Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investorer til dansk/udenlandsk projekt

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er et spaendende forum det her - og et godt netvaerkssted!

Jeg har vaeret forbeholden med at vaere saerlig ''offentlig'' med den investor-kapital jeg soeger - men det er jo ikke saerlig smart. Det handler om at saa mange som muligt ved det, saa jeg netop kan finde de investorer som passer til dette projekt, og der er alligvel ikke nogen der kan ''stjaele'' mit koncept. Saa her er projektet i grove traek:

Det brasilianske marked har pt. cirka 3 millioner bredbaandsbrugere, mod cirka 1 million i Danmark. I Danmark er der efterhaanden over 10 udbydere af IP-telefoni til private - i Brasilien er der én eneste, som man maaske kan kalde en serioes udbyder. Og bredbaandsmarkedet vokser her med over 65% om aaret!
Der er altsaa et stort hul i udbuddet paa markedet, og traditionen her goer at man har saa utrolig svaert ved at skrue en simpel og effektiv forretning sammen, hvor imod de er gode til stort bureakrati og masser af besvaer for kunden.

Jeg er paa vej til at udnytte dette store hul i markedet. Teknologi og knowhow herom faar jeg fra Danmark fra en erfaren leverandoer af VoIP-systemer, saa jeg starter nogle skridt foran andre udbydere. Samtidig er mit speciale forretningsudvikling og simplificering af forretningsprocesser - erfaring fra Danmark, Kina og Brasilien.

Trods det at jeg stadig mangler en del af start-kapitalen, er projektet sat i gang her per januar (med launch i maj), idet jeg foeler mig ret sikker paa at den sidste kapital vil komme inden jeg skal bruge den i april.

Jeg leder saaledes efter investorer til den sidste del af startkapitalen, saa send endelig en besked hvis du vil hoere mere, eller hvis du maaske kender nogen der vil!

Bedste hilsner,
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Nuvel, mit oplaeg var ikke lavet som et spoergsmaal og jeg kunne selvfoelgelig ikke forvente svar! Men jeg har et spoergsmaal som jeg ikke udtrykte direkte: De kapital-folk jeg har haft fat i var mest interesseret i 'danske' projekter og vel og maerke med et stoerre kapitalbehov(!)

- er der nogen der ved hvor jeg skal lede efter nogen der kigger ud af andedammen og maaske endda kigger mod serioese vaekstoekonomier? (som f.eks. her i Brasilien)
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Banker er ikke uvillige til at spytte kapital i et firma, hvis der samtidigt er andre private investorer med. Men det er rigtigt, at Brasilien er langt væk, og man skal jo have et projekt der er mere attraktivt end de andre projekter, der også kan puttes penge i.

Lige med hensyn til det rent tekniske: IP telefoni stiller krav til kvaliteten af internet opkoblinger. At noget er bredbånd, er ikke godt nok - medmindre du bruger specielle non-standard codecs som f.eks. Skype gør. Hertil kommer, at der, såvidt jeg kan se i mine "papirer", er flere voip firmaer igang i Brasilien, og ikke kun en, og at du ikke kun kan regne en af dem for at være seriøs - men selvflg. har de forskellige selskaber nok forskellige målgrupper, så der muligvis kun er et seriøst selskab indenfor diin målgruppe. Mit gæt er også, at voip fremover vil bundles tæt med bredbåndsforbindelserne, da folk ikke gider have flere regninger end nødvendigt, da pots converteren lige så godt kan sidde i tilkoblingsudstyret (som skal have QoS), og da det er den bedste måde at sikre sig en tilfredsstillende driftsstabilitet på, da voip termineringen så kan foregå på samme netværk som bredbåndsforbindelsen, uden at skulle krydse peeringer og offentlige internet exchanges. Bredbåndsudbyderen kan altså levere et markant bedre voip produkt end andre, uden at det koster ekstra, og det er en hård konkurrent.

Min erfaring med det danske "investormarked" er, at der er rigeligt med projekter at investere i, og at konkurrencen er hård. Det virker som om, at der ville være penge i at starte flere investeringsselskaber lige nu.

Jeg vil derfor kraftigt anbefale dig at kontakte investorer i udlandet. Du kan jo evt. kontakte Octavio Pitaluga (kendt networker fra Brasilien) eller lignende for at høre om investorer - da jeg kontaktede ham sidst svarede han efter et par dage med adskillige muligheder.
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej lasse

Tak for din kommentarer og henvisning!

Det er rigtigt at der er flere VoIP-firmaer i gang i Brasilien - jeg mener at have en rimelig udtoemmende liste (en del af min konkurrent-analyse). Det er primaert B2B men ogsaa nogle faa B2C - og jeg har ogsaa testet nogle af dem som en del af min analyse. Faktisk har jeg proevet at bruge nogle af i mit firma, men kvaliteten har simpelthen vaeret saa daarlig at jeg ikke har kunnet bruge dem. Kun dem der er re-sellers via USA viser anstaendig kvalitet - men saa er det jo ikke noget alternativ til din nuvaerende linie, for det hjaelper jo ikke meget at naboen skal ringe til USA for at faa fat i dig.

