Jeg har i 3 år kørt med et privatejet selskab, men overvejer at starte et Aps.
I denne forbindelse har jeg snakket med forskellige iværksættere, men et par stykker har fortalt at man kan starte et Aps hvor varelageret figurere som de 80.000 i opstartskapital. (Eller 50.000 hvis dette snart bliver indført)
Er dette rigtigt? Kan varelagerets indkøbsværdi stå i stedet for reelle kontanter?
Hvis ja - hvem vurdere dette? Og hvor skal man henvende sig/søge hjælp?
Mht. en ApS virksomhed, så kræver dette som du selv siger, netop en startkapital på kr. 80.000, og det vil med andre ord sige, at du som minimum skal investere for disse penge i virksomheden, og her tæller bl.a. dit varelager med.
Det er korrekt, at du kan stifte et selskab ved at indskyde værdier af en samlet værdi på minimum DKK 80.000 (bliver også benævnt apportindskud).
Der skal inden stiftelsen blandt andet laves en vurderingsberetning (se selskabslovens § 36), som forestås af en revisor. Denne vil vurdere værdien af varelageret som på stiftelsestidspunktet skal have en værdi på minimum 80.000.
Hvis du har været selvstændig erhvervsdrivende i 3 år og drevet dette som en enkeltmandsvirksomhed, kan du inden 30/6 foretage en skattefri virksomhedsomdannelse hvor din enkeltmandsvirksomhed omdannes til et anpartsselskab under givne regler. Reglerne findes i virksomhedsomdannelsesloven.
Du skal være meget velkommen til at kontakte mig for yderligere.
Dog skal du være opmærksom på, at en stiftelse af et selskab med værdier vil/kan være rimelig omkostningstung i forhold til en kontantstiftelse, som typisk kan gennemføres for et honorar på kr. 2-3.000
M.h.t. en skattefri virksomhedsomdannelse vil dette kun være interessant, såfremt der skal overdrages aktiver, som i en almindelig handel vil udløse en avancebeskatning, hvorved denne beskatning kan udskydes til det tidspunkt, hvor selskabet sælges eller ophører.
Hvis der kun er tale om et varelager, så vil et salg af dette ikke udløse nogen beskatning, idet dette allerede vil være fuldt beskattet i den personlige virksomhed.