Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folkeskolen skal forbedres NU! Kom med forslag

Side 5 ud af 6 (58 indlæg)
Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 04:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Med fare for at blive upopulær!

Jeg har opgivet håbet for folkeskolen.

Og som ressourcestærk vil jeg ikke trække læsset i en folkeskole, hvor laveste fællesnævner trækker alle ned.

Derfor bliver vores datter skrevet op på en privatskole.

Løsningsforslag til folkeskolen?

Det må blive til et langt og sejt opgør med et stift og utidssvarende system, der taber de svageste og begrænser de stærkeste.

Individet skal i fokus.

Og så skal vi ikke være bange for at se på den sociale arv. Og selvom det er et tabu, må vi se på hvilke sociale grupper der er med til at besværliggøre optimale undervisningsforhold.

Se på privatskolerne. Noget må de jo gøre rigtigt. Ellers eksisterede de jo ikke.

Ligesom privathospitaler og private sundhedsforsikringer.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Den store udfordring for folkeskolen ligger ikke i skolen, men hos alle os der diskutere den - uden at have anden erfaring og viden end den vi selv fik da vi gik i skole.

Problemet er ikke reglerne og folkeskoleloven, men at den ikke bliver overholdt/gennemført, ofte fordi der stilles modstridende krav til skolerne fra lovgiverne. Helt paradoksalt er det at skolelederne ikke har reel ledelsesret, en skoleleder kan ikke selv styre hvem der ansættes og han/hun kan ikke afskedige en medarbejder der ikke vil følge skolens pædagogiske linie.

Jeg har nu haft børn i folkeskolen i 13 år og forventer at have det otte år endnu, og jeg ser dygtige og engagerede lærere der er supermotiverede og fagligt utroligt dygtige, men jeg ser også lærere der burde have lavet noget helt andet i de sidste mange år, ganske som i resten af samundet.

Den "dårlige" lærer kender vi allesammen, vi har måske selv haft ham for 20 år siden, og med lærere som med kunder, så skal der mindst ti gode til at opveje en dårlig i vores bevisthed. De er skræmmende at høre vores folketingspolitikere diskutere folkeskole som de blinde slås. De "kræver" ting der allerede sker og de lovgiver dobbelt om - f.eks. bliver der "krævet" at der skal være lektiehjælp i SFOen, fint nok, det blev vedtaget i sidste reform og er allerede implementeret på mange skoler.

Vi uddanner lærere og skoleledere, hvad med at give dem muligheden for at vise hvad de er værd, istedet for at lave mikroledelse fra landets højeste myndighed?

Ronni Plindstrup:
Og som ressourcestærk vil jeg ikke trække læsset i en folkeskole, hvor laveste fællesnævner trækker alle ned.

Lukker du altid øjnene når der er problemer, eller er det bare i dette tilfælde at du ikke vil have dine børn møder virkeligheden, altså før om ti år når de pludselig opdager at verden ikke er lyserød?
Btw. så er det en misforståelse at det kun er ressourcestærke/problemfrie børn der er i privatskolerne, blot til info ;-)

Ronni Plindstrup:
Se på privatskolerne. Noget må de jo gøre rigtigt. Ellers eksisterede de jo ikke.
 

Mener du på samme måde som med Hells Angels og Bandidos - de eksistere jo, altså må de gøre noget rigtigt? Den argumentation holder ikke.

Godt Nytår
/Brian 

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg lukker ikke øjnene for problemer - jeg anerkender dem, og går så en stor bue uden om nogle af dem. For det er ikke alle problemer jeg gider at konfrontere eller forsøge at løse. Egoistisk til et vist punkt, kan man måske sige. I det mindste er jeg ærlig.

Der er så mange andre områder jeg hjælper og støtter - endda ugentligt.

Men!

Ens egne ideologiske kampe, skal ikke kæmpes på bekostning af sine børn.

Desuden påstår jeg ikke at der kun er ressourcestærke børn/forældre på privatskolerne - Men jeg påstår at privatskolerne er bedre til at løse evt. problemer og bedre til at tage hånd om den enkelte elev. Særligt fordi klasserne ofte er mindre (der er 10-20 pr klasse, der hvor min datter er skrevet op).