Bredbaandsudbyderne vil tilbyde billigere og bedre end andre siger du: Ja og nej. Her i landet kan de ikke goere det alene - det tillader lovgivningen ikke som den er nu. Ifoelge teleloven maa leverandoeren af en internet-linie (altsaa fysisk) ikke levere internet-indhold.
Og jo, samtidig er jeg enig med dig, og ben ét i min marketingsplan er partnerskaber, - med bl.a. bredbaandsudbydere (derved kan de vaere med til at levere et lyd-data produkt, og hvis de er kabel-selskaber kan de endda levere Triple Play (lyd, data, billede). Det er jo ogsaa interessant at komme taettere paa linie-udbyderne netop med henblik paa QoS.
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja der er ingen tvivl om, at du har fundet et meget, meget interessant område. Og selv om der skulle komme konkurrenter, så burde det være nemt at opbygge en voip virksomhed, hvis man kender markedet, og det vokser så meget om året, især sålænge bredbåndsleverandørerne ikke er konkurrenter.

Kunsten er så at finde investorer, der forstår det - hvis jeg selv havde en tilstrækkelig formue ville jeg melde mig som interesseret. Den slags må komme senere i mit liv.

Når nu du snakker B2B, så har jeg en historie: Jeg kender et firma med over 100.000 PC'ere, der også har en afdeling i Brasilien. De har selvfølgelig et verdensomspændende IP netværk, men bruger ikke dette netværk til voip, da IT afdelingen ikke kan garantere, at deres administrative software har højest prioritet i netværket samtidigt med at voip giver perfekt lydkvalitet. Et firma som dette bruger i øvrigt ikke et brasiliansk firma til voip - de skal have en leverandør der matcher i størrelse. Historien her illustrerer hvor meget firmapolitik der kan gå i voip.

Held og lykke!
Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anders,
 
Lyder som et meget spændende projekt - kunne du uddybe dine forventninger til en evt. investor ?
 
Venlig hilsen
 
Kenneth Olin
 
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/12/2006 4:04:33 PM
Forfatter: Olin
Hej Anders,




Lyder som et meget spændende projekt - kunne du uddybe dine forventninger til en evt. investor ?




Venlig hilsen




Kenneth Olin



Jeg skylder vist et ''offentligt'' svar paa dette - her kommer det: Jeg mener at investorer som oftest har spaendende erfaring at byde ind med og kan med fordel deltage i de overordnede traek omkring udviklingen af virksomheden. Fordelen, som jeg ser det, er at investor ikke er med i de daglige operationer, og kan derfor sammen med ledelsen vaere med til at lave de overordnede forretningsmaessige reflektioner. Investor kan stille nogle af de spoergsmaal som den daglige ledelse maaske ikke faar stillet sig selv.

Saa mine forventninger til investor helt kort; passiv investor er ok, men aktiv er at foretraekke.
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 
Hvad er dit kapitalbehov? Hvor meget kan/skal en investor skyde ind? Og hvor mange partnere vil du have? Hvad er din forventede ROI samt tilbagebetalingstid? Tilgår pengene som lån eller ansvarlig kapital? Hvad er mulighederne for pant og/eller andre sikkerhedsstillelser? Hvad er din egen credit rating?
 
Disse er hårde spørgsmål som du skal kunne svar på kl. 3 om natten, hvis du skal have penge fra seriøse investorer.
 
Mvh, Thomas
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 1/27/2006 9:03:10 AM
Forfatter: Thomas Degel

Hej





Hvad er dit kapitalbehov? Hvor meget kan/skal en investor skyde ind? Og hvor mange partnere vil du have? Hvad er din forventede ROI samt tilbagebetalingstid? Tilgår pengene som lån eller ansvarlig kapital? Hvad er mulighederne for pant og/eller andre sikkerhedsstillelser? Hvad er din egen credit rating?




Disse er hårde spørgsmål som du skal kunne svar på kl. 3 om natten, hvis du skal have penge fra seriøse investorer.




Mvh, Thomas

Hej Thomas,

Saa vildt haarde er spoergsmaalene vist ikke. Det er vel ''standard'' at disse er taget med i forretningsovervejelserne, samt til dels fremgaar af forretningsplanen.

Hvis nogen spoerger kl. 3 om natten vil jeg nok stikke dem forretningsplanen og sige at vi kan tage resten om morgenen.

Hvis du gerne vil have disse svar er du velkommen til at kontakte mig direkte.

Bedste hilsner,
Anders
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)