Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får man solgt sin ide?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 8. Feb 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen. Jeg vil gerne bede jer om lidt hjælp herinde, for jeg har fået en, synes jeg selv, genial ide. Og ham jeg har betroet den til, som også har lidt forstand på ideer og den slags, men som dog ikke arbejder professionelt med det, han synes at det er en kanon ide. Den skal sælges til en helt bestemt virksomhed, og det er ikke som sådan en opfindelse, det er mere en forretningside. Så hvor starter jeg? for jeg har naturligvis ikke flere millioner til et patent, som kan beskytte den, så jeg vil gerne spørge jer, hvilke forholdsregler jeg skal tage mig, når jeg skal præsentere ideen for virksomheden? på forhånd tak for hjælpen :-)

Og jeg kan forresten hverken afsløre ideen eller virksomheden, men det er en verdensomspændende virksomhed kan jeg sige. hvis det skulle have nogen betydning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan prøve at få dem til at underskrive en NDA.

Tilmeldt 8. Feb 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har jeg undersøgt sammen med ham, der støtter min ide, men han siger, efter hans kendskab til forretningsverdenen, at den aftale tit bliver brudt, og alligevel ikke er noget værd. Men der tager han måske fejl eller? jeg har ikke så meget forstand på det, så derfor spørger jeg herinde. Vil meget gerne høre fra nogen, der har lavet en sådan aftale, og fået noget i hus, om i oplevede problemer med det af den ene eller anden art?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ud fra at det er en verdensomspændende virksomhed du har en ide til - type Apple, Microsoft, Esso eller Novo, så tror jeg du kan opgive at få dem til at skrive under på en NDA ud fra at beskytte din ide, uden næsten at kende den inden, og så batter det jo ikke rigtigt. De risikerer at afskære sig fra at få ideen fra en af deres medabejdere eller andre omtrent samtidigt med, at du ligger og forhandler med dem. 

Jeg tror du må vise mod overfor din idé og stole på, at de ikke bare stjæler den, hvad de faktisk sjældent gør, hvis den er egentlig ny. Dit problem vil først og fremmest være, at få fat i en der har noget at sige i den store koncern og som kan behandle ideer som et råstof der betales for, og den søgning kan du lægge ud med.

Er det en ide, der ikke indebærer noget teknisk kan du ikke patentere, og nok heller ikke få megen NDA fra verdenskoncerner, det ville du nok max få fra mere lokale virksomheder med direkte kontakten til manden bag.

Indebærer den noget teknik der kan patenteres, kan du søge investorer til patenteringomkostningen, og der KAN du måske få en NDA hvis du kan fortælle mere om idéen, uden at afsløre alt/for meget OG du kan overbevise om fortræffelighedens ufejlbarlighed

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Feb 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvis jeg så f.eks skriver en mail til dem, og får dem til at sende en mail tilbage, om at de gerne vil høre ideen, kan denne mail så bruges som dokumentation på, at det faktisk er min ide? for jeg har hørt, at mailbeviser er lige så gyldige beviser som almindelige postbeviser, men er det rigtigt eller forkert?

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra at det er en verdensomspændende virksomhed du har en ide til - type Apple, Microsoft, Esso eller Novo, så tror jeg du kan opgive at få dem til at skrive under på en NDA

Arh det kan godt lade sig gøre når jeg kigger min ringbind igennem Wink

Hvis ideen er så enkel at du ikke kan fortælle et firma overordente hvordan den skiller sig ud, hvad den gør og kan i forhold til deres forretnings løsning i forvejen- så er det knap en ide men en løs tanke!- og så er det umuligt!

En ide bygger på lidt flere klodser der gør at din ide er så gennemtænk fra start til slut, og så er den ikke lige til at stjæle- ideen bygger jo for det meste af måde at gøre noget som andre i forvejen gør på en ny måde- så hvis din ide er så god som du selv mener, så giv dem nogle små bider de kan tænde på.

Hvis du kan tænde dem på disse få ting, så har du noget de er intresseret i måske- og så er du et skridt på en NDA.

Kan du ikke tænde dem med små input til at de vil høre mere- så overvej om ideen er så god? - for en ide er jo først god når andre syntes det og gør brug af den!

Men INGEN skriver under på en NDA blot for at høre fra en tilfældig om noget som de ikke ved noget om er atraktivt for dem, eller om det er noget de arbejder med i forvejen.