Udover det, vil jeg påstå at de sociale kompetencer på mange privatskoler måske endda er bedre end på kommuneskolerne, særligt fordi de i mine øjne ofte er bedre til ikke at lade elever stå udenfor fællesskabet, netop fordi klasserne er mindre og der er bedre tid. Og et værdigrundlag efterleves og er ikke kun til pynt.

Og nej, min datter skal ikke pakkes ind. Hun skal se verden som den er - også de tabubelagte og grusomme ting. Hvordan udleder du andet?

Jeg gik på kommuneskole. En veninde gik på privatskole. Efter skole legede vi altid sammen.

Og hun har aldrig haft et syn på verden der divergerede fra mit.

Vi så forskellene på rige/fattige klassekammerater. Vi så utilpassede klasseksmmerater. Vi så udsatte klassekammerater. Vi så udsatte klassekammerater.

Den største forskel var det faglige og indsatsen for den enkelte elev.

På hendes skole var der tid til at tage en individuel snak. Der var tid til at tilrettelægge særlige læseplaner for dygtige elever og for de udfordrede elever. Men stadig på en måde, så undervisningen oppe på tavlen var ens for alle, så der ikke blev noget A og B hold.

Men i sidste ende er det vel forældrenes opgave at barnet får en realistisk tilgang til livet. Det er vel også forældrenes ansvar at barnet får et nuanceret syn på verden. Og det er vel også forældrenes ansvar at barnet ikke bliver overbeskyttet og får et chok når voksenlivet banker på?

Det er et fantastisk sjovt argument der ryger på bordet hver gang der snakkes folkeskole kontra privatskole - at folkeskolen afspejler virkeligheden og privatskolerne det modsatte. Det er jo langt fra sandheden.

Privatskoler er i en pris hvor de fleste kan være med. Så der er både børn af ufaglærte og lavtlønnede forældre, ligesom der også er børn af direktører og højtlønnede forældre.

Mangfoldigheden er der ikke en finger at sætte på.

Og hold så op med at blande rockere sammen med privatskoler og privathospitaler. Det var da en tåbelig argumentationsform.

Hvis privatskolerne ikke gjorde det godt, smed forældrene ikke 15-40.000 efter dem årligt pr barn. Det er vel et ubestridt faktum. Ingen betaler ekstra for noget der er dårligere end alternativet.

Mange privatskoler kræver endda et meget stort engagement fra forældrenes side - så forældrene bruger næppe pengene for at springe over hvor gærdet er lavest.

Folk har lov at sende deres børn hen hvor de vil.

Og føler man at kommuneskolerne er det rette sted for sine børn, blander jeg mig udenom.

Men jeg føler bare at privatskole er det rette for min datter. Hvis hun kan, skal hun have lov at præstere sit bedste, uden at blive holdt nede. Og hvis hun har problemer rent fagligt, skal hun have en god individuel hjælp, uden at hun bliver sat i bås og bliver holdt udenfor.






Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Plindstrup:
Og føler man at kommuneskolerne er det rette sted for sine børn, blander jeg mig udenom.

Ok, så misforstod jeg dit indlæg her i debatten om hvad vi skal gøre for folkeskolen.

Ronni Plindstrup:
Jeg gik på kommuneskole. En veninde gik på privatskole. Efter skole legede vi altid sammen.

Det afspejler meget godt min pointe, at mange af dem der debattere dette emne, gør det ud fra deres egne oplevelser som skolebørn. Uden speciel indsigt i hvordan skolerne fungere i dag - "vi er alle eksperter i skoledrift".

Ronni Plindstrup:
Og hold så op med at blande rockere sammen med privatskoler og privathospitaler. Det var da en tåbelig argumentationsform.

Det var dig der brugte argumentet "Eftersom de er der, må de gøre noget rigtigt" - jeg prøvede bare at få dig til at se at den slags argumentation ikke holder.

