Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indhold på hjemmeside - er det lovligt at låne?

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 25
Fra  woopcamp Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Vær hilset alle sammen

Jeg er godt i gang med at få sat mit første website i luften, og lige pt. er jeg igang med at strukturere mit indhold med artikler, så jeg har lidt 'aktivitet' på selve siden. 

Jeg har dog lige et spørgsmål, som jeg brænder inde med; skal man tage højde for noget, rent juridisk, når man låner artikler fra andre sites? Må jeg f.eks. godt tage en artikel fra Ekstrabladet og bruge den på min side - så længe jeg har et link til artiklen på ekstrabladets hjemmeside?

Selvfølgelig er jeg ikke ude på at komme i karambolage med nogen skribenter, men det ville da lette mit arbejde at låne lidt hist og pist. 

Er der derudover nogen der lægger inde med nogle gode værktøjer til at finde artikler på nettet (gerne omkring musik) som er fri til at benytte på ens hjemmeside?

Tak for din tid Smile 

Fra Nyborg
Tilmeldt 19. Sep 11
Indlæg ialt: 95
Fra  N.B. Data Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 4 person

Uden at gøre mig klog på det, så skulle jeg mene at så længe du under artiklen du "låner" skriver hvem kilden er altså f.eks ekstra bladet, så kan jeg ikke se de store problemer i det :-)

 

Michael Madsen

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Kort og godt: Nej, det må du ikke

Hvorfor?

1) Der er copyright på alle artiklerne, så hvis ikke du har fået tilladelse til at kopiere artiklerne, så kan du meget nemt komme i problemer

2) At "låne" artikler fra andre sider skaber Duplicate Content ift. Google. Det betyder højst sandsynligt at dit site i løbet af meget kort tid vil blive straffet af Google, hvis den kan se at du har en masse indhold der er kopieret fra andre sites

Der er sikkert også mange flere argumenter til hvorfor man ikke må kopiere artikler, men de to der er (for mig at se) de to vigtigste

Hvis du ikke gider skrive dine artikler selv, så kan du købe dig til det. Derudover kan du også godt tage udgangspunkt i andre artikler så længe du skriver det hele selv, og refererer til de sider hvor du har dine oplysninger fra.

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Selvfølgelig må du ikke 'låne'/stjæle andres indhold. Det er beskyttet af ophavsretsloven og du kan se frem til at få en meget dyr faktura ind ad døren hvis du prøver.

Du må lave et citat hvor du linker tilbage til den oprindelige artikel. Men det er max. et par sætninger, hverken halve eller hele artikler.

Fra Gørlev
Tilmeldt 25. Sep 10
Indlæg ialt: 564
Fra  Rohdemedia Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke helt 100 på de her regler, men jeg kunne forstille mig det ikke var lovligt med mindre du har deres tilladelse. Udover det vil det også give dig nogen SEO smæk da der vil opstå duplicate content. 

Hvis du søger en ung gut til at skrive artikler så skal du være velkommen til at smide en mail til mig på mail@simonr.dk for at få et tilbud.

Fra Viborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 232
Fra  larsholmgaard.dk Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det begriber jeg overhovedet ikke nogen kan være i tvivl om?

Selvfølgelig må du ikke stjæle andres arbejde, hverken i form af tekst, fotos, grafik, musik eller lignende, så du må have muldvarpeskindet op af lommen og selv betale for dit indhold eller spytte i næverne og selv lave det, medmindre du udtrykkeligt har fået lov til at bruge materialet af rettighedshaveren.

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Svaret er nej som fra så mange andre

Jeg betragter det som rent og skært tyveri. Der er nogle som har brugt tid på at lave research, skrive artiklen, læse korrektur og lægge den ud på nettet. Så kommer der en og lige "låner" artiklen og måske endda begynder at tjene penge via Google Adsense eller affiliate marketing eller noget tredje på baggrund af andres hårde arbejde.

Og kommer selvfølgelige alle de SEO mæssige konsekvenser, men jeg synes at ovenstående burde være nok til at lade være. Hvis jeg oplevede nogle stjal vores indhold ville jeg skrive en stor regning for krænkelse af vores ophavsret.

Det bedste i det lange løb er at du lave dit eget kvalitetsindhold. Så eksisterer din forretning også om 5 eller 10 år.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Cicoor Host & Saas ApS:

Det bedste i det lange løb er at du lave dit eget kvalitetsindhold. Så eksisterer din forretning også om 5 eller 10 år.


Hans motto ifølge Aminoprofilen er dog: "gode kunstnere kopiere, fantastiske kunstnere stjæler!"

Det er dog heldigt du spørger inden. Svaret er selvfølgelig nej, som de andre påpeger. Hvordan ville du selv have det, hvis andre blot kopierer dit arbejde?

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan lave en søgning på google efter indhold, som frit må kopieres :-)

Under avanceret søgning, der kan du vælge usage rights - Her kan du igen vælge indhold, der frit må kopieres til kommercielt indhold.


Om det er hensigtsmæssigt i forhold til organisk trafik er så en anden sag.. 

Fra København K
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 25
Fra  woopcamp Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå ja, bevares - jeg synes nu ikke det er, at have fingrene i kagekrukken, tvært i mod.

At dele andres værker, kan da kun ses som en positiv ting, hvis man vel og mærket linker til vedkommendes side. Men tager man det forretningsmæssige perspektiv i betragting og i forhold til SEO, kan jeg da godt se det er forkert. 

Jeg må hyre mig en tasteabe!

Tak for de nyttige svar Smile 

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)