Hvis du skriver frem og tilbage pr mail med firma, er det ikke ensbetydende med at du har ret til ide osv - så den kan du ikke bruge., den er hård, men gå ud og overbevis dem om ved hjælp af god forberedelse og vise at du har styr på din forretning der indikere at du er interassant at snakke med ud fra de små god bidder- og så skal de vide at DU er så dygtig så det ikke kan betale sig at gøre det uden dig!

Håber det gav et lille billede

ATB/Bo

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

I princip er det vel ikke bevis for andet, end at de gerne vil høre ideen. Hvad nu hvis de har den i forvejen, eller bagefter siger de havde det - så det er ikke det store værd. Det er årsagen til, at de ikke generelt, som store virksomheder, skriver NDA på idéer, det ville låse dem i forhold til masser af andre måder at få en ide på

Lad os sige din ide var at skabe facebook sådan som vi kender den. De lover at de ikke vil bruge din ide i en NDA, du kommer med den, og de ser, at den har de da haft i 5 år og den er i udvikling?

Revolutionerende ideer skal behandles anderledes end med en E-mail til en eller anden i en verdenskoncerns hieraki. Jeg ville tage kontakt til deres danske afdeling og bede om et møde med en relevant person (kan jo ikke vide om det er IT, HR eller topledelse) Åbent fortælle du har noget meget spændende, og så tage chancen og tale dig ind på emnet med dem, og få dem til at løfte det videre, hvis de kan se lyset. Gerne fortælle så meget at de bliver MEGET nysgerrige men ikke så meget at du kan gennemføre den.

Det er jo en balance - om du kun kan fortælle formål eller du kan liste dig ind på det uden at tømme hele posen. En E-mail til en ledelse i en verdenskoncern om en ide - den drukner - og alle verdenskoncerner har danske afdelinger, og der ville jeg starte, hvis ikke det var så revolutionerende, at jeg ville rejse over til "whereever" for at tage mødet - og skriver du indledende, at du vil rejse fra DK til USA KUN for at præsentere din tanke, så KAN det være en døråbner

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

Du bør allerførst finde ud af, om din idé er ny og så overraskende, at den måske kan patentbeskyttes.  På trin 2 - Idébeskyttelse - på vores hjemmeside www.opfind.nu kan du finde både link til patentdatabasen Espacenet og "Vejledning til patentsøgning", og hvis du sætter dig lidt ind i sagen, kan du hurtigt få et indtryk af patentsituationen.  Hvis din idé er et forretningskoncept er det straks sværere - stort set umuligt - at få en effektiv eneretsbeskyttelse, der er så effektiv, at du kan "sælge" idéen på licensbasis til det firma, du har i tankerne. Hvis du googler "Beskyttelse af spil og koncepter" finder du en glimrende lille brochure, der dækker dette område.

I Opfinderrådgivingen på Teknologisk Institut har vi årelange og gode erfaringer med at licensformidle opfindelser og at få den potentielle licenstager til at underskrive en NDA/Hemmeligholdelsesaftale (kan findes/downloades på http://www.opfind.nu/de-10-trin/trin-7.aspx på både dansk og engelsk!), men dete kræver, at idéen kan patentbeskyttes - men ikke nødvendigt, at den allerede er patentanmeldt. De flere hundrede idéer, vi i Opfinderrådgivningen har været med til at licensformidle, har stort set alle æret patentérbare, men de fleste var ikke patentanmeldt på det tidspunkt, hvor licensaftalen blev indgået. Patentansøgningen blev så indleveret senere, når det endelgie produkt var udviklet, vhilket har en række fordele, det vil føre for vidt at komme ind på her.

Hvis det er et meget stort multinationalt firma, kan du "risikere", at de har en ganske fast procedure mht. hvordande vil præsenteres for eksterne produktidéen - noget du ofte kan finde på deres hjemmeside. 

Det er ofte en god idé at gå via den store firmas danske afdeling og at skrive en vel-masseret mail til firmaet danske afdeling, hvor du på engelsk forklarer dit ærinde - altså, at du har en god idé, at du allerede har undersøgt, at den er ny og patentérbar, og at du gerne vil præsentere firmaet for din detaljerede projektpræsentation. På trin 9 på www.opfind.nu kan du finde forslag til præsentationsbreve på både dansk og engelsk.

Hvis du gerne vil have en fortrolig drøftelse af din ídé, er du altid velkommen til at registrere den på vores hjemmeside, hvor du på trin 1 blot skal udfylde idéformularen; så hører du fra os i løbet af ganske få dage og får et indtryk af, om der er grund til at gå videre med ovenstående.