Ronni Plindstrup:
Desuden påstår jeg ikke at der kun er ressourcestærke børn/forældre på privatskolerne - Men jeg påstår at privatskolerne er bedre til at løse evt. problemer og bedre til at tage hånd om den enkelte elev. Særligt fordi klasserne ofte er mindre (der er 10-20 pr klasse, der hvor min datter er skrevet op).

Og mine børn har gået i klasser med 12-22 elever pr. klasse/lærer i hele deres skoletid, så hvor vil du hen med det?
Det er forøvrigt tvivlsomt at klasser med kun ti elever er specielt fremmende for udviklingen af barnets sociale evner.

Ronni Plindstrup:
Det er et fantastisk sjovt argument der ryger på bordet hver gang der snakkes folkeskole kontra privatskole - at folkeskolen afspejler virkeligheden og privatskolerne det modsatte. Det er jo langt fra sandheden.

Igen, hvor har du den erfaring fra? Jeg mener nu ikke jeg har argumenteret for at det forholder sig sådan, men jeg forstod din bevæggrund for at vælge privatskole var for at slippe for at "trækkes" på de ressourcesvage familier.
Jeg har min daglige gang på både folkeskoler og privatskoler, og tro mig, der er altså ikke så stor forskel på dem. Der findes folkeskoler med udelukkende ressourcestærke familier og folkeskoler med mange ressourcesvage familier, ligesom der er mange forskellige privat- og friskoler. Min pointe er at det ikke er et generelt argument for at vælge privatskolen - men det kan da godt være det i dit lokalområde. 

De bedste hilsner
/Brian 

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan koges ned til følgende:

Det som folkeskolerne kan gøre bedre, synes jeg allerede privatskolerne gør - Derfor vælger jeg privatskole til min datter.

Og derfor bør folkeskolen måske se på hvad det er privatskolerne gør. Vi kan alle lære af hinanden.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Plindstrup:
Det som folkeskolerne kan gøre bedre, synes jeg allerede privatskolerne gør

Kan du pege på noget konkret du ved privatskolerne generelt gør bedre en folkeskolerne? som sagt er der forskel på skoler, men jeg ser ikke at der generelt er forskel på om skolen er pirvat eller offentlig.

Ronni Plindstrup:
Og derfor bør folkeskolen måske se på hvad det er privatskolerne gør. Vi kan alle lære af hinanden.

Enig, men jeg har stadig svært ved at se hvad privatskolerne gør som folkeskolen ikke gør. Igen helt generelt, for vi kan selvfølgelig sagtens finde to skoler og så udpege forskelle. Der er jo også en del privatskoler der bygger på forskellige ideologiske eller religiøse fundamenter, men jeg antager at det ikke er det du mener folkeskolen skal kigge på?

Jeg synes det er fint at du har valgt privatskole for din datter, det er helt sikkert det bedste for jer i jeres situation og lokalområde. Men jeg kan ikke acceptere en debat på baggrund af enkeltoplevelser og erfaringer der ligger mange år tilbage.

Stor hilsen
/Brian 

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan jo ikke smide en veldokumenteret rapport på bordet for min opfattelse. Ligesom du heller ikke kan for din.

Men jeg kan tale ud fra egen erfaring og fra det jeg hører fra mange andre der netop nu har børn i folkeskolen og i privatskole.

Min generelle opfattelse er at folkeskolen er for fastlåst, hvor privatskolerne har mere frie hænder.

Og at folkeskolen ikke har tid/lov/ressourcer til at tage individuelle behov, hvor privatskolerne vægter netop dette meget højt.

At fællesskab ikke prioriteres særligt højt, selvom trivsel er den vigtigste forudsætning for indlæring. Her er det mit indtryk at privatskolerne prioriterer dette meget højere.

Selvfølgelig er der dårlige privatskoler - og der er folkeskoler der er helt i top.

Men i min tidligere omgangskreds og kærestens tidligere omgangskreds (som nu er vores fælles omgangskreds), er det mit klare indtryk at folkeskolen generelt anses for tung, støvet og fastlåst. Og privatskolen nærmest det omvendte, lidt groft sagt. Og vi har meget forskellige baggrunde.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14997
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Plindstrup:

Med fare for at blive upopulær!

