Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtage en usund webshop - Juridisk hjælp

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 06:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen

Jeg har fundet en webshop som jeg godt kunne tænke mig at overtage. Eller i hvertfald skrive til ejeren og høre om han kunne have interesse i at sælge den. Der er dog nogle ting. Den bliver haglet ned på facebook og trustpilot som svindlere fordi at mange kunder ikke har modtaget deres vare / har modtaget forkerte vare. LIgeledes er der nogle der har truet med at politianmelde ejeren.

Dette lyder jo meget skidt, men omvendt så gør det vel også prisen for siden så meget lavere. Jeg håber lidt at kunne overtage siden, og få rettet op på de fejl der er lavet over for kunder og dermed stille og roligt genskabe tilliden til siden. Men mit spørgsmål er nu. Hvis jeg overtager siden kan jeg så risikere at overtage ansvaret for nogle af de problemer der er`? Altså jeg ønsker ikke at købe selve virksomheden men kun hjemmesiden, domænet og forhandler aftaler. Jeg vil gerne smide nogle penge efter at rette op på den tidligere ejers fejl hos nogle af de gamle kunder, men jeg ønsker ikke at kunne blive tvunget til dette.

Er der nogen der har nogle gode råd eller erfaringer..

Fra Ølstykke
Tilmeldt 18. Jul 09
Indlæg ialt: 1604
Fra  Better-Web ApS Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birkelund,

Umiddelbart synes jeg at det lyder som en dårlig idé. Hvis det var mig, havde jeg nok enten fået lavet en webshop som var lige så god / bedre og så startet en langt bedre konkurrent op. Eller måske så havde jeg købt domænet og shoppen, og så flyttet det til et nyt domæne m. nyt navn, simpelthen for ikke at blive associeret med det det plettede brand du omtaler.

Spørgsmålet er, om udgiften til at få rettet op på fejlene er det værd.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo en vurdering. Prisen på shoppen bliver jo selvfølgelig sat efter den dårlige omtale, og hvad det ville koste at rette op på den. Så om det er en god eller en dårlig aftale afhandler jo udelukkende om om man får regnet den dårlige omtale korrekt ud og fratrukket den i shoppens pris. Det vil jo svare til at kunne købe en ferrai som normalt koster 1.000.000 til 100.000 fordi at den er ødelagt og det vil koste 500.000 at reparere. Det vil jeg se som en god forretning. Skulle jeg betale 600.000 for bilen vil jeg istedet se det som dårlig forretning. Så jeg synes ikke du kan udtale dig om det er en god eller dårlig forretning uden at tage prisen med i regnestykket. Men tak for dit input.

Ydermere så kan det jo også vendes til en meget positiv historie for den "nye start" på shoppen at man vælger et løse problemet for gamle kunder som man slet ikke har noget med. Det vigtige er bare at få markeret at det er en ny shop med det samme navn. Altså at gamle kunder ikke har noget KRAV over for mig, men at jeg gør det af egen fri vilje. Jeg tror selv på det, så mit spørgsmål går mere på om jeg juridisk kan komme til at hænge på noget.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Patrick Olsen:
Spørgsmålet er, om udgiften til at få rettet op på fejlene er det værd.

Var vist lidt for hurtigt. Fik ikke lige læst dit indlæg ordentlig igennem. Med denne sætning lyder det jo til at vi er enige ;)

Fra Ølstykke
Tilmeldt 18. Jul 09
Indlæg ialt: 1604
Fra  Better-Web ApS Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Birkelund:

Var vist lidt for hurtigt. Fik ikke lige læst dit indlæg ordentlig igennem. Med denne sætning lyder det jo til at vi er enige ;)

Ja det kommer meget an på shoppen. Ikke mindst i forhold til markedsføringspotentiale (SEO) mv. som for dig kan gøre det meget lettere at køre videre.

