Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Underskud fra sidste år, hvordan føres det over i det nye regnskab?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Kr. Såby
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt nystartet, hvilket betyder, at der er et lille underskud på regnskabet fra 2012 - der har jo været nogle opstartsudgifter i forbindelse med start af min lille enkeltmandsvirksomhed, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal føre det underskud over i det nye regnskab for 2013? Hvis ikke jeg fører det over, vil det jo se ud som om, der med det samme er overskud, hvilket jo ikke er korrekt - er der nogen kloge hoveder her, der kan assistere??
Jeg bruger en gratis version af FinansCE, som snildt klarer min kassekladde, momsafregning osv.

Håber at nogen kan hjælpe - på forhånd tak.

Mvh. Pernille Jensen 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Underskuddet går over i det nye års status i egenkapitalen som går ned - og alle andre status tal skal jo også med over - kan dit program ikke lave en årsafslutning og oprette nyt år samtidigt-  det kan næsten alle?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kr. Såby
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm jeg ved det faktisk ikke - har spurgt i deres support...

Men hvad hvis det ikke kan lave sådan en "rigtig" årsafslutning, er der så en måde, at få tallene med over i 2013 - tænker her på, hvordan man taster "minus" tal ind i et regnskab?!

Jeg er ikke meget bevendt i denne sammenhæng, har dog fået regnskabet til at køre fuldstændig upåklageligt i alle andre henseender, men nu er det jo et nyt år - og dér havnede jeg altså i et ukendt område...

Tak for hurtigt svar!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle status tal fra 31/12 skal med over i 1/1 status - i henholdvis debet eller kredit som du nu står i 31/12.2012. Kredit med minus og debet med plus i din status og dermed er dit underskud debet med plus i egenkapitalen.

Det lette er, at du vel har balance i status 31/12 på den måde at forskellen mellem dine aktiver og dine passiver præcist udgøres af dit resultat - og for at ha det igen 1/1 så vi du kunne se at du nu skal ha resultatet ind i balancen 1/1 - så der er helt samme passiver og aktiver 1/1 - når du har det, vil du jo formentlig alt andet lig - ha fået alt korrekt med over.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kr. Såby
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Åhh hvor bliver det "kompliceret" nu - har glemt min barnelærdom med regnskab...

Altså jeg har jo printet en komplet oversigt ud over året - og det jeg slet ikke kan fatte er, at selvom der er plus på kredit, så siger sumkontrolen alligevel minus? Er godt klar over, at jeg har noget moms til gode men beløbet passer ikke alligevel?

Moms i alt debet 2.485, 11 Moms i alt kredit 2.933,00 Moms i alt -447,89

Sumkontrol i alt debet 27.194,55 Sumkontrol i alt kredit 29.001,80 Sumkontrol i alt -1.807,25

DÈT fatter jeg ganske enkelt ikke?? Hvad skal jeg så føre over i det nye regnskab og hvad skal det hedde?? Ihh hvor er jeg bare ikke skarp til det her altså :-(

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

det er lidt vovet af mig uden at ha det hele, men momsen er jo bare moms afregning og må vel ha momsafregningskonto på de 477,89 som moms du har tilgode - og som du jo indberetter og nulstiller (og hvis du så siger hvorfor skal man nulstille momskonti, så må du google lidt om det, men det er for hele tiden at ha momsen til at starte på en frisk i hvert kvartal - så det er noget man generelt gør efter hvert kvartal. Jeg vil være for kringlet i min forklaring)

Selve det med sumkontrol i alt kræver jo, at der ikke er fejl i regnskabet for er noget drift kørt via status giver det jo ikke mening bare at bruge tallet, men ellers er dit resultat jo - 1807,25 som du skal føre i status 1/1-2013 åbningsbalance. 

Så får du ny status på 27.194,55 i både kredit og debet 1-1-2013 og det sker ved at årets resultat på - 1.807,25 føres i debet for årets resultat i egenkapitalen. 

Du kan vel køre en sikkerhedskopi, og så prøv at føre alle status punkter fra 2012 over til 1/1-2013 OG årets resultat -1.807,25 i debet på konto for årets resultat i egenkaptialen og se om du så har lige meget i aktiver og passiver.

Du må da også i 31/12-2012 kunne se om årets resultat er -1.807,25 det må da står i regnskabet per 31/12-2012 som sidste post i driften?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kr. Såby
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i virkelig imponeret - hvor er det fantastisk, at du vil bruge tid og ressourcer på, at hjælpe sådan en "analfabet" udi regnskabets verden som mig!! Tusind tak.

For at starte bagfra - så ja, de 1.807,25 står som den allersidste post i regnskabet! Så det må være årets resultat - der hvor jeg bliver forvirret, det er når der står MINUS foran?!

Når jeg så indberetter momsen, så skal jeg nulstille den skriver du - dét må jeg se, om jeg kan hitte ud af!

Jeg kigger på det - og takker mange gange for din hjælp, det er virkelig stort, at nogen vil hjælpe andre på den måde!!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Pernille Jensen:
For at starte bagfra - så ja, de 1.807,25 står som den allersidste post i regnskabet! Så det må være årets resultat - der hvor jeg bliver forvirret, det er når der står MINUS foran?!
Det er jo fordi som du skrev, at det er et lille underskud og så passer det fuldstændigt med det der er forskel i passiver og aktiver og du får fuld balance og er igang med 2013 

Dine konti for salgs og købsmoms nulstilles via konto for momsafregning når du har fået penge eller betalt - så de begge står i 0 og momsafregning viser det beløb du skal betale eller ha igen i moms - så betaler du eller får penge igen - får du penge går de så debet i banken (som går op) og kredit momsafregning - og skal du af med penge går de kredit banken og debet momsafregning - så er alle moms konti for det kvartal i 0 

Normalt kan et program som dit altså selv afslutte år og lave nyt og der vil det også nulstille moms - men jeg kender ikke dit program

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kr. Såby
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Kan du eventuelt anbefale et program der kan lave årsafslutning automatisk? Må selvfølgelig meget gerne være gratis, ellers meget billigt for at holde mine udgifter på et minimum;-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du har mindre end 1500 posteringslinjer er winfinans i version small business MINI gratis - og får du flere kan det billigt opgraderes. Det er mange år siden jeg har brugt det men ved at f.eks. john sommer herinde fra - er stor anbefaler (uden at være firmaet)

http://www.winfinans.dk/produkter/winfinans-small-business/winfinans-small-business-mini 

andre findes her: http://www.start-base.dk/bogfoslashringsprogrammer.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)