Jeg har opgivet håbet for folkeskolen.

Og som ressourcestærk vil jeg ikke trække læsset i en folkeskole, hvor laveste fællesnævner trækker alle ned.

Derfor bliver vores datter skrevet op på en privatskole.

Løsningsforslag til folkeskolen?

Det må blive til et langt og sejt opgør med et stift og utidssvarende system, der taber de svageste og begrænser de stærkeste.

Individet skal i fokus.

Og så skal vi ikke være bange for at se på den sociale arv. Og selvom det er et tabu, må vi se på hvilke sociale grupper der er med til at besværliggøre optimale undervisningsforhold.

Se på privatskolerne. Noget må de jo gøre rigtigt. Ellers eksisterede de jo ikke.

Ligesom privathospitaler og private sundhedsforsikringer.

Hvis du er så vild med spanske tilstande, hvor der er et klassesamfund af værste skuffe, hvorfor flytter du så ik bare til Spanien? Så er alle dine problemer løst, og alle andre mod nord er glade...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronni,

Det viser meget godt at en stor del af debatten føres på "opfattelser" istedet for hvordan virkeligheden er.

Ronni Plindstrup:
Min generelle opfattelse er at folkeskolen er for fastlåst, hvor privatskolerne har mere frie hænder.

Det er dybt problematisk når vore politikkere/folketingsmedlemmer diskutere, og lovgiver, ud fra opfattelser og egne erfaringer fra deres barndom.

Eks. din opfattelse af at fællesskabet ikke prioriteres særligt højt, står i skærende kontrast til det arbejde der sker i skolerne omkring opbygning af fællesskab og sociale kompetencer, ikke kun fordi skolerne vil det, men det er rent faktisk medtaget i undervisningsministeriet retningslinier. Således er der ikke kun faglige mål men også sociale mål i de elevplaner, der også er lovgivet om, der udarbejdes for hver elev årligt.
http://pub.uvm.dk/2006/faellesmaal/inspiration/insp_led_laer_paed_03_sociale.html 

Ronni Plindstrup:
er det mit klare indtryk at folkeskolen generelt anses for tung, støvet og fastlåst

Men igen, det er dit indtryk. Beklager, men jeg møder det alt for tit. Jeg prøver ikke at forsvarer alle landets folkeskoler, men det er simpelthen for let bare at kaste om sig med beskyldninger om at folkeskolen ikke dur, lærerne har for meget ferie, eleverne er dumme, der er ikke tid til den enkelte og så videre. Jeg har endnu ikke mødt mennesker med de holdninger, der rent faktisk har haft børn i folkeskolen inden for de sidste fem år.

Beklager, det er ikke for at skyde specielt på dig, men dit indlæg om var lige dråben ;-)

Jeg synes det er imponerende når folketingspolitikkere kræver lektiehjælp i SFO-tiden og får hele koret til at synge med, når jeg tænker på at de selv vedtog det i folkeskoleloven i 2009. For mig er det bare endnu et eksempel på at debatten foregår på basis af egne/gamle erfaringer, fremfor hvordan virkeligheden ser ud i dag.

Jeg tror ikke vi to kommer videre her, men jeg ser frem til at debatten kan nuanceres yderligere, og ikke kun begrænses til egne erfaringer fra gamle dage eller lokale forhold.

Tak for snakken
/Brian 

Disclaimer: Jeg er ikke ansat i folkeskolen, faktisk har jeg kommercielle interesser i de private skoler ;-)

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

trend @ Hvis du er så vild med spanske tilstande, hvor der er et klassesamfund af værste skuffe, hvorfor flytter du så ik bare til Spanien? Så er alle dine problemer løst, og alle andre mod nord er glade...

 

Rolig nu Morten :)

Jeg forstår godt at forældre vil det bedste for deres børn, og kvaliteten af skoler svinger altså voldsomt.

Vi valgte også selv privatskole - efter at have forsøgt i den lokale et par år, men kvaliteten var simpelthen på et lavmål.

Sådan tror jeg de fleste forældre ser på det - uagtet partifarve :)

 

Side 5 ud af 6 (58 indlæg)