Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskabsprogram til enkeltmandsvirksomhed uden tidligere kendskab til regnskab

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg står i den situation at jeg efterhånden så småt er ved at gøre mig klare tanker om at stifte en enkeltmandsvirksomhed.

Eneste større anke er dog regnskabet, da jeg ikke tidligere har erfaring med udførelse af et sådant. Derfor føler jeg mig lidt på dybt vand med henblik til at skulle vælge et regnskabsprogram - der for det første er "simpelt" og overskueligt at bruge, men samtidig også har de fornødne funktioner.
Det skal måske nævnes at jeg ikke vil komme til at gøre brug af lagerstyring eller en et stort antal varer, eftersom firmaet primært vil omhandle serviceydelser. Det vil derfor blive brugt til fakturering og regnskabsførelse.
Herudover er jeg mere tilbøjelig til at skulle give et engangsbeløb fremfor en månedlig betaling ved køb af et program.

Så for at opresumerer ganske kort

Er der eventuelt nogen fornuftige artikler el.lign. som vil kunne hjælpe mig på vej til at forstå korrekt regnskabsføring?

Regnskabsprogram

Hvilke(t) regnskabsprogram(er) er nemme at gå til og overskuelig for en person uden tidligere erfaring? (Som kræver en éngangsydelse fremfor månedlig betaling)
Hvilke funktioner vil være en nødvendighed og/eller praktiske i et regnskabsprogram?

Har jeg overset yderligere faktorer, så sig endelig til og jeg skal prøve at belyse dem.

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Casper
Jeg vil helt klart anbefale dig billysbilling.dk

Det er det mest enkelte regnskabsprogram du kan vælge.

De bedste hilsner
Ronni
Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronni Larsen:
Hej Casper
Jeg vil helt klart anbefale dig billysbilling.dk

Det er det mest enkelte regnskabsprogram du kan vælge.

Billy's Billing er dog med månedlig betaling, hvor jeg meget gerne ser en engangbetaling i stedet :-)

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Programmer med en gangs betaling er ofte offline programmer.
Hvor online programmer er mere med abnm.
Jeg bruger selv webregbskab. Den er rigtig nem og den koster kun 60 kr om måneden.

Fra Århus
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Nørre Aaby
Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 69
Fra  Peter Wismer Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej Casper

Spørgsmålet er, om du har brug for et regnskabssystem lige nu?

Hvis du selv ønsker at fakturere kan du tilmelde dig et gratis faktureringssystem som fx. Tradeshift.com, eller downloade et gratis regnskabssystem Winfinans Small Business Mini. Her kan du så alene anvende fakturamodulet. Det er helt gratis.

Og - så kan du lade en freelance bogholder lave regnskabet på sit eget system.

Hvis du ønsker dit eget regnskabssystem, som du køber, så kan du - igen starte med Winfinans Small Business Mini (gratis op til 1.500 posteringslinjer pr. regnskabsår). Hvis du skal købe kan du også vælge Summasummarum fra Visma.

Og - da du skriver om din manglende erfaring udi bogføring, så vil jeg anbefale dig at aftale et samarbejde med en freelancebogholder, der mestrer det program du køber. Så vil du sikkert kunne købe bogholderen i den tid du ønsker - enten som bogholder eller som støttelærer, hvis du selv ønsker at bogføre.

Hvis du mangler viden om bogføring, så findes der kurser eller bøger på biblioteket. Ovennævnte freelance bogholder vil sikkert også kunne hjælpe dig med at få enkelte forståelsesmæssige ting på plads.

Med hensyn til hvilke funktioner du får brug for, så er det svært at besvare udfra de sparsomme oplysninger om din virksomhed, som du har oplyst, og hvis du ikke søger professionel hjælp til at vælge system, så må du nok regne med, at du først finder ud af hvad du mangler i løbet af det første års tid, som du arbejder med dit første system.

Hvis du vil tættere på at finde den rigtige løsning, så må du beskrive din forretning og de administrative opgaver, som den består af.

Skal du fx. kunne skrive tilbud og ordrebekræftelser? Skal du kunne anvende forskellige valutaer i faktureringen og bogføringen? Er din fakturering periodisk som fx. abonnementer? Skal løsningen kunne håndtere en del af din arbejdsmæssige planlægning? Har dine aktiviterer karakter af projekter?

 

Med venlig hilsen

Peter Wismer

Fra Aalborg Øst
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 213
Fra  Toftec Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du får mange tak for din fyldige besvarelse Peter.

Om jeg mangler et regnskabssystem her og nu.. Tja - Det ved jeg sådan set ikke endnu. Men vil hellere tage hånd om det, inden det reelt set bliver en nødvendighed, så jeg er forberedt på hvad det indebærer.

Reelt set ønsker jeg selv at være i stand til at kunne gøre det hele på egen hånd, da det på sigt formentlig vil blive væsentlig nemmere for mit vedkommende, og økonomisk set mest fornuftigt.
Grunden til jeg ikke ønsker en månedlig betaling, er at det, specielt det første år, ikke nødvendigvis vil blive brugt hver måned.

For lige at uddybe ovenstående spørgsmål vedrørerende funktioner der er nødvendige. Firmaet vil have hovedforce i at skulle arbejde med IT/web løsninger til private såvel som erhverv.

  • Det være praktisk at kunne udsende tilbud og lave dem til ordrer / faktura når de er godkendt af kunden.
  • Det vil som udgangspunkt ikke være nødvendigt med forskellig valuta. Eventuelle køb fra udlandet kan vel blot omregnes til dansk valuta inden det bogføres?
  • Der foreligger ingen faste abonnementer til fakturering og det vil der formentlig heller ikke blive nødvendigt.

Er ikke helt sikker på jeg forstår " Skal løsningen kunne håndtere en del af din arbejdsmæssige planlægning? Har dine aktiviteter karakter af projekter?"
Så vil undlade at kommentere yderligere på dette. Håber det øvrige er fyldestgørende til dine spørgsmål. 

Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.

Tilmeldt 17. Jun 09
Indlæg ialt: 397
Fra  Butikki Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har været meget glad for Sigma Regnskab. Men det er også en god idé at læse nogle bøger om emnet. Bl.a. læste jeg bogen "Få styr på bøvlet".

/Kjeld

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 01:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Casper Tofte:

Ronni Larsen:
Hej Casper
Jeg vil helt klart anbefale dig billysbilling.dk

Det er det mest enkelte regnskabsprogram du kan vælge.



Billy's Billing er dog med månedlig betaling, hvor jeg meget gerne ser en engangbetaling i stedet :-)



Billysbilling er det bedste og nemmeste regnskabsprogram til iværksættere.
Det er lavet specielt til iværksættere.
Det er ikke dyrt og fordelen er du har adgang til alt online.
Du betaler heller ej for udvidelser og udvikling og skal ikke downloade noget som helst.
Det kan helt klart betale sig fremfor at købe et program der så om 1 år er forældet.
Hvis du synes det er for dyrt så er det helt klart fordi du ingen videre business har endnu.
Også vil jeg helt klart lave mit regnskab i excel.
Side 1 ud af 3 (24 indlæg)