Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Førtidspension og privat virksomhed

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. Jeg er førtidspensionist (den nye lov) og vil gerne oprette min egen webshop og have lidt penge til mig selv ved siden af.

Men hvordan skal dette forgå?

Jeg er indforstået med at momsrigestering er en frivillig mulighed så længe man ikke tjener over 50.000 kr. Men det er jo ikke noget man kan undgå hvis det skulle gå godt igennem de 12 måneder. Og skat slipper man helt sikkert ikke for. Big Smile

Men hvordan skal jeg handle på mine valg når jeg nu vil lave webshop? og sælge. Skal jeg kontakte min kommune eller skat og forklare dem at jeg vil til og igang med at lave en webshop, også tjene en smule ved siden af?

Ang. CVR nummer, er dette et krav hvis man vil have en webshop eller af salg på Kramermarkeder?

Og er der andre ting som jeg skal være opmærksom på før jeg springer ud i det. For jeg vil jo ikke lave fejl og blive bonget i hoved med bøder fordi jeg ved et uheld har lavet en fejl.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Madsls:
Jeg er førtidspensionist (den nye lov) og vil gerne oprette min egen webshop og have lidt penge til mig selv ved siden af.

 

Må man overhoved tjene penge ved siden af sin førtidspension??   Man er vel førtidspensioneret fordi man ikke kan arbejde? 

Der er altså tale om en omsætning på 50.000 kr (indenfor 12 måneder)  og ikke en fortjeneste som du skrriver!

 

Mvh

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville absolut tale med min "sagsbehandler" og høre hvad du må tjene ved siden af førtidspensionen - og om der er ting at tage hensyn til, (hvis man tjener meget - vil den så blive sat i bero? - eller op til ny overvejelse? - hvad vil blive modregnet?)

Hvis du krydser 50.000 grænsen over 12 mdr så vil du være momspligtig også af de første 50 t så vær omhyggelig med at vurdere, og kan du risikere at krydse den grænse, så lav CVR og moms registrering. Du har så moms af forretningsnødvendige indkøb at trække fra, men skal tillægge moms til dit salg. Du skal følge årsregnskabsloven i alle fald.

Iøvrigt, hvis det er under 50 t per 12 lbd måneder. kan du sælge som CPR (dig som person uden selskab - men stadigt selv som person, tal med kommunen så du ikke får bøvl med førtidspensionen). Det er så uden moms - - du fører stadigt regnskab, og din fortjeneste skal opgives i rubrik 20 og bør forskudsregistreres, Det er den kontakt du så behøver til skat.

Vær omhyggelig med regnskab og skat så du ikke ryger i problem med skat OG førtidspension, formentlig i så fald på en gang, men får du OK fra kommunen/sagsbehandleren (få noget på skrift) så der det bare med at komme igang.

Der er ikke noget krav om CVR for at ha en webshop - og med mindre det enkelt kræmmermarked kræver det (tror jeg ikke generelt) heller ikke der.

God vind

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kender en del som arbejder på deres førtidspension og jeg er selv bleven tilbudet skåne arbejde. som jeg takket nej til. Så at tjene ved siden af sin førtidspension burde ikke være et problem.

Ang. fortjeneste, ja det var lige en smutter for mig. skulle have vært "omsætning" jeg undskylder.

Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 08
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad jeg har fået fortalt er hvis jeg tjener mere en 50.000 årligt med min førtidspension ved siden af vil de sænke min førtidspension.

Men jeg vil da så lige smutte forbi min sagsbehandler og få en snak der ang mit projekt. Så jeg kan få afklaret mine ønsker der. 

Og tak for dit svar Cookie. Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Madsls:
Hvad jeg har fået fortalt er hvis jeg tjener mere en 50.000 årligt med min førtidspension ved siden af vil de sænke min førtidspension.

Men jeg vil da så lige smutte forbi min sagsbehandler og få en snak der ang mit projekt
Det kan sagtens være sådan, og helt korrekt - FÅ det meget gerne bekræftet og på skrift. 

Jeg ville så slet ikke bekymre mig om en grænse - 50.000 eller hvad den end måtte være, for kan du spare samfundet penge og selv lave succes ved at tjene pengene, så synes jeg altid det må være positivt - selv om det måske ikke giver det store ekstra -

Lad os høre hvad sagsbehandleren konkret siger. Det er ikke sikkert vi bliver så meget klogere til næste gang en spørger, for der kan være forskellige hensyn, men så kender vi lidt til svaret for de der er i nye ordning

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

1.  Det er OMSÆTNINGEN der bestemmer om du skal momsregistreres ikke indtjeningen..

2. Du skal være opmærksom på hvad du må tjene ved siden af din førtidspension.. eventuelt kan du køre forretningen i selskabsform (så kan du udbetale det du må tjene i løn, og lade resten blive i selskabet som overskud).

3. Der er ikke noget krav om cvr. nr. for at deltage i kræmmermarkeder eller lave en webshop. Men du skal føre regnskab !

4 Det er nok en udemærket ide at tale med din kommunale socialrådgiver, og forklare at du vil lave en lille forretning som bibeskæftigelse inden for rammerne af hvad du må ved siden af din førtidspension, så du ikke bliver hevet til samtale fordi en eller anden pluslig ligger mærke til din forretning. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :
David Brodin Larsen:

2. Du skal være opmærksom på hvad du må tjene ved siden af din førtidspension.. eventuelt kan du køre forretningen i selskabsform (så kan du udbetale det du må tjene i løn, og lade resten blive i selskabet som overskud).


>
hold da op, tror du man som førtidspensionist bare kan køre VSO og tjene som man vil i virksomheden, bare man ikke hæver for meget, som ved SU??
Det tror og håber jeg vel ikke
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

David Brodin Larsen nævnte selskabsform og ikke VSO.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Au79:
David Brodin Larsen nævnte selskabsform og ikke VSO.
Det anser jeg for samme sag her (og jo også i SU sammenhæng - personligt selskab som VSO er jo på mange punkter meget samme sag skattemæsigt).

Jeg ved det ikke, men jeg ville ikke tro, at man på førtidspension kunne være aktiv med selskab - på fuld tid - og så bare hæve en løn som ligger under en eller anden grænse for førtidspension og spare resten op i selskabet - jeg VED det ikke, men det lyder ret grotesk hvis man kunne det uanset VSO, ApS eller andet?

Lad endeligt høre hvis nogen har anden erfaring.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)