Held og lykke med sagen.

Med venlig hilsen

Rasmus Offersen,  seniorkonsulent

Opfinderådgivningen, Teknologisk Insitut

tel. 72 20 27 62

Tilmeldt 8. Feb 08
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Offersen:

Hej,

 

Du bør allerførst finde ud af, om din idé er ny og så overraskende, at den måske kan patentbeskyttes.  På trin 2 - Idébeskyttelse - på vores hjemmeside www.opfind.nu kan du finde både link til patentdatabasen Espacenet og "Vejledning til patentsøgning", og hvis du sætter dig lidt ind i sagen, kan du hurtigt få et indtryk af patentsituationen.  Hvis din idé er et forretningskoncept er det straks sværere - stort set umuligt - at få en effektiv eneretsbeskyttelse, der er så effektiv, at du kan "sælge" idéen på licensbasis til det firma, du har i tankerne. Hvis du googler "Beskyttelse af spil og koncepter" finder du en glimrende lille brochure, der dækker dette område.

I Opfinderrådgivingen på Teknologisk Institut har vi årelange og gode erfaringer med at licensformidle opfindelser og at få den potentielle licenstager til at underskrive en NDA/Hemmeligholdelsesaftale (kan findes/downloades på http://www.opfind.nu/de-10-trin/trin-7.aspx på både dansk og engelsk!), men dete kræver, at idéen kan patentbeskyttes - men ikke nødvendigt, at den allerede er patentanmeldt. De flere hundrede idéer, vi i Opfinderrådgivningen har været med til at licensformidle, har stort set alle æret patentérbare, men de fleste var ikke patentanmeldt på det tidspunkt, hvor licensaftalen blev indgået. Patentansøgningen blev så indleveret senere, når det endelgie produkt var udviklet, vhilket har en række fordele, det vil føre for vidt at komme ind på her.

Hvis det er et meget stort multinationalt firma, kan du "risikere", at de har en ganske fast procedure mht. hvordande vil præsenteres for eksterne produktidéen - noget du ofte kan finde på deres hjemmeside. 

Det er ofte en god idé at gå via den store firmas danske afdeling og at skrive en vel-masseret mail til firmaet danske afdeling, hvor du på engelsk forklarer dit ærinde - altså, at du har en god idé, at du allerede har undersøgt, at den er ny og patentérbar, og at du gerne vil præsentere firmaet for din detaljerede projektpræsentation. På trin 9 på www.opfind.nu kan du finde forslag til præsentationsbreve på både dansk og engelsk.

Hvis du gerne vil have en fortrolig drøftelse af din ídé, er du altid velkommen til at registrere den på vores hjemmeside, hvor du på trin 1 blot skal udfylde idéformularen; så hører du fra os i løbet af ganske få dage og får et indtryk af, om der er grund til at gå videre med ovenstående.

Held og lykke med sagen.

Med venlig hilsen

Rasmus Offersen,  seniorkonsulent

Opfinderådgivningen, Teknologisk Insitut

tel. 72 20 27 62

 

Hej Rasmus. Jeg er glad for at jeg opdagede jeres hjemmeside for et par dage siden, men var lidt i tvivl om, hvilke ting I kunne hjælpe med, så jeg har sendt min ide ind til jer i går, og håber meget på at få et svar inden for nogle dage. Men i kan altså godt hjælpe med at licensbeskytte en ide som et forretningskoncept?

Og så vil jeg bare lige sige, at I må ikke blive chokerede over den mængde jeg har sendt ind til jer, for jeg har først lige opdaget jeres side et par dage siden, og jeg har de sidste mange år gået med en opfinder/iværksætter i maven, så alle de mest fornuftige ideer jeg har fået gennem tiden, dem har jeg altså sendt ind til jer, og det drejer sig om 4 forskellige ideer. Og de er kun på idestadiet endnu, og derfor har jeg meget brug for jeres hjælp til en kritisk vurdering af deres brugbarhed.

Men glæder mig til at få svar fra jer.

Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver: "I kan altså godt hjælpe med at licensbeskytte en idé som er et forretningskoncept"  Svaret må være, at vi kun kan licensformidle noget, der kan beskyttes effektivt, så hvis din idé ikke kan patentbeskyttes, men "kun" er et koncept (som jo ikke kan beskyttes!), så er det stort set umuligt.

Men vi ser på dine forslag, og du hører fra os i løbet af nogle dage.

Mvh

Rasmus Offersen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)