Fra Maribo
Tilmeldt 27. Dec 12
Indlæg ialt: 328
Fra  WEBoptimist.dk Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt kunne jeg ikke finde på at overtage en shop som bliver "haglet ned" som du siger med fusk osv. Hvordan skulle du nogensinde få det "ry" fjernet? Selvom der stod skrevet på forsiden "Ny ejer" osv. Ville jeg aldrig bruge en krone på siden :)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

WEBoptimist.dk:

Personligt kunne jeg ikke finde på at overtage en shop som bliver "haglet ned" som du siger med fusk osv. Hvordan skulle du nogensinde få det "ry" fjernet? Selvom der stod skrevet på forsiden "Ny ejer" osv. Ville jeg aldrig bruge en krone på siden :)

Tak for dit svar. Ved du noget omkring det rent juridisk? Det er mest det jeg gerne ville vide...

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :
@Birkelund

Den dårlige omtale ligget der altid, og selvom du kan bruge meget tid på reputation management, ville det være lang federe at bruge tiden på at toptune shoppen. Den passer jo ikke sig selv.

Derudover er handel på nettet et spørgsmål om tillid. For de fleste forbrugere er det sådan at hvis de ikke føler sig helt trygge, får du ikke deres penge. Det er selvfølgelig ikke alle der kender til den dårlige omtale, men nogen gør. Og dem kan du få svært ved at få til at handle igen. Og dem der lige tjekker dig på Trustpilot, vil sandsynligvis vælge dig fra.

Jeg ville nok overveje en løsning hvor du køber shoppen, og skifter navn på den, og flytter den til et andet domæne. Så får du en næsten køreklar shop, med en frisk start. Og så skal der selvfølgelig laves alle de nødvendige redirects, så du beholder de placeringer og den trafik der allerede er skabt.

Jeg kan ikke forestille mig at du hænger på gamle udeståender, når du ikke overtager virksomheden, men kun "lokalerne". Men det kan være at det ville være sundt for din forretning at hjælpe de kunder der måtte være blevet snydt, hvis det ikke er for mange. De skal selvfølgelig vide at du ikke har noget med den tidligere ejer at gøre, og at du kun gør det fordi du leverer en god service, osv. derudaf. Det ville jeg hellere bruge pengene på, end at få skubbet den dårlige omtale på nettet i baggrunden. Den omtale forsvinder alligevel aldrig.

Men som nævnt er en webshop jo utroligt tidskrævende uden at skulle bruge tid på dårlig omtale. Og den tid der skal bruges på at fortælle den gode historie, ville være bedre brugt på at optimere shoppen.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Silkeborg
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 461
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:
@Birkelund

Den dårlige omtale ligget der altid, og selvom du kan bruge meget tid på reputation management, ville det være lang federe at bruge tiden på at toptune shoppen. Den passer jo ikke sig selv.

Derudover er handel på nettet et spørgsmål om tillid. For de fleste forbrugere er det sådan at hvis de ikke føler sig helt trygge, får du ikke deres penge. Det er selvfølgelig ikke alle der kender til den dårlige omtale, men nogen gør. Og dem kan du få svært ved at få til at handle igen. Og dem der lige tjekker dig på Trustpilot, vil sandsynligvis vælge dig fra.

Jeg ville nok overveje en løsning hvor du køber shoppen, og skifter navn på den, og flytter den til et andet domæne. Så får du en næsten køreklar shop, med en frisk start. Og så skal der selvfølgelig laves alle de nødvendige redirects, så du beholder de placeringer og den trafik der allerede er skabt.

Jeg kan ikke forestille mig at du hænger på gamle udeståender, når du ikke overtager virksomheden, men kun "lokalerne". Men det kan være at det ville være sundt for din forretning at hjælpe de kunder der måtte være blevet snydt, hvis det ikke er for mange. De skal selvfølgelig vide at du ikke har noget med den tidligere ejer at gøre, og at du kun gør det fordi du leverer en god service, osv. derudaf. Det ville jeg hellere bruge pengene på, end at få skubbet den dårlige omtale på nettet i baggrunden. Den omtale forsvinder alligevel aldrig.

Men som nævnt er en webshop jo utroligt tidskrævende uden at skulle bruge tid på dårlig omtale. Og den tid der skal bruges på at fortælle den gode historie, ville være bedre brugt på at optimere shoppen.

Hej

Endnu engang så er det et spørgsmål om værdien er af (butikken - skader) >  købspris.

Jeg leder efter nogen med juridisk viden omkring området...

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :
og jeg har rettet overskriften, så du optimerer chancen for at juristerne kigger med :)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)