Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flexjob må ikke være selvstændig, meeen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 06
Indlæg ialt: 187
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hvad er mulighederne for at min veninde, som er ledig et par måneder inden hun starter på uddannelse, kan starte virksomhed? Går det ud over hendes dagpenge?

Hun skal stå som ejer, og have mig ansat. Dvs hun ikke skal arbejde i virksomheden, (før det kører). Og kan skrive 0 timer på dagpengekortet.

Jeg prøver at finde en løsning på at flexjobbere (mig) ikke må starte op som selvstændig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - Hun skal tale med sin a-kasse, for ja generelt vil det gå ud over dagpenge hvis hun bare registrerer CVR. Hun kan godt få tilladelse til bibeskæftigelse, men der kan være noget modregning og perioden forkortes. Hun kan godt sige hun betaler dig for arbejdet, og se om det gør forskel (i min verden betyder det så også, at det er det hun gør i praksis, men det er vel også tanken?) 

Hvis veninden skal på uddannelse og SU, skal virksomheden køre VSO for ikke at indtægten skal gå ud over hendes SU siden - det kan du google om VSO - virksomhedsordning og SU

Det er A kassen som konkret er den eneste der kan svare din vendinde konkret desværre. Selv om der er regler, så administreres de ikke helt ens. Overordnet vil det ha betydning for dagpenge i alle fald

Jeg kender ikke noget til flexjobbere og selvstændige, men forestiller mig, at reglerne bygger på samme filosofi, at dagpenge eller andre støtter, ikke må være iværksætterstøtte, hvilket kan ses som rimeligt, da det jo ville gå ud over selvstændige uden samme støtte. Jeg ville har TROET at man kunne få lov til at være selvstændig i et eller andet omfang, mod fuld modregning i anden støtte, men du arbejder jo allerede med det, og det er kun gennem de som du får flexjobs gennem (vel kommunen) at du kan løse den, men du må dag godt orientere os, hvis det lykkes.

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke helt din problematik.

Du vil gerne være selvstændig men må ikke pga loven fordi du er flexjobber.

Hvis du vil være selvstændig hvorfor tager du så ikke springet fuldt ud? og bliver det? i stedet for at prøve og snyde systemet?

Jaja det kan godt tænkes det er lovligt den virksomheds opsætning i har gang i der. Men der er jo en grund til at folk på flexjob ikke kan være iværksættere ved siden af. Det skal jo ikke være en støtte til iværksættere.

Så mit råd vil være. Gør det ordentligt eller lad være.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael R. Gertz:
der er jo en grund til at folk på flexjob ikke kan være iværksættere ved siden af. Det skal jo ikke være en støtte til iværksættere.
Se der er vi jo helt på linje, men omvendt synes jeg, at HVIS alt foregår indenfor loven, så kan jeg ikke se noget galt i at en der er på flexjob - får mulighed for at starte som selvstændig - formentlig med fuld krone for krone modregning. 

Eneste krav for mig, er at det foregår regulært og uden snyd. For dagpengemodtageren i spørgsmålet er svaret klart. Deltidsselvstændig er muligt med fuld modregning og forkortet dagpengeperiode, men tilladelse gives af a-kassen, og nemt er det vist ikke.

For flexlønneren kan denne ikke arbejde fuld tid - ellers er flexløn forkert tildelt, og måske af DEN grund, får man ikke tilladelse til selvstændig virksomhed, men hvis virksomheden kunne indrettes, så flexlønneren kunne arbejde for sig selv - i samme timetal som i alm. flexjob - så ville det vel både kunne være fordel for det offentlige og for flexjobberen. Problemet ligger nok i kontrolfunktionen.

En flexjobber kan i sagens natur ikke forventes bare at opgive flexlønnen og starte selvstændig for fuld tid og kraft. Med mindre flexlønnen er forkert bevilget, så ville det føre til en ulykke.

Eneste krav fra mig: Lovligt og åbent.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)