på varene

Salg sker via nettet, messer, nogle få udvalgte "agenter" og direkte aftaleer med en del detailbutikker rundt omkring i landet.

Der er tale om et produkt i helsebranchen, som er godkendt af myndighederne.

Varelager, simpelt produktions- og pakkeudstyr medfølger.

Skønnet årlig omsætning ligger på 1-2 millioner kr.

mvh
Klaus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tror det er svært at lave en formel der rammer et fornuftigt tal for hvad virksomheden er værd. Så lille en virksomhed er ikke meget mere værd end aktiverne og måske 100.000 i goodwill.
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

For at estimere købsprisen, så er resultatet (+ lønnen til indehaveren) væsentligt mere interessant end omsætningen. At angive et omsætningsinterval på 1-2 millioner er også en smule upræcist. Der er trods alt tale om et procentuelt ret stort interval

Men sådan i grove træk så indeholder virksomheden jo nogle aktiver som der kan sættes en værdi på. Dernæst så skal køberens investering jo forrentes, så dvs at de penge han smider for at købe virksomheden skal han have hjem igen over en årrække gennem virksomhedens overskud. Antallet af år vil bestemt afhænge af branchen og størrelsen, men jeg tror at man i dette tilfælde ikke vil tale om mere end 5 år.
Så umiddelbart - uden at være revisor - vil jeg sige, at dit gennemsnitlige resultat over de seneste 3 år kan du gange med 5, og så lægge værdien af aktiverne oveni. Så er der i hvert fald et udgangspunkt for værdien af virksomheden.
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :
I forlængelse af min forrige mail skal jeg lige skrive, at det kan være af væsentlig betydning for virksomhedens værdi, hvor meget virksomheden er knyttet til sælgeren. Hvis en stor del af omsætningen hænger sammen med den nuværende ejers gode og tætte relationer til en lille skare af trofaste kunder, så kan det have stor betydning for prisen, hvis en køber ikke har en rimelig garanti for at kunde/leverandørforholdet kan fortsætte under en ny ejer. Faktisk tror jeg, at dette forhold kan gøre mange mindre virksomheder usælgelige.
Fra Ejby
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Klaus,

Jeg vil tilslutte mig at det er meget afhængigt af hvor viktig du er for den eksistrende omsætning.
 
En anden mulighed var at en køber overtager aktiverne til værdien og at du så deler goodwill op i en mindre upfront betaling + rater over tid/andel i omsætningen til dig i en foruddefineret periode. Så er du forpligtet/interesseret i en glidende overgang, hvor du hjælper køber med at komme godt i gang og køber er afhængig af at gøre en indsats for at blive koblet ind på dine kontakter/netværk.
 
Det kræver selvfølgelig en god kemi mellem jer og at en sådan aftale er præcist og skriftligt formuleret, så ikke der kommer splid af at du tror køber prøver at skyde noget/skjule noget du skulle have andel i eller at købe synes at det ikke kan betale sig med en ekstra indsats.
 
 
 
 
 
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har ikke opskriften på fastsættelse af prisen på en virksomhed, men som der rigtigt nok er skrevet skal goodwill naturligvis beregnes. og der skal afhængigt af, i hvilen form virksomheden er drevet,  A/S ApS, eller personligt.kigges på om omsætningen er med eller uden driftsherre løn.
(Lyder gammeldavs, mener det kaldes det, altså)  
Mon ikke man lander på en pris, baseret på indre værdi i virksomheden + evt. Godwill. (som nok ikke er meget med den oms.?)
 
Generelt vil jeg anbefale at man får en revisor på bananen og sikrer sig at der er en resultatopgørelse med periodeafgrænsning pr. overtagelsesdagen.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)