Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsvirksomhed til I/S... Men hvordan?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 14. Jun 11
Indlæg ialt: 76
Fra  Beskytter.dk Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,


Jeg kommer lige med et muligt amatør-spørgsmål, men det er der vel også plads til herinde? :-)
 
Jeg registrerede i juni måned min enkeltmandsvirksomhed. Planen var at jeg skulle have en webshop, og det har jeg arbejdet så småt på lige siden. Jeg lidt ved at være klar til at åbne.
Men nu har jeg en makker, som jeg gerne vil have med ind over. 
Derfor ønsker jeg at gå fra enkeltmandsvirksomhed til et I/S, så vi ejer 50% hver.

1. Hvordan gør jeg det nemmest?
2. Kan jeg beholde samme CVR-nr.? 
3. Har i evt. noget FOR/IMOD at gå over til I/S?


Håber i gider hjælpe!
Alt bliver modtaget med kyshånd :o)


Mvh
Rasmus  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46552
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

jeg ved ikke hvor meget du har af værdi i dit CVR - men det kan jo enten lukkes og tingene sælges til et nyoprettet I/S eller - hvis ikke aktiver, bare lukkes

Du kan så oprette et nyt I/S med din makker på virk.dk

Bagdelen er personlig solidarisk hæftelse i et I/S og en del vil så sige SMBA hvor man skal være to aktive og ikke må dele gevinst efter ejerandel, og fint med det - Jeg vil dog sige, at SMBA ikke har det bedste navn i forhold til visse andre - da det er let at stifte og lukke uden at betale en hver sit - men til gengæld skal I ikke op med kapital til det

Havde i kapital til det - 80.000 som jo ikke er en omkostning men en investering, ville jeg stifte et ApS i stedet, men det er en smagssag.

Under alle omstændigheder. I/S er som du har det nu, personligt ansvar for gæld med tillæg af solidarisk = kreditorerne kan tage fra den af jer de vil og I skal så selv ordne det indbyrdes

SMBA er begrænset ansvar, dog vil I 99% sikkert selv personligt ansvar i forhold til banklån - tager lidt mere tid at stifte og har lidt mere specielle regler og ses ikke alle steder så pænt på

ApS også begrænset ansvar dog også der sikkert personligt ansvar i forhold til banklån - kræver stiftelseskapital på 80.000 - er hurtigt at stifte og ses pænt på af næsten alle

I alle fald, I SKAL samtidigt lave ejeraftale formelt. Hvem bestemmer hvad, hvem ansvarer for hvilket arbejde, hvem må bruge penge på hvad - hvor skal I begge skrive under og hvordan kommer en af jer ud igen, hvis I bliver uenige og flere andre ting. Her vil en jurist normalt være til stor gavn og kunne være de bedste penge i nogensinde har brugt. Stifter i ApS e.l. samtidigt, kan de to fluer slås med et smæk

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)